Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:17
Ik heb een probleem en een paar vragen.

Het probleem is dat de netwerksnelheid van ons huidige thuisnetwerk niet naar wens is. Bijna alles in het netwerk is gigabit capable, op het accesspoint en de router na. Zie het diagram hieronder:
Netwerk
Zoals je ziet zijn gigabit apparaten groen, en 100mbit apparaten oranje. Omdat het netwerk behoorlijk uitgebreid is, en een deel niet relevant is voor het probleem (denk ik) heb ik de apparaten die meestal offline zijn een rood streeppatroon gegeven.

Zoals je ziet staan bijna alle apparaten op de gigabit switches aangesloten. Daarnaast gebruik ik voor mijn mobiel en laptop ook een accesspoint, zodat ik lekker gratis internet in de huis en in de tuin heb. Het accesspoint kan geen gigabit aan, als ik de switch mag geloven.

Nu heb ik natuurlijk diverse topics doorgelezen, en het komt allemaal neer op testen. Dit heb ik nog niet gedaan met iperf, dat doe ik morgen, maar er zijn mij wel twee dingen opgevallen:
  • 1. FTP naar de NAS gaat met maximaal 12MB/s terwijl de NAS ongeveer 80 MB/s hoort te halen
  • 2. CIFS/SMB/Windows file shares gaan met 50MB/s terwijl dit volgens Google toch echt langzamer dan FTP hoort te gaan
Het FTP probleem zou je kunnen wijten aan een slechte FTP client of server, maar ik gebruik Filezilla als client en op de NAS draait ProFTPd als FTP server. Op de NAS staan bovendien drie 110MB/s harddisks in een RAID5 array, en het geheugen de processor van de NAS meten zich goed (1 GB, 1GHz+).

Nu heb ik ook een paar vragen om mijn probleem op de lossen:
Is de snelheid van een netwerk is gelimiteerd aan de langzaamste client?

Als het antwoord 'Ja' is, zou het verplaatsen van het accesspoint naar de router het probleem verminderen?

Daarnaast weet ik ook dat de Speedtouch router dol is op het rondspammen van ARP pakketjes in grote
hoeveelheden, heeft dit effect op de netwerksnelheid, en is dit te blokkeren of te filteren?

Alvast bedankt :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dus het probleem is een langzame NAS aangezien de rest van je netwerk wel snel is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
Tsurany schreef op zondag 25 april 2010 @ 00:06:
Dus het probleem is een langzame NAS aangezien de rest van je netwerk wel snel is.
Nee, want CIFS naar de NAS gaat dus met 50MB/s, met pieken naar 60MB/s.
Dat had ik niet duidelijk vermeld.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dus een langzame NAS mbt FTP is het probleem? Dan lijkt de rest van het netwerk me absoluut niet relevant.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:48
Welke FTP client gebruik je?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Filezilla, staat in z'n post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:48
Eeen (niet proffesionele) NAS die 110MB/s doet moet ik nog zien... Dus dat kan je uit je hoofd zetten.
FTP haal je hoog mee, maar vooral als je meerdere verbindingen tegelijk doet...
ARP _zou_ je netwerk niet moeten vernachellen, maar zeker weten doe je het nooit.

Verse installatie wel eens geprobeerd? Misschien heb je op alle systemen hetzelfde Antivirus pakket dat roet in het eten gooit?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
FireDrunk schreef op zondag 25 april 2010 @ 00:16:
Eeen (niet proffesionele) NAS die 110MB/s doet moet ik nog zien...
Volgens de reviews haalt ie 80 MB/s dus daar mag je wel naar streven :)
Verse installatie wel eens geprobeerd? Misschien heb je op alle systemen hetzelfde Antivirus pakket dat roet in het eten gooit?
Ik ben niet van plan om te herinstalleren, maar ik zal kijken wat Microsoft Security Essentials doet. Op het andere systeem, waar een ander pakket op draait (het systeem op de Sitecom switch) krijgen we een transferrate van 30MB/s. Al 20MB/s verlies dus, terwijl het fysiek maar een paar meter is.
FTP haal je hoog mee, maar vooral als je meerdere verbindingen tegelijk doet...
Dat doet Filezilla by default. Ik tel de waarden op en ze zijn bijna hetzelfde als een single transfer.

[ Voor 12% gewijzigd door Sebazzz op 25-04-2010 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Sebazzz schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 23:53:
I
Daarnaast weet ik ook dat de Speedtouch router dol is op het rondspammen van ARP pakketjes in grote
hoeveelheden, heeft dit effect op de netwerksnelheid, en is dit te blokkeren of te filteren?

Alvast bedankt :)
Alles wat gebroadcast is heeft effect op alle clients. Maar ik betwijfel zeer of je speedtouch meer dan 1 ARP pakketje per seconde zal sturen, hoeveelheden waar je geen rekening mee hoeft te houden in een netwerk met minder dan 1000 clients.

Maar draai de ftp eens met 1 sessie tegelijk. Want als de disk op je NAS heletijd seeks moet uitvoeren tussen 2 files wordt de disk van je NAS de vertragende factor.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
Er gebeurde net iets raars. Mijn mobiel en mijn laptop en mijn NAS waren de enige clients op het netwerk en ik haalde een nette 96 MB/s. Ik haalde een 700MB film binnen zeven seconden binnen, wat zowieso al niet klopt. Windows gaf voor een seconde een snelheid van 183 MB/s aan, wat onmogelijk is.
leuk_he schreef op zondag 25 april 2010 @ 11:28:
[...]

Maar ik betwijfel zeer of je speedtouch meer dan 1 ARP pakketje per seconde zal sturen, hoeveelheden waar je geen rekening mee hoeft te houden in een netwerk met minder dan 1000 clients.
En toch gebeurt het volgens Wireshark.

Is het zo dat als netwerkapparatuur zoals switches en NIC's worden ingeschakeld, dat ze dan op een bepaalde snelheid 'intrainen' zoals een ASDL modem en dan niet hoger gaan?

[ Voor 12% gewijzigd door Sebazzz op 25-04-2010 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunacy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-10-2024
Is het zo dat als netwerkapparatuur zoals switches en NIC's worden ingeschakeld, dat ze dan op een bepaalde snelheid 'intrainen' zoals een ASDL modem en dan niet hoger gaan?
Absoluut niet. Het zou afhankelijk van het protocol kunnen dat er eerst een snelheid genegotieerd word tss client en server maar dit is dan op software niveau. Heb je je pc al is rechtstreeks aan je NAS gehangen? Lijkt me makkelijk voor even het netwerk gebeuren uit te sluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Windows zijn progress bar is al heel lang berucht.
Sebazzz schreef op zondag 25 april 2010 @ 11:49:
[...]
En toch gebeurt het volgens Wireshark.
Wat voor arp pakketten? Kun je eens een dump hosten/ DM'en?

Voor kabel heb je simpel weg 3 snelhedne waarop hij intraind, 10Mb/s , 100Mb/sec (typisch als je kabels niet goed zijn, of 1 van de componenten geen gigabit is), of gigabit. In theorie horen langzamere apparten niet te storen voor de snellere apparaten, maar soms lijkt dat wel invloed te hebben op de switch. Het waarom kan ik niet verklaren.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:54
Sebazzz schreef op zondag 25 april 2010 @ 00:23:
[...]
Volgens de reviews haalt ie 80 MB/s dus daar mag je wel naar streven :)
Tuurlijk, maar wat doet die Conceptronics Gbit switch?
Dat er Gbit op staat hoeft nog niet te betekenen dat ie ook exact die snelheid kan switchen.

edit: Hoeveel haal je met die NAS direct op je machine?

[ Voor 8% gewijzigd door Uberprutser op 25-04-2010 14:01 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou persoonlijk die Conceptronic en Sitecom gbit switchen eruit gooien en behoorlijke switchen gebruiken. Netgear had een leuke aanbieding met 8 poort. Dan ga je denk ik al verschil zien. Dan de netwerkkaarten standaard Intel Gbit maar geen Realtek Gbit of wat dan ook. Jumboframe aan en gaan met de handel. Ik ben zelf al bezig geweest om de oude switchen eruit te gooien en vervangen door een HP Procurve Gbit en je merkt zo het verschil. Alleen mijn mac naar mijn nas blijft nog bagger maar dat is de schuld van de mac.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-09 00:09

M2M

medicijnman

Ballebek schreef op zondag 25 april 2010 @ 13:59:
[...]

Tuurlijk, maar wat doet die Conceptronics Gbit switch?
Dat er Gbit op staat hoeft nog niet te betekenen dat ie ook exact die snelheid kan switchen.

edit: Hoeveel haal je met die NAS direct op je machine?
was er geen artikel van HW.info dat 25 gigabit switches getest had, die eigenlijk allemaal tussen 96 en 102 bereik van 4% van elkaar presteerden?

Even opzoeken
hier

[ Voor 13% gewijzigd door M2M op 25-04-2010 14:10 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunacy
Volstrekt belachelijk om er een HP Procurve Gbit of iets dergelijks tussen te gooien.Tenzij je 80MB haalt en je wilt er graag 90 of iets dergelijks. Er kan nooit een verschil van 30-40MB op zitten.
Hang gewoon is een pc aan je NAS en kijk wat het zegt.
Volgens mij heeft het geen drol met je netwerk te maken. En 50-60MB is niet slecht op een Gbit netwerk met consumentenelektronika.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-09 00:09

M2M

medicijnman

waarbij de snelheid dus voornamelijk aan de netwerkchip op het moederbord ligt. (of de snelheid van de harde schijf)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
Ik weet niet waar het probleem zit, maar ik kreeg net een transferrate van 2 MB/s. Toen heb ik de switches uitgezet en weer aangezet en toen zat ik weer op volle snelheid. Ik ga straks even testen.

Terwijl een externe download bezig was kregen via iperf een transferrate van 50MB/s. Straks even testen zonder externe download.

Ik heb ondertussen met Wireshark een dump gemaakt van alle broadcasts op het netwerken, inclusief ARP dus:
dump.pcap (25 KB)

[ Voor 53% gewijzigd door Sebazzz op 25-04-2010 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Sebazzz schreef op zondag 25 april 2010 @ 16:31:
Ik heb ondertussen met Wireshark een dump gemaakt van alle broadcasts op het netwerken, inclusief ARP dus:
1 pakketje per 2 seconden. Nee, dat is geen broadcast storm. Vreemd dat hij die hele tijd probeerd te resolven, maar gem 1 pakketje per 2 seconden is niet hetgeen je jouw problemen veroorzaakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
leuk_he schreef op zondag 25 april 2010 @ 17:57:
[...]

1 pakketje per 2 seconden. Nee, dat is geen broadcast storm. Vreemd dat hij die hele tijd probeerd te resolven, maar gem 1 pakketje per 2 seconden is niet hetgeen je jouw problemen veroorzaakt..
1 pakketje per 2 seconden? Als gemiddelde, maar het is steeds in korte tijd even een flood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Sebazzz schreef op zondag 25 april 2010 @ 17:58:
[...]

1 pakketje per 2 seconden? Als gemiddelde, maar het is steeds in korte tijd even een flood.
Ja, heb ik gezien. Echter dan nog is dt geen flood die duid op grote problemen in je netwerk. Als zo'n broadcast pakket meerdere keren langs kwam zou het kunnen zijn dat je een lus in je netwerk had ofzo, maar nu kan de speedtouch een aantal apparaten niet vinden. (ingestelde portforward, of nog niet verlopen leases ofzo)

Je enige wat grotere probleem wat reproduceerbaar is als ik goed lees is dat FTP transfers niet snel genoeg gaan. Heb je al een transfer van 1 file tegelijk geprobeerd ipv de filezilla meerdere sessie optie?

[ Voor 16% gewijzigd door leuk_he op 25-04-2010 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
No luck, FTP blijft traag. 5 MB/s. SMB. Meer dan 70 MB/s.

Voorlopige conclusie is: Snelheid niet naar wens, de switches even resetten. Is het mogelijk dat door de ARP requests van de Speedtouch de switches op één of andere manier overvol raken en als hub gaan fungeren. ARP flooding heet dat geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:13
Sebazzz schreef op zondag 25 april 2010 @ 20:05:
No luck, FTP blijft traag. 5 MB/s. SMB. Meer dan 70 MB/s.

Voorlopige conclusie is: Snelheid niet naar wens, de switches even resetten. Is het mogelijk dat door de ARP requests van de Speedtouch de switches op één of andere manier overvol raken en als hub gaan fungeren. ARP flooding heet dat geloof ik.
Je zou om het een en nader uit te sluiten eens het volgende kunnen proberen:

ontkoppel je switch (uit het algemene netwerk) en test daarbij de performance van je laptop + NAS
Dit kunstje kun je ook bij je andere gigibit switch proberen zou kun je testen welke switch het beste performed aangezien het verkeer van en naar je NAS (vanaf je laptop gezien) zal plaats vinden op dezelfde switch als ik het plaatje goed heb bekeken.

Mogelijk je nog het een en ander aan je tcp/ip stack veranderen (fixxed speed ipv auto bv)

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunacy
Snap niet dat je ftp client / sever probleem niet eerst uitsluit door ff je netwerk er tss uit te gooien. Misschien haal je dan net dezelfde snelheid met ftp dan over je switches en hoef je daar al niet meer naar te kijken als gevolg.
Pagina: 1