Acties:
  • 0 Henk 'm!

• versace1
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-09-2024
hallo allemaal,

ik heb een vreemd probleem, ik heb een nieuwe pc voor mijn broer gebouwd.
de nieuwe pc heeft de volgende specs,
nieuwe Dual core E6300 processor,
2 GB geheugen die ik nog had liggen,
Ati radeon 4350 512 MB grafische kaart
Asrock G31M-GS R2.0 moederbord
en een dvd-brander van Optiarc

ik heb windows XP zonder problemen kunnen installeren maar nu vind ik dat heel erg lang duurt om op te starten. windows XP blijft vrij lang, bijna 2 minuten, in het opstartscherm met die voortgangsbalk lopen.
je ziet de voortgangsbalk dan constant lopen het stopt dan niet of zo. na dit scherm start de windows normaal op, er staat geen onzinnige software op geinstalleerd. verder draait windows normaal en stabiel voor een Dual core processor dan... als ik kijk bij apparaatbeheer zie ik geen uitroepteken of iets.
het afsluiten van windows gaat wel weer als een tierelier in een aantal seconden.
ik moet er wel bij zeggen dat de pc eerst 512 MB geheugen had maar toen ik dit trage opstarten constateerde heb ik er 2GB van mijn eigen pc in gezet. maar het probleem blijft hetzelfde.

het valt me wel op dat tijdens het opstartscherm te zien aan het harde schijf lampje dat de harde schijf niet hard aan het werk is, er zit stiltes tussen van enkele seconden.

ik sta echt voor een raadsel.

als er iemand een idee heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:34
Terwijl Windows opstart is hij opzoek naar verschillende bestanden op de harde schijf. Je suggereert zelf al dat de harde schijf niet hard aan het werk is, en aangezien hij niet hangt vermoed ik dat hij de hele tijd is aan het wachten op data van de harde schijf. Bij het afsluiten moet er niets gezocht worden, vandaar het dan wel goe werkt.
Dus graag de specs van de harde schijf, en begin eens met HDTune of een programma van de fabrikant zelf. Eventueel ook eens een andere kabel en/of poort gebruiken op het moederbord. Heb je ook de chipset drivers van je moederbord geïnstalleerd?
Verder kan het ook een brakke IO controller zijn op het moederbord.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• versace1
Hai Malantur,

ik was vergeten te melden dat het een harde schijf is van Seagate,
type ST3250318AS , 250GB.
ik had deze harde schijf bij binnenkomst meteen met seatools de lange test uitgevoerd en er zijn geen fouten of beschadigde sectoren gevonden.
ik vrees dat het moederbord ook een miskoop is aangezien de gebruiksaanwijzing in onbegrijpelijk Engels is geschreven...
hoe weet ik of het defect in het moederbord zit ?
ik heb op de asrock site de software en drivers toen al bij installatie van windows gedownload en geinstalleerd. er zit een sata dvd brander in, ik heb ook de brander los gekoppeld maar het probleem blijft hetzelfde.

[ Voor 20% gewijzigd door versace1 op 25-04-2010 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zet in de BIOS dingen die je niet gebruikt (compoorten, firewire, floppydrives) eens uit, kijk met systeminfo32 of er geen conflicten zijn?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-07 15:35

Strikie

Athletics

Klinkt als een driver probleem, probeer eens andere (ouder of nieuwere)chipset drivers en videodriver.
Als je in veilige modus boot is dit probleem dan nog aanwezig? Zo niet zal het echt een driver probleem wezen.

[ Voor 35% gewijzigd door Strikie op 25-04-2010 11:39 ]

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• versace1
het zie er naar uit dat dit een nieuwe versie moederboard is want er is maar 1 bios versie en drivers verkrijgbaar. deze bios versie zit er ook in. ik heb alle bios instellingen gecontroleerd, en floppy en interne vga al uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• versace1
hallo allemaal,

het probleem is opgelost :) . ik heb Windows XP nogmaals opnieuw geinstalleerd, voor de zekerheid heb ik de sata kabel van de harde schijf in een andere connector gestoken. sindsdien start XP snel op, de pc draait een paar dagen lang constant zonder een BSOD of iets.

bedankt voor het meedenken _/-\o_
Pagina: 1