Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware.tom
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-10 16:32
Hallo,

Ik wil graag een led-cube maken. Ik weet nog niet zeker of het 3x3x3 of 4x4x4 word. Nu weet ik nog bijna niks over programmeren. Ik heb wel een pickit 2 kloon waar ik aardig wat dingen mee kan programmeren. Alleen welke pic moet ikdaar voor hebben? Of weet iemand een goeie tutorial (de meeste zijn met een avr atmel maar die kan ik niet programmeren, toch?)
Ik weet ook niet hoe ik zo'n hex code moet schrijven.

Kan iemand mij helpen met een link of uitleg of een link met uitleg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
kijk eens hier:
http://www.electronicswee...ld-your-own-led-cube.html

en hier:
http://www.instructables....tep9/Compile-and-program/ (wel registreren voor download)

Als je nieuw bent, zou ik het houden bij dit soort projecten, je hoeft dan niet zelf te programeren. Projectje solderen en je kunt gelijk je resultaat zien, beetje aanpassen en proberen is veel leuker dan vanuit niks beginnen.
Een AVR is een ander merk chip met ongeveer dezelfde functionaliteit, PICkit is uiteraard voor PIC's ;)
De HEX code hoef je niet zelf te schrijven, je compiler maakt van je code een HEX file die de PIC begrijpt.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware.tom
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-10 16:32
Bedankt!!
Hier heb ik veel aan.
Alleen ik heb nog een paar vraagjes:
De hex file die die compiler maakt word daar gebruikt voor een atmega, werkt dat dan ook op een andere chip?
En weet je ook 4x4x4 cubes met een pic want 5x5x5 word wel een beet je duur, alleen ik kan niet zo snel eentje op Google vinden

EDIT:
Er zit nog een probleem aan die ene van 5x5x5 want ik kan die led drivers echt nergens vinden...

Ik heb ook besloten dat ik een 5x5x5 ga maken alleen dat schema wil dus niet omdat ik die leddrivers niet kan vinden.

[ Voor 35% gewijzigd door hardware.tom op 25-04-2010 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-10 15:08
^je kan niet zomaar compilen voor een andere architectuur (AVR programma voor PIC compileren), ook tussen verschillende types in dezelfde familie kan je niet altijd zomaar het programma overnemen.

Wat wel kan is de ideeën overnemen, door je grondig in een bestaand programma in te lezen (hoe meer commentaar er bij staat hoe eenvoudiger dat wordt), desnoods de datasheet bij de hand, zie je hoe een oplossing is verzonnen, vaak met slim gebruik van de interne mogelijkheden en beperkingen. Met die kennis kan je dat dan zelf op een intelligente manier inverwerken in een andere familie van µC.

Eigenlijk is het schrijven van een programma maar een formaliteit meer (vooral met een C, Basic,... compiler) eenmaal je bedacht hebt hoe je het programma in elkaar gaat steken en welke ingebouwde mogelijkheden je kan gebruiken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.