sinds 2 dagen constante bootup crashes oud zelfbouw systeem

Pagina: 1
Acties:

• Tomcat84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2025
In januari 2009 mn vierde pc gebouwd. Nu sinds 2 dagen met voor zover ik weet geen nieuwe software of wat dan ook is de stabiliteit volledig weg. In het verleden af en toe wel eens een spontane reboot gehad maar niet zoals dit.

Eerste symptomen, spontane crash en reboot waarbij bij de reboot het scherm zwart blijft en de mobo code op reinitial KB -load keyboard matrix hangt.

alle kabels eruit, tijdje wachten en weer erin en hij bootte weer maar tien minuten in windows BOOM crash en zelfde met zwart. Nu crashte ie daarna tijdens het booten al. Weer reboot en in bios proberen te komen en corrupte het bios scherm, weer uitgezet. CMOS gereset (overclock eruit daardoor) en hij begint weer beter te booten maar komt nu in de huidige situatie waarbij ie als ik normal startup kies een keer door de laadbar cyclet op het vista laadscherm en dan een fractie van een seconde een blue screen heeft en reboot.

als ik voor safe mode kies blijft ie een seconde of tien op loading windows files en crasht dan op dezelfde manier.

Heb geprobeerd maar 1 RAM stickje te gebruiken (2 verschillende), geen verschil. Memtest 1,5 uur gedraaid met alle drie stukjes en 0 errors. Als ik de bios open en bijv temps monitor zijn ze allemaal OK en dat houdt ie gerust 20 min vol. Maar booten gaat het meteen mis.

Geprobeerd de Vista dvd te booten en dat laadt allemaal en repair gedaan, daar loopt ie helemaal doorheen maar dan weer opnieuw van de harddrive booten gaat het op het zelfde punt mis.

Iemand enige clue wat dit kan zijn? Enige wat ik nog zou kunnen proberen (voor zover ik kan bedenken) is windows opnieuw installeren en kijken wat dat doet.

specs:
Core i7 920
3 x 2 gb OCZ DDR3
EVGA X58 Sli
EVGA GTX 280
aantal harde schijven
Corsair HX 1000 psu.

Heb helaas geen ander ram of psu om te proberen. Alle fans (inclusief psu en northbridge) draaien.

bedankt voor alle suggesties en excuus als dit het verkeerde forum is, heb heel weinig tijd en moet nu weg.

• C.J.V.
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-02 23:28
Heb je toevallig Mcafee??

• Xghost
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-02 10:48
Dat probleem was alleen op XP SP3.

Heb je alle fixes al geprobeerd in de herstelconsole? Het kan best zijn dat het master boot record corrupt is -> fixmbr verder is chkdsk ook wel handig. Anders kan je proberen om met de harddisk op een andere pc te booten en als die daar hetzelfde geeft ligt het dus wel aan de windows installatie.

• Tomcat84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2025
Geen mcafee, die link had ik anders wel gelegd denk ik. Zag alleen optie "repair" geen console, weet niet hoe ik die moet accessen of hoe ik chkdisk en fixmbr kan uitvoeren

booten in andere comp is goed idee en zal ik nog achteraan gaan

bedankt

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Kijk vooral ook in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter om meer suggesties voor oplossingen te vinden.

Wat ik me op dit moment vooral af vraag is of het een hardware of software probleem is. De gemakkelijkste manier om daar achter te komen is door een LiveCD te branden en van te booten. (Al is het crashen in SafeMode een redelijke indicatie voor een hardware probleem, het is echter niet 100% zeker).

Verder, Memtest draaien doe je minimaal een uur of 8 en liefst langer. Dat er in 1,5 uur geen fouten optreden is geen garantie dat er niets mis is. (8 uur op zich ook niet, maar dan weet je het 5 keer zekerder).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 16:09
Staat het geheugen wel in de QVL van je moederbord? Het kan zijn dat het geheugen niet ondersteund wordt, maar wel gewoon op een ander moederbord kan draaien zonder problemen.

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Even iets heel anders.. woon je in de omgeving van Den Haag? Daar is donderdag een stroomstoring geweest. (zie http://www.westonline.nl/nieuwsitem/40999 ).

offtopic:
Ik kwam donderdagavond thuis en trof een defecte computer aan, die met wat nieuwe componenten inmiddels weer gezond is. Ik geef de schuld aan de stroomstoring ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is voor (computer)hardwarevragen die nergens anders op GoT thuishoren. Dit soort hangen & opstartprobleem heeft bijna altijd iets met Processors, Moederborden of Geheugen te maken, daarom verplaats ik dit topic:

Move OH -> PMG

Verder inderdaad de tip om eens stevig met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter aan de slag te gaan. Post exact wat je gedaan hebt + bevindingen als je er niet uitkomt. Dat scheelt dat we je dingen gaan vragen die je al gedaan hebt :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1