Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-06 15:43
Hallo,

Ik heb wat dingen gelezen over undervolten van cpu´s. En ik zag dat dat ook veel warmte kon schelen.
Ik heb zelf een Intel Core i7 720QM in mijn dell laptop zitten. Alleen ik las dat deze door een aantal programma's niet ondersteunt worden.

Idle: 40-50 Stress 60-75.
Ik wou dus willen weten of dit veel graden kan schelen. En of CPU niet achteruit gaat qua snelheden?
Dus ik was benieuwd of mensen al iets hebben geprobeerd met deze mobile CPU, en hoe ze dat hebben gedaan?

[ Voor 22% gewijzigd door FlyLight3r op 24-04-2010 18:42 ]

PSN/Steam: FlyLighter Origin: FlyLight3r Uplay: FlyLight3r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcio
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-07 10:53
probeer eens http://cpu.rightmark.org/products/rmclock.shtml, waarschuwing te lage v core kan het systeem instabiel maken. je zult dus eerst moeten testen of de v core goed, en ik weet niet of het ook met mobile i7 werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
Ja ik heb gelezen na wat zoeken via google, dat dat programma dus nog niet ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xingchen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-06 14:33
Kan je de vcore niet gewoon omlaag gooien in je bios? En ja het KAN veel schelen qua warmte en nee je gaat er niet op achteruit qua snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07 22:19
Undervolten in laptops kan veel schelen in hitte/geluid en ook in verbruik.

Mijn ervaring is dat veel fabrikanten de moeite niet nemen om de vcore zo laag mogelijk te zetten, daarentegen rammen ze de vcore vaak op max zodat ze zeker weten dat hij werkt. Dit natuurlijk met een bak hitte en takkeherrie als gevolg. Heb zelf een T5550 weten te undervolten van 1.3625 naar 1.10V, dit scheelde 15C en leverde een veel stillere laptop op.

Met CrystalCPUID is dit 3 klikken werk. Daarna wel Testen met prime95 en intelburntest op stabiliteit natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door InfinityG35 op 25-04-2010 13:43 ]

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
Ik probeerde met CrystalCPUID, Voltage Current: 0,987.

Dus ik dacht ik zet eerst eens op 0,900. Dat ging wel ok. Scheelde niks in graden. dus ik dacht ga naar 0.850. Maar toen veranderde die niks. En na opstarten laptop stond die weer gewoon op 0,987.

0,987 is al redelijk laag toch? Maar toch haalt hij nog warme temps. Of zal dat programma het gewoon mis hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hou er wel rekening mee dat je met een quadcore in een laptop zit. Dat verbruikt gewoon een heleboel meer dan een eenvoudige dualcore.

Mijn ervaring met undervolten in laptops is dat het steeds minder goed werkt, omdat er geen fatsoenlijke programma's meer zijn die moderne processors goed ondersteunen. RMClock was een heel goed programma voor Pentium M's, maar zelfs moderne Core 2 Duo's lukken niet meer goed zonder allerlei vage tweaks. Dat kan de stabiliteit ook niet tengoede komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
Ok nou, ik kan er opzich mee leven hoor ;)!
Leek me alleen wel eens interesant om wat mee te proberen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je kan het zeker weten proberen, maar mijn ervaring is dat het met moderne processoren niet meer goed werkt. En dat door gebrekkige softwareondersteuning. Misschien dat er iemand ooit RMClock nog eens updatet, maar ik zou er niet op rekenen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Admiral Freebee schreef op maandag 03 mei 2010 @ 10:58:
Hou er wel rekening mee dat je met een quadcore in een laptop zit. Dat verbruikt gewoon een heleboel meer dan een eenvoudige dualcore.

Mijn ervaring met undervolten in laptops is dat het steeds minder goed werkt, omdat er geen fatsoenlijke programma's meer zijn die moderne processors goed ondersteunen. RMClock was een heel goed programma voor Pentium M's, maar zelfs moderne Core 2 Duo's lukken niet meer goed zonder allerlei vage tweaks. Dat kan de stabiliteit ook niet tengoede komen.
exact, ik heb mijn p8600 undergevolt, en dat is een van de laatste processoren die ondersteund worden (hij word niet herkent, maar het werkt wel) met een i7 gaat het sowieso niet werken.

overigens, idle stond hij al op het laagste voltage, met wat tweaks heb ik hem wel naar de 800 mhz gekregen ipv 1200, maar dat heeft op de i7 niet zoveel zin aangezien deze zijn cores kan uitschakelen.

je kan wel CPUgenie proberen, maar dat is niet gratis (en de UI werkt echt tenenkrommend ivm rmclock)

crystalCPUID stamt ook al uit mei 2009, en toen was de i7 nog niet uit.
Pagina: 1