nieuwe Macbook Pro, airport doen het. Internet op iMac niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja lange ingewikkelde titel voor wat voor mij ook een ingewikkeld verhaal is.

Geval is het volgende:
Ik heb vandaag een MacBook Pro gehaald. De nieuwe versie, die van de week is uitgekomen. Inclusief een airport want ik wil draadloos netwerk in huis.

Alles aangesloten en bestanden van mijn iMac overgezet op mijn MacBook. In het begin deed alles het gewoon.

Nu doet internet het op de MacBook als een tierelier, hartstikke snel, geen enkel probleem. Maar airport werkt niet goed boven op de iMac. Internet doet het eigenlijk niet meer. Soms heel even wel maar dan valt het weer weg. Kan geen verbinding met het internet maken.

Heb de volgende stappen al gedaan:
Ziggo kastje ge-reboot
airport een kamer verder neergezet (dus niet meer naast de iMac)
iMac en MacBook allebei meerdere malen herstart

ik snap het niet.
Het ene moment maakt hij wel verbinding met airport (zegt ie) en dan valt ie meteen weer uit. Het ene moment zegt ie: dat ie geen IP adres heeft, dan heeft ie hem in ene weer wel.
Wie kent dit probleem???

Alvast bedankt Els

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

Stroom van je modem af (dat ziggo kastje :) )
Stroom van je airport af
macbook uitzetten

utp tussen modem en airport (bij airport wan poort gebruiken! Controleer dit nog eens)
Modem stroom geven
airport stroom geven
utp tussen airport en macbook (ja eerst echt een kabel aansluiten)
macbook aan, en kijk of je op internet kan

Zoja, inloggen op de airport (via safari/airport tool) en het ding instellen (ssid, kanaal en wpa2-psk key)
utp kabel tussen airport en macbook verwijderen en via aangemaakte ssid het internet op gaan.

edit: wellicht wat overdreven voor een oplossing, maar dan weet je zeker dat je alles juist dus.
Dus je eigen internetverbinding werkt. Je hebt je eigen ssid aangemaakt en gaat ook via je eigen ssid over je eigen netwerk het internet op. En je hebt je netwerk gelijk goed beveiligd.

Heb je dan nog problemen met je draadloze netwerk, kijk naar de signaal sterkte. Hoe sterk is die?

[ Voor 36% gewijzigd door job op 24-04-2010 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Job,
bedankt voor je snelle reactie. Ik ga het zo proberen maar heb nog een vraag. Je zegt stroom van modem af, wanneer moet de stroom er weer op? Meteen? Of net voordat ik de utpkabel tussen modem en airport zet?

wat bedoel je met de safari/airport tool? Je bedoelt volgens mij niet de airport icoon rechtsboven?
groetjes,
Els

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Hoi Els. Stroom mag weer op het modem als je een utp tussen modem en airport hebt :)
Vergeten erbij te zetten.

Met de airport tool bedoel ik de software welke op de cd-rom staat die in de doos van de airport zit.
Je mag ook met safari je airport instellen. Je moet je airport namelijk wel beveiligen.
Pak desnoods de handleiding erbij.

Wat ik je zeg te doen is meer dan waarschijnlijk nodig is om de boel weer werkend te krijgen.
Maar dan kan je wel kijken waar het ongeveer misgaat in je netwerk.

[ Voor 29% gewijzigd door job op 24-04-2010 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oke wish me luck...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

Wat voor Airport heb je eigenlijk gekocht?

Bij de Airport Extreme kan het UTP touwtje van de ziggo modem in meerdere gaatjes, bij een express kan 'ie maar in 1 gaatje voor zover ik weet...

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de express gekocht dus ik kan maar in 1 poort, Maar ik geloof dat ik nu weer vastloop....grrr
probeer hem nu in te stellen via safari maar het lukt me nog niet echt helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke

Romke

Dieselhead

Als je een IP adres krijgt, wat voor IP adres is dat dan?

Overigens in de map Utilities in Applications (ik weet niet hoe dit in het Nederlands heet, ik gebruik mijn Mac met engelstalige instellingen) staat een Airport Utility. Als het goed is kun je 'm daar ook mee instellen.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Oh, je hebt de express. Dan gaat mijn handleiding helemaal niet op :)
Je kan niet de router aan het modem hangen en tegelijk aan de macbook. (en dat moet juist om mijn handleiding te kunnen gebruiken).

je mag/moet het dus
utp tussen airport en macbook (ja eerst echt een kabel aansluiten)
overslaan.

Als het niet lukt in safari, pak de cd-rom erbij die erbij zat. installeer de software en stel daar alles mee in.

[ Voor 37% gewijzigd door job op 24-04-2010 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke

Romke

Dieselhead

job schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 19:00:
Oh, je hebt de express. Dan gaat mijn handleiding helemaal niet op :)
Je kan niet de router aan het modem hangen en tegelijk aan de macbook. (en dat moet juist om mijn handleiding te kunnen gebruiken).

je mag/moet het dus
[...]

overslaan.

Als het niet lukt in safari, pak de cd-rom erbij die erbij zat. installeer de software en stel daar alles mee in.
Als het goed is, is die software standaard aanwezig op een Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

De airport utility :)
zou kunnen.. ik gebruik het verder nooit.

Maar het blijkt dus ook om een airport express te gaan, heeft dat ding wel een webmanagement??

[ Voor 88% gewijzigd door job op 24-04-2010 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Komt toch niet door de LaCIE schijf die naast mijn computer staat? In verband met storingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke

Romke

Dieselhead

Daar moet je niet vanuit gaan.

Wat voor IP adres krijg je als de verbinding op de MacBook werkt?
En wat voor op de iMac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de late reactie (is wel in mijn eigen belang maar toch)... ik dacht ik installeer de boel wel opnieuw... dat was misschien niet slim (niet zelf gaan denken dus)...
Nu staat de airport constant met het oranje lapmje aan (is bezig op te starten) maar duurt echt veel te lang.

Ik word nu een beetje wanhopig so to speak. Heb even de UTP kabel in de laptop gepropt om zo even naar jullie reactie te kunnen kijken.
En ik kan geen IP adres zien op de iMac want daar doet de UTP kabel het ook niet meer op. Tenminste daarnet niet meer.
Els

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm oke, de airport nog steeds een oranje lampje wat groen zou moeten zijn maar het internet op de laptop doet het weer...
Maar ik kan niet verbinden met het netwerk via de iMac en daar heb ik dus ook geen internet op.
Hij zegt
time-out bij verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urharm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 18:59
Misschien heb je het wireless netwerk van de ziggo box nog aan staan? Het is natuurlijk onnodig om ze allebei te hebben als je de airport express al gebruikt acces point. Misschien botsen ze met elkaar. Het kan ook nog schelen als je kijkt of je je signaal op een ander kanaal zet als dat van de buren (als zij kanaal 1 hebben zet jij hem op 11/12 ofzo, in ieder geval zo ver mogelijk weg van 1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
drie schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 20:42:
Misschien heb je het wireless netwerk van de ziggo box nog aan staan? Het is natuurlijk onnodig om ze allebei te hebben als je de airport express al gebruikt acces point. Misschien botsen ze met elkaar. Het kan ook nog schelen als je kijkt of je je signaal op een ander kanaal zet als dat van de buren (als zij kanaal 1 hebben zet jij hem op 11/12 ofzo, in ieder geval zo ver mogelijk weg van 1).
Ik heb nooit het wireless netwerk van ziggobox gebruikt... kan die dan toch aanstaan? Ik weet ook niet hoe ik hem uit kan zetten dan...
Ik kan ook die kanalen niet meer terug vinden... de moed zakt me in de zgn .....
Frustrerende is ook gewoon dat het het wel heeft gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

die ziggobox (modem dus) heeft geen wireless. :)
Dus dat kan geen probleem zijn.

Maar ik ben benieuwd of je nou wel op je eigen netwerk zit. Ik merk dat je er niet zo heel veel van af weet dus voor hetzelfde geldt ben je verbonden met de router van de buren.
Probeer dat eerst eens duidelijk te krijgen. :)

Je airport expres kan je overigens resetten met de reset knop.

Als je trouwens het ziggo modem van het stroom afhaalt werkt het ding alleen met het eerste apparaat wat je er aanhangt. Wil je bijvoorbeeld wisselen (utp uit je macbook, in je airport) dan moet je eerst het ziggo modem weer een minuut of 2 van de stroom af halen.

[ Voor 185% gewijzigd door job op 25-04-2010 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit wel op mijn eigen netwerk. Wat de geniale naam airlive heeft, maar alleen met de MacBook en niet met de iMac, want di ekan hem niet vinden en geeft een time out.

Je laatste opmerking zou wel kunnen verklaren waarom mijn iMac gisteren niet meer met kabel op het internet wou komen., denk ik. Ik hoop het anders is mijn iMac gewoon kaduuk...

We gaan hem nu resetten. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wellicht iemand laten kijken die er iets meer verstand van heeft? Het lijkt me dat het nalopen van alle componenten en het 'configureren' daarvan toch het probleem op zal lossen. Dan heb je echter wel net wat meer kennis nodig over verschillende kleuren van lampjes en IP.

Kanalen vinden kun je overigens met networkstumbler.

[ Voor 9% gewijzigd door Aghanim op 25-04-2010 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBlack2k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 21:49

JoeBlack2k

I Love Hilary

Heb je de netwerknaam Airlive zelf verzonnne?

dat is namelijk niet de standaard ssid van een airport

Hilary Duff 4-Life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JoeBlack2k schreef op zondag 25 april 2010 @ 13:14:
Heb je de netwerknaam Airlive zelf verzonnne?

dat is namelijk niet de standaard ssid van een airport
Hai nee, niet zelf verzonnen daar kwam ie zelf echt mee. Of zou et nu toch betekenen dat ik op iemand anders zijn netwerk zit?
Als ik zelf een netwerk maak dan komt ie met Computer van Els (that's me)....
hmmmm ik zit op iemand anders zijn netwerk he? Daarom moet je het dus beveiligen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou loop ik weer tegen wat anders aan... ik hoef toch geen airport kaarten te kopen voor in mijn iMac? Als ik zoek bij Over deze Mac dan lijkt het er ook op dat ie het wel heeft.

@Enjoy Live, ik zou graag willen. Woon je in Groningen? ;) Ik zal onder mijn collega's (ik werk op een school) even informeren, kijken of iemand zin en tijd heeft om me te helpen (wil er ook nog wel voor betalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke helemaal opnieuw beginnen dan zegt de airport utility:

airport configuratieprogramma kan geen draadloze apparaten vinden

??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Laatst online: 06-09-2024
Verwijderd schreef op zondag 25 april 2010 @ 14:36:
Oke helemaal opnieuw beginnen dan zegt de airport utility:

airport configuratieprogramma kan geen draadloze apparaten vinden

??
Als je je Airport aan staat zou je deze moeten kunnen vinden, mits je niet te ver weg bent. Als dit niet lukt, is wellicht een reset nodig van je Airport kastje. Als ik me goed herinner kan je zelf eenvoudig een reset doen door een paperclip o.i.d. door een klein gaatje te duwen in het Airport basisstation. Bij mijn weten is de standaard naam van het Airport Extreme netwerk iets als "Airport Extreme Network". Je zou een soortgelijke naam moeten kunnen terugzien in je netwerkkiezer in je menubalk.

Mocht iemand zich nog afvragen wat de Nederlandse naam is voor de "Utilities" map, het is "Hulpprogramma's".

Uiteindelijk wil je een situatie waarbij je je Ziggo kastje direct met je Airport station verbindt. Je MacBook en iMac dienen weer met het AirPort station te verbinden. In het verleden gingen providers wel eens een IP adres koppelen aan een MAC adres, mogelijk doet Ziggo dit nog steeds? Dat zou een reden kunnen zijn dat je wel met je MacBook kan internetten als je deze direct aan je Ziggo kastje verbind. Mocht dit het geval zijn dan kan je Ziggo bellen en zeggen dat je nu met een andere computer verbind en dat je niet meer kan internetten. Een alternatief kan zijn dat je het MAC adres van je MacBook cloned naar je AirPort kastje, als ik me goed herinner is dit mogelijk.

Een tool die kan helpen bij het oplossen van problemen wanneer je eenmaal een verbinding kan maken met je Airport kastje is Diagnostische Netwerk Info. Je kan dit tooltje gewoonlijk vinden in je systeeminstellingen bij "Netwerk". Er is dan een vinkje "Toon AirPort status in menubalk" (zet dit aan om handig netwerken te selecteren en te zien hoe goed ontvangst is). Onderin het scherm zit een knop "Assistentie" en dit opent de Diagnostische Tool. TIP: plaats deze tool permanent in je dock tot je netwerkproblemen zijn opgelost. Je kan er specifieker problemen mee oplossen.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
alles gedaan zoals het moet maar hij kan de apparaten niet traceren. Airport heeft het waarschijnlijk nooit gedaan ook. Gevalletje van kapot in de doos (zoals ik ergens anders op internet heb gevonden dat dat wel eens gebeurt met de airports...) lekker, twee dagen aan zitten prutsen. Morgen terug naar dixons.
Toch bedankt voor alle input en hulp.
Groetjes, ELs
Pagina: 1