In Heerenveen is een test gedraaid waarbij de complete office omgeving op de schop is gegaan. Punt van start was dat de politiek het een goede ontwikkeling zou vinden als de software op de desktops "open" wordt. Na 4 jaar zijn de PC's weer voorzien van Microsoft Office. Diverse problemen die direct en indirect samenhangen met de invoering van nieuwe open software zijn daarvoor de reden.

Er is een kort maar duidelijk rapport over verschenen en openbaar gemaakt, wat ik een zeer goede en leerzame ontwikkeling vind: https://noiv.nl/files/2010/04/Heerenveen_OpenOffice.org_.pdf

De conclusie is dat het in een kleine omgeving wel te doen is maar dat er bij uitrol op grote schaal duidelijk problemen ontstaan. Hoe staan jullie hier tegenover en hebben jullie ooit een dergelijke stap gezet? Dit lijkt vrij grondig voorbereid maar toch mislukt het.

Mijn visie hierop is dat dit een verandering was "om te veranderen". Het werkte, draaide, was gekoppeld aan andere software maar om een externe reden zijn ze toch gaan migreren. Naar mijn idee is dat totaal de verkeerde intentie, kan me niet voorstellen dat dit financieel voordeel op kan leveren als het zo'n complexe migratie is.

• Gomez12
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23-07 14:44
Tja, als ik het zo lees dan vind ik het eerlijk gezegd vrij knullig voorbereid ( geen afdoende training, geen support boven beginnersvragen, uitgerold in een omgeving ( w2k ) waarvan ze blijkbaar wisten dat het problemen ging geven etc etc )

En lees ik het nou goed dat het om 400 werkplekken gaat? Want dat vind ik nou niet echt een grote omgeving.

En qua eindconclusie heb ik meer het idee dat het terugdraaien gewoon een verstandige beslissing was. Als ik het allemaal zo lees, dan werkte het allemaal net niet en om op dit niveau te komen heeft ze al die tijd gekost... En dat kostte gebruikersvertrouwen...

Technisch werkte het uiteindelijk, maar alle users etc hadden het vertrouwen verloren en werkten er omheen.
Als je in die situatie zit na 4 jaar, dan vind ik het heel verstandig om terug te schakelen, het vertrouwen terugwinnen duurt anders al snel weer 4 jaar...

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 12:07
djluc schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 17:03:
De conclusie is dat het in een kleine omgeving wel te doen is maar dat er bij uitrol op grote schaal duidelijk problemen ontstaan.
Wat voor problemen ontstaan er?
De overheid heeft zichzelf een heel duidelijk doel gesteld: open standaarden en open source software hebben de voorkeur. Als ze dat bij iets lulligs als een office-pakket al niet voor elkaar krijgen, belooft dat weinig goeds!

Edit: even vluchtig de PDF gelezen, dit valt me op:
Uit de interveiws is onder meer gebleken dat medewerkers relatief veel klachten hebben ontvangen omdat (door derden) ODF-bestanden niet konden worden geopend...
Heel herkenbaar! En typisch de reden om juist van het MS .doc-formaat af te willen stappen. Vender-lock-in per definitie namelijk, en precies de reden dat MS ODF niet wil ondersteunen. Vergelijk dat met de ondersteuning van WP 5.1, toen MS de dominante positie van WP wilde innemen. WP 5.1 werd prima ondersteund door MS Office.

[Voor 36% gewijzigd door RemcoDelft op 24-04-2010 18:14]

• FatalError
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 18-09 21:36
Ik verplaats dit topic naar Officesuites en -software

If it ain't broken, tweak it!

Gomez12 schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 18:03:
Tja, als ik het zo lees dan vind ik het eerlijk gezegd vrij knullig voorbereid ( geen afdoende training, geen support boven beginnersvragen, uitgerold in een omgeving ( w2k ) waarvan ze blijkbaar wisten dat het problemen ging geven etc etc )
[...]
Dat ben ik inderdaad met je eens maar aan de andere kant is er wel een gefaseerde migratie gedaan inclusief een testgroep etc. Of ze nou alles hadden kunnen voorzien? Nee, in de praktijk niet denk ik maar de testgroep had ze dat toch moeten vertellen zou je denken. Heb het idee dat met name het luisteren naar de klant er bij ingeschoten is.

Artikel CRN: http://www.channelweb.nl/...nnelweb_nieuws&id=3333450
En lees ik het nou goed dat het om 400 werkplekken gaat? Want dat vind ik nou niet echt een grote omgeving.
Qua gemeenten zijn ze "gemiddeld" dus wel aardig representatief voor de massa bedrijven die deze stap overweegt denk ik?
En qua eindconclusie heb ik meer het idee dat het terugdraaien gewoon een verstandige beslissing was. Als ik het allemaal zo lees, dan werkte het allemaal net niet en om op dit niveau te komen heeft ze al die tijd gekost... En dat kostte gebruikersvertrouwen...

Technisch werkte het uiteindelijk, maar alle users etc hadden het vertrouwen verloren en werkten er omheen.
Als je in die situatie zit na 4 jaar, dan vind ik het heel verstandig om terug te schakelen, het vertrouwen terugwinnen duurt anders al snel weer 4 jaar...
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn, trekken aan een dood paard gaat niets helpen om verder te komen.

• ralpje
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 14:16

ralpje

Deugpopje

Wat een ongelooflijk eenzijdig rapport zeg, op de eerste vier pagina's zie ik al zes keer dat geprobeerd wordt OO te 'verdedigen' en wordt maar zo hard mogelijk aangegeven dat de problemen ergens anders liggen: het OS is verouderd, het netwerk is te traag (WTF heeft dat met het functioneren van een Offie-suite te maken?), etc. Ik ben gestopt met lezen.

365Dude - Strava

• osmosis
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13-09 19:20
vind dat hele rapport maar wat amateuristisch overkomen
" slecht netwerk verouderende OS " en dan klagen over problemen,.. tjah :P

" openoffice stelt stevige eisen minimaal 1 GB werkgeheugen "
nou poeh poeh,. is tevens zo beetje wel standaard .

problemen met odt . maak standaard file extentie gwoon .doc ?

of denk ik te gemakkelijk ?

• rutgerlak
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 14-07-2011
Ga er eerst maar vanuit dat het financieel niet mee zal vallen. Je kan OpenOffice en andere open standaarden zien als een 'groen' label, net zoals bij het milieu.

Wat volgens mij het grootste probleem is, is het lezen en omzetten van het oude word/powerpoint/excel formaat. Als iedereen binnen de overheid gewoon het ODF hanteert, zal er makkelijker overgestapt kunnen worden. Is het geen oplossing om kort OpenOffice EN msoffice naast elkaar te draaien? Nieuwe documenten laat je in OO maken, bestanden in het oude formaat laat je openen in msoffice.

De overheid moet anders gewoon geld dat anders in msoffice wordt gestopt, in OO stoppen. Zo investeren ze niet alleen in hun eigen sector, maar ook in de andere sectoren van het land. Het zou mooi zijn als OO [i]sneller[i] verder ontwikkeld zou kunnen worden.

• Dr. Horrible
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 21-09 14:26
rutgerlak schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 18:30:
Ga er eerst maar vanuit dat het financieel niet mee zal vallen. Je kan OpenOffice en andere open standaarden zien als een 'groen' label, net zoals bij het milieu.

Wat volgens mij het grootste probleem is, is het lezen en omzetten van het oude word/powerpoint/excel formaat. Als iedereen binnen de overheid gewoon het ODF hanteert, zal er makkelijker overgestapt kunnen worden. Is het geen oplossing om kort OpenOffice EN msoffice naast elkaar te draaien? Nieuwe documenten laat je in OO maken, bestanden in het oude formaat laat je openen in msoffice.

De overheid moet anders gewoon geld dat anders in msoffice wordt gestopt, in OO stoppen. Zo investeren ze niet alleen in hun eigen sector, maar ook in de andere sectoren van het land. Het zou mooi zijn als OO [i]sneller[i] verder ontwikkeld zou kunnen worden.
Volledig mee eens. Ik ben van mening dat de Nederlandse overheid geld en tijd moet investeren om open standaarden te ondersteunen. Zodra alle overheids instellingen dit gaan doen raken meer mensen er mee gewent, en wordt de software stabieler. Tevens zouden alle open overheidsdocumenten te openen moeten zijn door iedereen en dit is niet vanzelfsprekend met een proprietary standaard.

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 12:07
rutgerlak schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 18:30:
Wat volgens mij het grootste probleem is, is het lezen en omzetten van het oude word/powerpoint/excel formaat.
Dit is bij elke upgrade van MS-software ook een probleem, hoe vaak heb ik niet meegemaakt dat de opmaak net weer naar de knoppen is...
ralpje schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 18:26:
Wat een ongelooflijk eenzijdig rapport zeg, op de eerste vier pagina's zie ik al zes keer dat geprobeerd wordt OO te 'verdedigen' en wordt maar zo hard mogelijk aangegeven dat de problemen ergens anders liggen: het OS is verouderd, het netwerk is te traag (WTF heeft dat met het functioneren van een Offie-suite te maken?), etc. Ik ben gestopt met lezen.
Dat is allemaal opgelost maar koppelingen met andere software zijn volgens mij een groot issue. Dat netwerk is inmiddels geüpgrade, als een gemeente nu zo'n traject in wil gaan kunnen ze daar eenvoudig van leren.
Dr. Horrible schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 18:52:
[...]
Volledig mee eens. Ik ben van mening dat de Nederlandse overheid geld en tijd moet investeren om open standaarden te ondersteunen. Zodra alle overheids instellingen dit gaan doen raken meer mensen er mee gewent, en wordt de software stabieler. Tevens zouden alle open overheidsdocumenten te openen moeten zijn door iedereen en dit is niet vanzelfsprekend met een proprietary standaard.
Gemeenten communiceren natuurlijk niet alleen met 100% overheidsorganisaties. Dat is wel iets om rekening mee te houden denk ik gezien het feit dat we allemaal in een wereld leven waarbij alles en iedereen kan communiceren. Het gebruik van tekstverwerker (Word/OO/Whatever) documenten om samen aan een document te werken is wellicht niet de juiste oplossing. Wellicht is daar een meer structureel probleem. Een Google doc of een andere leverancier van zoiets kan daar wellicht betere oplossingen voor bieden.

• pedorus
  • Registratie: januari 2008
  • Niet online
djluc schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 17:03:
Er is een kort maar duidelijk rapport over verschenen en openbaar gemaakt, wat ik een zeer goede en leerzame ontwikkeling vind: https://noiv.nl/files/2010/04/Heerenveen_OpenOffice.org_.pdf
Ik vind dit niet zo'n duidelijk rapport. Ik snap uit dit rapport nou eigenlijk nog steeds niet waarom men terug is gestapt naar Microsoft Office? De burgemeester had genoeg van de aanloopproblemen ofzo? :+ De belangrijkste problemen uit het rapport (win2k, traag netwerk, 'parallelle invoering van andere software en processen') waren inmiddels voorbij, dus het lijkt mij niet zo'n rationele beslissing. Werkt het eindelijk goed, ga je dan alsnog terugswitchen vanwege aanloopproblemen die reeds zijn opgelost? :? Of ontbreekt er informatie in het rapport?

Verder vraag ik me af of alle medewerkers thuis wel OpenOffice hadden/gebruikten. Bij het invoeren van Office 2007 in een grote organisatie is het gebruikelijk om daar ook licenties voor te regelen, dus het lijkt me hier ook iets om op te letten (ondanks dat het pakket gratis is). Daarnaast blijft het erg onduidelijk hoeveel externe word-documenten bewerkt en teruggestuurd moeten worden (een geval waarbij ook een organisatie als IBM nog Office 2007 gebruikt, anders is het in principe OO (Lotus Symphony)). Verder is het een kwestie van discipline om een pdfje naar derden te sturen, in plaats van odf/doc(x).

Een ander probleem met het rapport is dat het erg onduidelijk is hoe de situatie met powerusers nu echt was (en daarbij is het de vraag of een spreadsheet überhaupt een gewenste situatie was). En de ondersteuning door software van derden lijkt me na 2 jaar werken met OO ook wel eens klaar? Dit laatste punt is enkel wat lastig op te lossen als gemeente met 400 werkplekken. Dat lijkt mij een geval van samenwerken met andere gemeenten (al dan niet via VNG). :p

Weet trouwens iemand waarom die pdf/a beroerd werkt in Acrobat reader - bijvoorbeeld het selecteren en kopiëren gaat mis? Open standaarden ofzo? ;)

Vitamine D tekorten in Nederland | Middelen tegen corona

• Gomez12
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23-07 14:44
Grappig, een compleet technische reactie.
Laat ik voorop stellen dat ik niets van dit project weet, maar wel een soortgelijk project ( OO-implementatie in een bedrijf van 250 man, directeur / hoofd-IT vonden het wel een goede besparing :) ) heb meegemaakt.
Daar zijn ze uiteindelijk wel doorgegaan, maar daar was het ook gewoon redelijk verlopen etc.
pedorus schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 19:49:
[...]

Ik vind dit niet zo'n duidelijk rapport. Ik snap uit dit rapport nou eigenlijk nog steeds niet waarom men terug is gestapt naar Microsoft Office? De burgemeester had genoeg van de aanloopproblemen ofzo? :+ De belangrijkste problemen uit het rapport (win2k, traag netwerk, 'parallelle invoering van andere software en processen') waren inmiddels voorbij, dus het lijkt mij niet zo'n rationele beslissing. Werkt het eindelijk goed, ga je dan alsnog terugswitchen vanwege aanloopproblemen die reeds zijn opgelost? :? Of ontbreekt er informatie in het rapport?
Nope, ontbreekt geen info lijkt mij. Technisch werkt het eindelijk enigszins ( goed zou ik het niet noemen, elke user-test ontbreekt nog ).
Maar techniek is niet alles...
Verder vraag ik me af of alle medewerkers thuis wel OpenOffice hadden/gebruikten. Bij het invoeren van Office 2007 in een grote organisatie is het gebruikelijk om daar ook licenties voor te regelen, dus het lijkt me hier ook iets om op te letten (ondanks dat het pakket gratis is).
LOL, thuis krijg je OO niet zo makkelijk geinstalleerd als er al een MSOffice staat.
Ik gok zomaar dat je er rustig vanuit kan gaan dat minder dan 5% het thuis gebruikte, en dat je als projectteam dit getal ook niet hoger gaat krijgen als je het over OO hebt tegenover een bestaande MSOffice.
OO heeft voor meeste thuisgebruikers enkel nadelen als het een MSOffice vervangt
Daarnaast blijft het erg onduidelijk hoeveel externe word-documenten bewerkt en teruggestuurd moeten worden (een geval waarbij ook een organisatie als IBM nog Office 2007 gebruikt, anders is het in principe OO (Lotus Symphony)). Verder is het een kwestie van discipline om een pdfje naar derden te sturen, in plaats van odf/doc(x).
Gemak werkt hierin heel erg tegen je.
Een gemiddelde gebruiker zal niet snappen ( / vaak de fout ingaan ) waarom hij de ene keer hiervoor ( pdf voor naar de klant ) moet kiezen en de andere keer daarvoor ( odf opslaan voor intern gebruik ) en een 3e keer weer iets anders ( doc voor naar de klant die het zelf wil editten ).
Gebruiker zal niet snappen waarom dit vroeger simpel ging en nu niet meer, en elke keer dat hij een foutje maakt heeft hij een klant die weer terugbelt...
Een ander probleem met het rapport is dat het erg onduidelijk is hoe de situatie met powerusers nu echt was (en daarbij is het de vraag of een spreadsheet überhaupt een gewenste situatie was).
Laat ik het zo zeggen, powerusers in bedrijven kunnen niet overweg met OO.
Die hebben een bepaalde parate kennis die bijna niet te veranderen is. Die kennis staat veelal in door de jaren heen uitgebreide documenten, ze kunnen wel 1 ding toevoegen/opleuken maar het hele document opnieuw maken dat kost gewoon teveel moeite.
En de ondersteuning door software van derden lijkt me na 2 jaar werken met OO ook wel eens klaar?
LOL, dan moet je eerst die derde bereidwillig maken om het aan te passen ( zie centric voorbeeld ) daarna moet die derde tijd hebben om het aan te passen, en tussendoor moet er niets veranderen...
Dat is na 2 jaar nog lang niet klaar, ik gok zomaar dat veel van hun leveranciers nog steeds niet bereid zijn om het standaard in te bouwen, hooguit als maatwerk.

Het stappenplan had er ongeveer zo uit moeten zien :
0 : Inventarisatie maken van alles wat iedereen nu gebruikt en externe leveranciers benaderen en minimale functionaliteit laten maken voordat je verder gaat
1 : In de 1e maand technisch gewoon net zo snel laten werken als bestaande MSOffice
2a : De gebruikers bewerken zodat ze het gaan gebruiken en de voordelen ervan in gaan zien
2b : De documenten/macro's van de gebruikers/powerusers oppakken en omzetten en de nieuwe wensen gelijk mee proberen te nemen
3 : De technische dingen oppakken die uit 2 komen en die verder uitwerken
4 : Champagne drinken en jezelf op de borst kloppen...

Hoe het er hier uitzag :
0 : Halfbakken inventarisatie / risicoanalyse maken.
1 : 4 jaar technisch bezig zijn met van alles en nog wat.
2 : Ondertussen de gebruikers zo ongeveer laten stikken qua vragen / wensen waardoor die een afkeer van het pakket hebben gekregen.

En dan vraag jij je af waarom ze gestopt zijn? Die gebruikers goodwill ga je nooit meer terugkrijgen.
Het enige wat je nog zou kunnen doen is keihard met je vuist op tafel slaan en eisen dat iedereen het vanaf nu gaat gebruiken, maar of dat nou echt zo positief is voor de moraal op de werkvloer?

Techniek mag en kan nooit een probleem zijn ( als dat een probleem is moet je er gewoon meer geld tegenaan gooien ), goodwill van de gebruikers dat is het probleem

• pedorus
  • Registratie: januari 2008
  • Niet online
Gomez12 schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 21:28:
Nope, ontbreekt geen info lijkt mij. Technisch werkt het eindelijk enigszins ( goed zou ik het niet noemen, elke user-test ontbreekt nog ).
Maar techniek is niet alles...
[...]
LOL, thuis krijg je OO niet zo makkelijk geinstalleerd als er al een MSOffice staat.
Ik gok zomaar dat je er rustig vanuit kan gaan dat minder dan 5% het thuis gebruikte, en dat je als projectteam dit getal ook niet hoger gaat krijgen als je het over OO hebt tegenover een bestaande MSOffice.
OO heeft voor meeste thuisgebruikers enkel nadelen als het een MSOffice vervangt
Tsja, als het zo is dat mensen thuis en zelfs thuiswerkers geen OO gaan gebruiken, dan is het project op het werk zelf ook vrij kansloos denk ik. De licentiekosten aan MS zullen makkelijk opwegen tegen de extra productiviteit. Maar goed, dit is nu typisch iets dat volgens mij ontbreekt aan het rapport. Dat ik inga op technische zaken, komt omdat dit de problemen zijn die behandeld worden in het rapport... :) Stel dat in het rapport had gestaan dat mensen liever met leading edge software willen werken, en dat ze daar MSO wel onder scharen maar OO niet, dan was ik daar op in gegaan. Of misschien willen ze hetzelfde als thuis/bij anderen. Of misschien vinden ze Word wel veel beter voor hun CV dan Writer, omdat dat vaker voorkomt. Allemaal mogelijk, maar dat staat er dus niet. :p
LOL, dan moet je eerst die derde bereidwillig maken om het aan te passen ( zie centric voorbeeld ) daarna moet die derde tijd hebben om het aan te passen, en tussendoor moet er niets veranderen...
Dat is na 2 jaar nog lang niet klaar, ik gok zomaar dat veel van hun leveranciers nog steeds niet bereid zijn om het standaard in te bouwen, hooguit als maatwerk.
Ik bedoel meer dat je niet 2 jaar gaat werken met een compleet onwerkbare situatie (of misschien dat dit wel gebeurd bij de overheid, geen ervaring). Tuurlijk zullen een aantal koppelingen gewoon niet aanwezig zijn geweest. In welke mate enzo had ik graag in het rapport willen zien...
Het stappenplan had er ongeveer zo uit moeten zien :
Je kan nog zo'n goed stappenplan verzinnen hiervoor, maar als mensen er niet aan willen, en het bijvoorbeeld thuis niet gaan installeren/gebruiken, dan gaat het geen goede businesscase worden. :p

En dat natuurlijk nog naast de technische problemen, die direct voor productiviteitsverlies zullen zorgen. 'Sugarcoaten' zal dat nooit kunnen oplossen. ;)

Vitamine D tekorten in Nederland | Middelen tegen corona

Kunnen we dan stellen dat de overheid, in dit geval Heerenveen, er eigenlijk helemaal niet aan had moeten beginnen omdat het rendement toch niet te behalen valt?

Het probleem met deze situatie is dat ze de eerste zijn. Alleen in werkzaamheden waarbij je moet communiceren heeft de eerste zijn totaal geen nut. Je komt alleen maar problemen tegen. Hebben ze dus hun gemeente geholpen? Nee, ze hebben alleen een dijk kosten gemaakt. Als ze al een dergelijke overstap willen maken moeten ze het gezamelijk doen. Maar ik denk dat als ze dat goed gaan begroten het een niet te betalen overstap wordt. Kan de overheid dan zo zakelijk zijn om het gewoon niet te doen?

• 238498
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 15-08-2014
OO is een typisch geval wrong time wrong place.
In de tijd dat Windows de markt veroverde waren cursussen de normaalste zaak.
In het huidige klimaat is deze stap al ondenkbaar voor een werkgever.
Een complete afdeling een cursus laten doen om OO te leren is gewoonweg niet rendabel.

Ook de commintment vanuit het management ontbreekt vaak.
Op het moment dat er gekozen wordt voor een dergelijk project zou er gekeken moeten worden naar het totaal traject wat Windows heeft moeten doormaken (of eventuele andere software) tot aan waar we nu zijn.

Op dit moment is de tendens om de software af te rekenen op korte termijn terwijl alleen de implementatie periode al als verliesgevend gezien moet worden.
Helaas kan lange termijn op dit moment niet meer verkocht worden.

Zelf ben ik geen voorstander van open source, maar ook niet van "closed" source.
Software zou in mijn ogen afhankelijk moeten zijn van de wensen en eisen van de organisatie.
Niet aan het volgen van een trend.
Een organisatie kan een dergelijk traject alleen ingaan als er rekening wordt gehouden met eebn lange termijn planning en als de eisen en wensen vooraf worden bepaald.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee