[HD4870] Fan snelheid na sleep

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFez
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05-2024
Ik heb laatst last van een probleempje met mijn Sapphire vapor-x 4870. Als ik de computer uit sleep hal, dan staat de fanspeed vaak verkeerd. Soms gaat de fan bijvoorbeeld naar rond de 88% en schommelt daar dan een beetje omheen. Dan moet ik naar CCC gaan en in Overdrive even manual fans speed aan en uitzetten, en dan gaat de fan weer goed op automatisch. Soms ziet die in de lagere snelheden, en dan hoor je niet dat er iets fouts is, maar als de kaart warmer wordt tijdens gamen, dan gaat de fan niet sneller draaien.

Ik heb al een paar keer geprobeerd de drivers te reinstallen, ook driversweeper gebruik, maar het probleem komt steeds terug, en ik wordt het een beetje zat. Ik gebruik momenteel Catalyst 10.3.

Ik weet niet precies wanneer dit probleem begonnen is, maar eerder had ik dit probleem niet, dus het lijkt mij een software issue, zeker omdat ik het kan oplossen via CCC.

Hier zijn mijn specs:

Windows 7 64bit
Intel Core i5 750
Sapphire Vapor-X HD4870 1gb
Gigabyte P55m-ud2 moederbord.
4gb RAM
Voeding: OCZ ModXStream Pro 600W

Graag hoor ik of iemand nog een tip heeft voor mij.
Alvast Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-09 14:46
ik zou zeggen pak eens rivatuner of ati tool trays (niet makkelijk met 64bits vista of W7) en maak eens een fan profiel aan, dan kan je zelf de snelheden bepalen bij welke temperatuur.

Anders, wat lastiger, download dit programma en pas de fans in de bios wat aan. http://www.techpowerup.com/rbe/

Alle vragen hebben een antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFez
Hier een plaatje van GPU-z. De blauwe aantekening geven aan waar ik de fanspeed heb gereset. Dit doe ik door "Enable Manual Fan Control" aan te vinken in ATI Overdrive, dan klik ik op "Apply", dan vink ik "Enable Manual Fan Control" weer uit, en dan weer apply. Zoals te zien gaat de fan speed dan weer normaal. Je kan ook zien in het plaatje dat de fanspeed voor de reset op en neer gaat.

Ik heb net Catalyst 10.4 geïnstalleerd, maar dat heeft niet geholpen.

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/50l9xc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFez
Ik heb nu Windows 7 een clean install, maar het probleem is er nog steeds!

Het lijkt nog steeds een software probleem te zijn omdat ik het kan oplossen via CCC, maar een clean install heeft dus niet geholpen. Misschien een conflict tussen programmas ofzo, maar ik heb niet veel op m'n computer staan omdat ik dus net en fresh Windows heb.

Iemand nog ideeën? Ik ga Gigabyte's EasyTune 6 er af halen en een ander programma proberen om de cpu fan snelheid te regelen, misschien dat dat helpt...

Zonder EasyTune 6 lijkt het probleem niet meer voor te komen. Vraag me af waarom ET6 met de GPU fan snelheid knoeit.

[ Voor 10% gewijzigd door iFez op 30-04-2010 23:09 ]