iMac G4: over de fan en sensors

Pagina: 1
Acties:

• frederic46
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-12-2025
Mijn iMac G4 (1,25Ghz, 20 inch) is nog zo mooi dat hij van mijn partner in de woonkamer mag staan. Voor wat licht werk als muziek, een fotoshow of even internetten. Alleen moet er een nieuwe fan in. Ik heb in het verleden vaker fans uit- en ingebouwd maar ik wil nu een moderne (lees stillere) fan erin zetten (dus niet Apple). Op internet lees ik dat dit zou kunnen (zelfs mooie fans met blauw led-licht) maar merk en type heb ik nog niet kunnen achterhalen.
Het gaat mij hier niet om discussie over wel/niet standaard Apple-produkten, gebruik van Apple repairdiensten, wel/niet zelf knutselen, het schoonmaken/oliën van fans ed. Alleen welke soort, welk type fan in deze iMac past (en of je misschien zelfs zonder kan). Hieronder staat wat ik al zoal ben tegengekomen.

De originele fan (Panaflo of Superred) is een 92mm-fan, 12V-0,4A met een afwijkende 3-pin bayonet aansluiting. www.thebookyard.com/product.php?products_id=2359
Verder heeft Apple bedacht om de fan van openingen aan de zijkant te voorzien. Meerdere mensen beweren toch een standaard fan ingebouwd te hebben en het is dus niet duidelijk of die sleuven echt noodzakelijk zijn.

Over variabele snelheid. Na enige tijd schijnt de fan sneller te gaan draaien. De 3-pin aansluiting (Rood=12V, Zwart=Ground, Geel=Feedback-speed) geven aan dat er inderdaad iets met variabele snelheden gebeurt. Toch menen velen dat er geen sensors aanwezig zijn in de iMac G4. Maar wat regelt dan het variabele? Regelt het OS of de firmware dit door, na verloop van tijd of een hoeveelheid rekenwerk, de fan sneller te laten draaien? Of zoals deze quote: Not the operating system but a self-contained control device monitors the readings in this case. In ieder geval zien programma’s zoals Temperature Monitor geen sensor en geen fan.

Aansluiten van een fan via de molex schijnt te kunnen. Alleen draait de fan dan altijd op volle toeren. Als de fan erg stil is zou dat geen enkel probleem zijn.

En als laatste een wild idee: Ik verwijder de Superdrive (meer airflow) en vervang de harde schijf voor een Solid State Disk (minder warmte). Zou een stille, langzaam draaiende fan dan genoeg zijn? Of helemaal geen fan? In ieder geval ga ik nog op zoek naar iets om zelf de temperatuur te meten met een zelf aan te brengen sensor.

Het is nogal een heel epsitel geworden maar ik hoop dat er nog meer mensen zijn die graag heel lang, heel veel plezier van zo een mooie iMac willen hebben.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-01 04:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Solid State disk is een beetje zonde geld. Stille fan inbouwen (even draadjes omsolderen) is wel nuttig.

Wat ik zo zie is dat het wel wat knutselwerk ga worden. Je zult het oude frame over moeten zetten.

Meteen een tip: vervang als je toch bezig bent alle koelpasta tussen chips en heatsinks. Deze is na al die jaren wel uitgedroogd en toe aan vervanging. Je zult merken dat er minder ventilatie nodig is voor betere koeling.

• frederic46
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-12-2025
Ja, de SSD's zijn nu nog prijzig maar deze oude iMacs aanschaffen/uitbreiden is al geen bedrijfseconomisch slimme actie. Je moet het maar leuk vinden...

Maar een stille fan is nu inderdaad het slimst. Is deze wat? Enermax Everest 92mm. Fysiek past deze wel, denk ik. Aansluiting is dus de draadjes omdraaien (of constant op 1500 rpm via molex?).

Maar ook hier blijft de grootste uitdaging? Hoe kom je erachter of de temperatuur niet te hoog oploopt (anders dan door een kernel-panic, brandlucht of erger).