[PWM fan] Waarom is de 4 pins fan bedacht? 3 pins kan al PWM

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-08 10:23
Ik lees hier van alles over de reden van het extra PWM signaal bij de 4 pins fan aansluiting, maar ik snap het niet. Ik kan met pwmconfig in linux mijn 3 pins fan ook veranderen van snelheid. Dit zegt de manpage van pwmconfig:
pwmconfig searches your sensors for pulse width modulation (PWM) controls, and test each one to see if it controls a fan on your motherboard. Note that many motherboards do not have PWM circuitry installed, even if your sensor chip supports PWM.
Mijn mainboard (Gigabyte GA-K8N-SLI met Nforce 4 SLI, 4 jaar oud) kan het blijkbaar en het is gewoon een 3 pins fan.

Dus, waarom die 4e pin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de 3pin wordt geregeld met de spanning de 5 to 12volt de spanningsregelaar die hier voor nodig is is relatief duur (analoog digitaal omzetter nodig om dit via de bios te kunnen regelen) en kan problemen voor de stabiliteit opleveren vooral voor nieuwe borden met de nieuwe stijl regelaars. de 4pin blijft de spanning op 12 volt staan en wordt de snelheid van de fan geregeld met een puls (4de pin). hoe langer de puls per seconde hoe sneller de fan draait dit is dus een digitaal signaal (aan/uit 1/0) en kan makkelijk en goedkoop, immers de comp gebruikt overal dit soort signalen.

4pins fans werken gewoon op 3pins aansluitingen. 3pin fans op 4pins aansluitingen kan ook maar dan moet het moederbord wel spanningsgeregelde fans ondersteunen (er is een extra stukje hardware nodig) anders blijven deze vrolijk op 12 volt draaien. Gigabyte moederborden blijven tot nu toe dit nog ondersteunen maar asus en MSI doen dit al niet meer.

het programma dat je gebruikt geeft gewoon signalen hoe hard de fan moet draaien naar de bios deze gaat dan de snelheid regelen. het programma doet eigenlijk niets met de uiteindelijke pulsen. dat je bios werkt met dit programma heeft niets te maken met dat het moederbord een spanningsgeregelde fan of een PWM fancontroller heeft

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2010 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Dus als ik het goed begrijp is 3-pins luxer. Hoewel ze niet altijd willen opstarten op 5v lijkt het me wel gezonder voor een fan om continu te draaien, i.p.v. telkens aan en uit te worden gezet. Dit lijkt mij zo omdat de motor volgens mij het meest versluit wanneer deze word aangezet. Zeg maar als ik het fout heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

boazkl0p schreef op zondag 25 april 2010 @ 22:30:
Dus als ik het goed begrijp is 3-pins luxer. Hoewel ze niet altijd willen opstarten op 5v lijkt het me wel gezonder voor een fan om continu te draaien, i.p.v. telkens aan en uit te worden gezet. Dit lijkt mij zo omdat de motor volgens mij het meest versluit wanneer deze word aangezet. Zeg maar als ik het fout heb.
Een fan heeft toch geen motor maar gewoon magneetjes?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-09 20:16

HaTe

haat niet

bombadil schreef op zondag 25 april 2010 @ 22:38:
[...]
En wat zit er in een (elektro)motor? Juist, magneetjes.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
valt mee

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Nee, 4-pins is gewoon een beter, efficiënter ontwerp. En nee, het is voor een elektromotor compleet irrelevant of het lager voltage of puls is. De reden dat een elektromotor meer 'versluit' als deze wordt aangezet is niet omdat deze wordt aangezet, maar omdat deze nog niet draait. Zodra deze eenmaal draait maakt het niet uit.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee de motor verslijt het meest als deze optrekt. Met PWM draait hij gewoon op constante snelheid dus is er niets aan de hand. Aansturen met PWM is (veel) beter dan de motor met een spanningsregelaar aansturen (energie zuiniger, minder onderdelen nodig, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 16:44
Een auto slijt heel erg bij het starten doordat de olie is weggelekt, en de versnellingsbak dat niet zo tof vindt. Een fan daarentegen is gewoon een as met daarop een (inductie?) spoel. Voor de overbrenging is geen fysiek contact, en de fan draait op lagers en heeft dus erg weinig weerstand.

Kortom, ik denk niet dat een fan veel meer slijt als deze aan en uitgezet wordt.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
duw eens een auto vooruit,het inbewging krijgen is moeilijk, maar zodra de auto rolt kan je hem duwen, even los laten, dan rolt de auto door en kan je hem zo weer aanduwen zonder dat het eigenlijk zwaar is, dat komt omdat de auto nog vooruit doorrolt

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aan en uit zetten gaat zo vaak per seconde dat als de puls 80% uit staat de fan ook op 80% van zijn snelheid draait en je de snelheid zo zeer precies en digitaal kunt regelen. luxer kan ik de 3pin niet noemen want het is analoog tegenover digitaal. in een computer die geheel met digitale signalen werkt is 4pins (pwm) veel goedkoper en net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-07 12:45
Mijn CPU cooler (ASUS silent knight) heeft ook een vierpins aansluiting en op de doos staat dat het ook een pwm fan is. Op het moederbord aansluiten blijft ie max draaien en ook met mijn fan controller (Zalman MFC-3)
kan ik 'm niet lager krijgen.
Weet iemand waarom?

(zou m'n pc een stuk stiller maken)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
.Sjoerd schreef op maandag 26 april 2010 @ 15:09:
Mijn CPU cooler (ASUS silent knight) heeft ook een vierpins aansluiting en op de doos staat dat het ook een pwm fan is. Op het moederbord aansluiten blijft ie max draaien en ook met mijn fan controller (Zalman MFC-3)
kan ik 'm niet lager krijgen.
Weet iemand waarom?

(zou m'n pc een stuk stiller maken)
instellingen in bios checken,

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-07 12:45
ik wil 'm op m'n fancontroller eigenlijk....

BIOS instellingen wijzigen helpt niet.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de elektronica bij de fan is dan stuk of het signaal van de pwm wordt ergens onderbroken(kabel breuk / slecht contactje). de fan krijg dus geen signaal om periodiek stroom te onderbreken en dus zachter te draaien. hierdoor blijft hij vrolijk op 12v zonder onderbrekingen doordraaien. oplossingen zijn:
- garantie
- hem aan sluiten op een van de 3pin headers op je fancontroller (fan wordt dan door ouderwetse spanningsregeling geregeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

bombadil schreef op zondag 25 april 2010 @ 22:38:
[...]
Een motor bestaat toch uit een spoel en magneetjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
.Sjoerd schreef op maandag 26 april 2010 @ 18:22:
ik wil 'm op m'n fancontroller eigenlijk....

BIOS instellingen wijzigen helpt niet.
je fan controller is 3 pins lijkt me? dat zou gewoon via voltage moeten werken

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de fan controller die hij heeft heeft een 4pins en de rest 3pins.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2010 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
dan zou een pwm fan daar gewoon op moeten werken lijkt me

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Ik mist wel dat ik met mijn MSI Eclipse SLI ook de 3pins fans kon regelen. Met mijn nieuwe Gigabyte moederbord kan dat niet meer :(

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

welk moederbord heb je en heb je in de bios de optie "cpu smart fan mode" onder "pc health status". als je deze optie hebt kun je deze op voltage zetten ipv pwm en kun je wel 3pins fans regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 21:29:
welk moederbord heb je en heb je in de bios de optie "cpu smart fan mode" onder "pc health status". als je deze optie hebt kun je deze op voltage zetten ipv pwm en kun je wel 3pins fans regelen.
Ja maar dat geld alleen voor de CPU fan..

Pagina: 1