Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 189883

Topicstarter
Al een tijd wilde ik graag een netbook kopen, om hem te gebruiken voor navigatie in de auto, en eventueel op vakantie om wat te internetten en emailen enzo.

Nu kwam ik van de week via marktplaats een advertentie tegen van een Packard Bell Dot.S, een mooie netbook met led scherm, 160gb hardeschijf en 6cell accu. De reviews op internet waren verder goed, en het merk, ik hoor er goede en slechte dingen over maar deze was juist een mooie aantrekkelijke betaalbare prijs. De netbook heb ik gekocht, vervolgens is hij opgestuurd en gister hier aangekomen.

Nu is het alleen zo dat de windows installatie op de laptop niet meer start, hij geeft een BSOD met melding 'STOP: 0x0000007B' zonder een verdere uitleg wat het probleem is.

Ik heb via een usb dvd drive Windows XP opnieuw te installeren, maar bij het starten van de setup na het laden van alle modules geeft hij hetzelfde blauwe scherm.

Vervolgens het geheugen van de laptop vervangen voor geheugen uit mijn andere laptop en de setup opnieuw gestart maar weer de zelfde bsod.

De vorige eigenaar heeft op de laptop stampvol met wachtwoorden gezet, zo zit er ook een harddisk & bios wachtwoord op. Het harddisk wachtwoord weet ik, het bios wachtwoord wist de vorige eigenaar niet meer. Ik heb geprobeerd de laptop open te maken om de bios batterij eruit te halen maar dit kreeg ik niet gedaan zonder hem slopen.

Ik dacht dat het harddisk wachtwoord misschien de boosdoener was dus ik hem een andere schijf erin gezet. Daarop stond nog een linux installatie, die installatie startte zonder problemen en ik kon gewoon internetten en het werkte verder prima.

Vervolgens setup opnieuw gestart maar weer hetzelfde blauwe scherm.

Vervolgens de schijf uit de laptop gehaald en in mijn andere laptop gebouwd, deze heeft dezelfde chipset (intel 945) maar andere processor e.d. Dit heb ik gedaan omdat ik dacht dat het misschien aan de externe usb dvd speler lag.
Vervolgens daarop windows xp geinstalleerd en de schijf in de netbook gezet, maar zodra hij opstart gelijk blauw scherm met weer dezelfde STOP fout.Vervolgens opnieuw de schijf weer in mijn andere laptop gebouwd en de windows setup alleen de data van cd over te laten kopieeren (dus nog niet het grafische gedeelte van de setup). Maar ook na het inzetten in de netbook krijg ik gelijk bij opstarten een bsod.

Uiteindelijk heb ik dus drie geheugen reepjes geprobeerd, twee schijven, en geprobeerd hem te installeren met een andere laptop. Ook heb meerdere windows cd's geprobeerd. Maar steeds dezelfde blauw scherm.

Opvallend blijft dat ik linux wel van cd kan starten en installeren en dat werkt verder prima. Alleen in dit geval heb ik echt windows nodig omdat het software navigatie programma uitsluitend op windows xp draait.

Heb ik een kapotte laptop gekocht? Moet ik misschien toch de bios in om daar instellingen te wijzigen? Is het moederbord gewoon stuk?

Ik hoop dat jullie kunnen helpen, ik zelf weet het niet meer.

Type netbook: Packard Bell Dot.S NL/100 KAV60 (Intel Atom N280)
Type laptop: Dell Latitude D520
Volledige fout code: STOP 0x0000007B (0xF7A54524, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nouja, je moet natuurlijk wel googlen naar de foutcode --> Probleemoplossing voor foutberichten met 'Stop 0x0000007B' in Windows XP

Wat een knuppel dat ie dat BIOS wachtwoord niet meer weet. Zo had je hem eigenlijk niet moeten accepteren.

Ik denk dat Windows de SATA controller niet kent. Die zul je hem dus moeten leren kennen door tijdens het laden van de setup op F6 te drukken (dat zie je dan in beeld staan). Maar dat moet dan van een floppy komen! En dat heb je waarschijnlijk niet.
De oplossing daarvoor is het 'slipstreamen' van de drivers in de Windows installatie. Dat is een zeer bekende techniek, dus daar moet je maar even op googlen.

Je kunt ook, als je een licentie wilt kopen of het illegaal wil draaien, Windows 7 eens proberen. Die zal, net als Linux, die hardware allemaal wel kennen.

Voor alle andere oplossingen zul je in het BIOS moeten zijn, om de SATA-emulatie in te stellen van AHCI naar IDE (of legacy) mode.

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 24-04-2010 13:43 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

kijk eens of de hdd interface of op IDE staat, XP kan namelijk geen AHCI of SATA aan zonder omwegen.

uiteraard moet je hiervoor wel bios toegang hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat Windows de SATA controller niet kent. Die zul je hem dus moeten leren kennen door tijdens het laden van de setup op F6 te drukken (dat zie je dan in beeld staan). Maar dat moet dan van een floppy komen! En dat heb je waarschijnlijk niet.
De oplossing daarvoor is het 'slipstreamen' van de drivers in de Windows installatie. Dat is een zeer bekende techniek, dus daar moet je maar even op googlen.

Je kunt ook, als je een licentie wilt kopen of het illegaal wil draaien, Windows 7 eens proberen. Die zal, net als Linux, die hardware allemaal wel kennen.

Voor alle andere oplossingen zul je in het BIOS moeten zijn, om de SATA-emulatie in te stellen van AHCI naar IDE (of legacy) mode.
Bedankt voor je reactie. Ik had het wel bedacht, maar ik dacht omdat er maar 1 schijf inzit dat je dan geen extra sata drivers hoeft te laden, het kan tenslotte geen raid geen.

Ik heb nu een windows vista dvd erin zitten en deze is momenteel aan 't installeren, dus dat werkt dan blijkbaar wel. Anders ga ik vanavond nog maar is proberen de laptop open te breken om bij de bios batterij te komen, dan maar met geweld.

Weten jullie alleen hoe je de harddisk password eraf kan krijgen? Of moet dan ook via de bios? Als de schijf in m'n andere laptop zet moet ik ook een wachtwoord invoeren, en low-level format haalt het wachtwoord niet weg.

Het is voor mij wel belangrijk dat er of XP of 2000 op komt te staan omdat het ook nog enigzins snel moet zijn omdat het route programma redelijk zwaar is.

Edit: Ik zie op de packard bell website geen sata drivers staan, waar ga ik nu die drivers vandaan halen? Er staat origineel wel XP op, dit ook omdat er een XP licentie sticker op de onderkant zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 189883 op 24-04-2010 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 17:57

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

BIOS password kan altijd gereset worden mbv de jumper op het mobo.(of batterij er even uithalen.
Dat zou dus geen probleem moeten zijn.
dat wist je al volgens mij...

Sata drivers kan je misschien beter op de website van de HDD fabrikant opzoeken.

[ Voor 31% gewijzigd door Afvalzak op 24-04-2010 14:07 ]

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sata drivers kan je misschien beter op de website van de HDD fabrikant opzoeken.
Dat lijkt mij onlogisch, want het gaat toch om een driver voor Sata controller in de laptop? Toch niet van de Western Digital schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:31
Anoniem: 189883 schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 14:14:
[...]

Dat lijkt mij onlogisch, want het gaat toch om een driver voor Sata controller in de laptop? Toch niet van de Western Digital schijf?
Klopt helemaal, of de drivers weghalen bij PB, of rechtstreeks bij de chipset fabrikant, in dit geval Intel dus de drivers kun je hier vinden. Die dien je normaal gesproken tijdens de xp setup mbv F6 vanaf een floppy te laden, maar aangezien deze er vast niet in zit kun je de drivers beter slipstreamen (textmode setup) met nLite in je xp cd. Bevat deze nog geen sp3 slipstream die dan ook meteen.

[ Voor 6% gewijzigd door Nielson op 24-04-2010 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Nielson schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 14:23:
[...]
Klopt helemaal, of de drivers weghalen bij PB, of rechtstreeks bij de chipset fabrikant, in dit geval Intel dus de drivers kun je hier vinden. Die dien je normaal gesproken tijdens de xp setup mbv F6 vanaf een floppy te laden, maar aangezien deze er vast niet in zit kun je de drivers beter slipstreamen (textmode setup) met nLite in je xp cd. Bevat deze nog geen sp3 slipstream die dan ook meteen.
O ja, dat is logischer:P

F2 toch? ;)

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
afvalzak schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 15:53:
[...]

O ja, dat is logischer:P

F2 toch? ;)
Nee, F6. F2 is 'automated system recovery'.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Room42 schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 16:01:
[...]

Nee, F6. F2 is 'automated system recovery'.
:F Pff je kan wel merken dat XP weer 'lang' geleden is en het is zaterdag.. Ik ga in de zon zitten.
8)7

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6857

Pff...da's toevallig. Ik kan je vertellen dat ik nu met een soortgelijk probleem zit/worstel :(

Heb net een Packard Bell Dot.S NL/098 gekocht met XP Home erop. Dacht, nou dat ga ik via 1 van de talloze tutorials "xp installeren via usb" wel eventjes veranderen.
Nou, forget it!

Ben de hele week al bezig, heb inmiddels tientallen verschillende progs en methodes geprobeerd en het verste dat ik kom is dat ie de modules laadt en dan....BSOD.(STOP: 0x0000007B)
Wat bij de rest schijnt te werken AHCI veranderen naar IDE in de bios heeft bij mij geen enkele invloed.
Dus ik betwijfel dat deze tip bij jou gaat werken mocht je in de bios kunnen komen....

Zit nu ook met een onbruikbare netbook en heb het eigenlijk opgegeven.... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-06 23:02

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica