Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemCOW
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-08 11:21
Graag jullie advies. Al langere tijd had ik het probleem dat mijn DVD writer verdween uit mijn systeem en dat na een reboot deze niet meer werd gedetecteerd. Aangezien dit al vrij snel wasna mijn aankoop van het systeem, ging ik er van uit dat mijn DVD-writer rot was of niet goed met m'n Vista dan wel hardware kon samenwerken. Soms werkte het dagen achter elkaar goed, soms verdween deze na twee uur al. Erg irritant, want als de DVD writer was verdwenen kreeg ik vaak een blauw scherm als Vista uit standby wilde komen.

Aangezien ik de writer toch niet veel gebruik, heb ik 'm meestal niet aangesloten en gaat alles perfect.

Echter nu vermoed ik dat hetzelfde aan de hand is bij een van mijn hardeschijven. Laatst tijdens het gamen kreeg ik een blauw scherm dat gerelateerd was aan het niet kunnen schrijven naar de pagefile. Na het uitschakelen en inschakelen van 't systeem was alles weer goed.

Alleen nu vanochtend wilde vista niet doorstarten en werd na een harde reboot een van mijn hardeschijven niet gedetecteerd. Het uitschakelen, wat kabels aanduwen (leek allemaal goed) en weer inschakelen van het systeem resulteerde erin dat de hardeschijf weer terug was en startte windows gewoon weer op. Aangezien ik mijn hardeschijven in Raid 0 heb, geeft mijn Intel Matrix Storage controller aan dat 'an Error had occured'. Ik vermoed echter dat deze error komt omdat de hardeschijf spontaan verdween en daarom een read/write error gaf.

Mijn vraag: waar zou het aan kunnen liggen?
* Voeding?
* Moederboard?
* Toevallig zowel de DVD writer als de hardeschijf?

Voeding zou ik wel raar vinden, omdat het niet altijd bij zware belasting is.

Mijn Systeem:
* MSI P35 Platinum (recente bios)
* Intel e8400 @ standaard
* Gigabyte 9600GT passive
* Kingston 4gb kit
* 2* Spinpoint F1 750gb @ RAID 0
* Samsung DVD writer 20x DL LS SATA SHS203P BlB
* MS-Tech Card Reader
* Zalman ZM600-HP

Overigens ben ik mij bewust van de slechte reputatie van de Spinpoint F1 in Raid0, maar ik heb tot nu toe niet eerder hier problemen mee gehad en lijken de problemen anders dan wat ik hierover heb gelezen. Dus aub geen loze dnigen hierover roepen.

En ja, ik maak dagelijks backups naar een externe hardeschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Lees ik er nu overheen? Je geeft zelf als een van de mogelijke boosdoeners je voeding aan, maar je noemt de voeding niet bij de specificaties van het systeem, misschien deze nog even toevoegen. ;)

Het verdwijnen van de DVD brander kan ook te maken hebben met filters (software) daar is hier op het forum wel meer ovr te vinden. Wat de F1 serie betreft, blijf de problemen met deze hardeschijfen met betrekking tot RAID wel in het achterhoofd houden. Ik heb genoeg topics gelezen waarbij de persoon, net als jij, aangaf dat de hardeschijfen al geruime tijd prima in een RAID set functioneerden, maar zo ineens problemen gingen veroorzaken.

De moeilijkheid is nu heb je hier met twee afzonderlijke problemen te maken of met 1 achterliggend probleem, dat is altijd moeilijk in dergelijke situaties, maar noe eerst eens je voeding.

P.s. Nette topic start. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Log boeken?

Waar heb je de dvd writer op aangesloten, dus welke aansluiting. Zet deze op de gewone sata en niet op raid. Of probeer eens een andere.

Standby mode niet meer gebruiken, om te testen of je minder problemen hebt.
Zoek op je "moederbord en je probleem" of meer mensen deze problemen hebben.

Harde schijf, geen raid gebruiken om te kijken of het probleem weg is.

Anders schone installatie doen misschien virus, spyware of software die problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemCOW
Oops, ja voeding vergeten toe te voegen. Is dus een Zalman ZM600-HP, die zijn afaik best prima.
jan99999 schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 13:14:
Log boeken?

Waar heb je de dvd writer op aangesloten, dus welke aansluiting. Zet deze op de gewone sata en niet op raid. Of probeer eens een andere.

Standby mode niet meer gebruiken, om te testen of je minder problemen hebt.
Zoek op je "moederbord en je probleem" of meer mensen deze problemen hebben.

Harde schijf, geen raid gebruiken om te kijken of het probleem weg is.

Anders schone installatie doen misschien virus, spyware of software die problemen geeft.
Ik heb(had) DVD writer gewoon op de Intel controller aangesloten. Op zich zou ik deze wel kunnen aansluiten op de tweede IDE/SATA controller, maar die heeft maar 1 sata aansluiting en daar zit (via een sata->esata kabel) mijn externe hardeschijf op aangesloten. Heb al wel geprobeerd op een andere port van de intel controller, geen effect.

Standby gebruik ik niet meer zo vaak. Maar ik had het vandaag dus al vanuit een koude start.

Wat betreft het probleem van de DVD writer: ik denk niet dat het gaat om hetzelfde probleem wat je vaak hierover leest, aangezien het soms dagen achter elkaar goed werkte, ook na een standby, en spontaan (zowel als ik bezig was, of als de computer aan stond maar niets deed, enz enz) verdween.

Misschien toch voeding inderdaad, maar wel erg raar. Ik bedenk me opeens dat het een modulair systeem is, wellicht kan ik dat wat naar de HD's gaat e.d. in een andere poort duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemCOW
Ik heb het probleem nog steeds. De DVD writer heb ik al een tijdje niet meer aangesloten aangezien Windows het niet erg leuk vindt als er een device opeens verdwijnt.

Maar nu net had ik het weer met een van de hardeschijven. Net nadat Windows was opgestart deden de hardeschijven niets meer en kwam er een blauw scherm (0xF4, 0x3). Na een restart vond de bios 1 van de hardeschijven niet - ik had ook het idee dat die hardeschijf echt uitgeschakeld was. Namelijk na een BSOD gaan alle hardeschijven uit, maar ik hoorde er maar eentje weer opspinnen. Of die hardeschijf tijdens de BSOD of daarvoor uit ging, dat weet ik niet.

Ik vermoed dus toch mijn PSU, maar wie weet dat iemand anders tips heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Heb je de stroom -en satakabels al eens aangedrukt of vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misschien kan je een andere voeding proberen of gebruiken,
ook kan je proberen het wattage op de specifieke rails in je voeding beter te verdelen, het kan zijn dat het een (stel voor) 40 Watt rail is en dat jij alle je hdds en de dvd recorder er op hebt staan wanneer dit zo is kan het zijn dat ze te veel verbruiken bij het booten. ik dacht dat een hdd bij booten max20 watt kan trekken en als je dat dan twee keer hebt en dan de dvd drive op start dan is het te veel voor de rails in de voeding en gaat ie zelf het wattage verdelen over de aan gekoppelde componenten. En dat kan voor de bsod zorgen Je kan in het handleiding boekje van zalman opzoeken hoeveel wattage en ampère elke rail Max kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemCOW
Nieuwe voeding geinstalleerd, werkte zo'n twee weken goed. Net bij het opstarten, Windows was nauwelijks klaar met het inladen, was mijn cd-rom weer verdwenen en staat in de eventlog:

The device, \Device\Ide\iaStor0, did not respond within the timeout period.

en

The device 'TSSTcorp CDDVDW SH-S203P' (IDE\CdRomTSSTcorp_CDDVDW_SH-S203P________________SB00____\4&11590e80&0&0.1.0) disappeared from the system without first being prepared for removal.

Meer ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemCOW
Ben bang dat het mijn moederboard / controller is :( Hm of de hardeschijf?

The driver detected a controller error on \Device\Ide\IdePort1.
The device, \Device\Harddisk1\DR1, is not ready for access yet.
An error was detected on device \Device\Harddisk1\DR1 during a paging operation.

Tijdens het opstarten, en net hing m'n systeem. Ook nadat ik de computer had afgesloten, dvd afgekoppeld en weer aan deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
f1 schijven hadden veel probelemen met raid 0!
Probeer eens de hd's 1 voor 1 uit, misschien is er een aan het weigeren.
En verschillende kontrollers proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Robtimus

me Robtimus no like you

Vervang je kabels eens. Die zijn goedkoper te vervangen dan je moederbord.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemCOW
jan99999 schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 22:45:
f1 schijven hadden veel probelemen met raid 0!
Probeer eens de hd's 1 voor 1 uit, misschien is er een aan het weigeren.
En verschillende kontrollers proberen.
Echt veel concrete voorbeelden van de F1 problemen met RAID heb ik nooit kunnen vinden. En deze setup doet het al 2 jaar prima zonder probemen.

Een voor een de hardeschijven testen is niet echt een simpele oplossing. Zodra je de hardeschijven uit RAID haalt dan is je RAID config weg en moet je die opneiuw aanmaken. Bij deze controller word je MBR vervangen zodra je opnieuw je setup aanmaakt. Nu weet ik dat gelukkig en weet ik hoe ik de MBR moet backuppen en terugzetten, maar er zijn genoeg mensen die dit klakkeloos proberen en dan in de shit zitten.

Een andere controller proberen moet je ook helemaal opnieuw je RAID opbouwen, dat doe je niet zo 123 ff.

Maargoed. Het probleem was mijn externe Seagate Freeagent Xtreme (die via m'n interne Marvell nog wat controller zit aangesloten van Sata -> esata kabel). Waarschijnlijk zat de kabel gewoon niet goed *schaam*

Het opvallende is wel dat ik sinds ik mijn kast heb neergelegd en open is ik geen problemen had (tot dit dan). Misschien toch kabels die iets los gaan zitten? Of dat door het gewicht van m'n passieve videokaart (9600gt) en grote cpu cooler (Scythe Ninja mini) m'n moederboard problemen maakt? Ik noem maar wat dingen. weirde shit.
Pagina: 1