Wegvallen verbinding (vooral bij afspelen diverse media).

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeGlans
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-05-2022
Hallo,

Ik heb een vervelend probleem waar ik en vooralsnog niemand uitkomt.

De situatie:
Bedraad netwerk met 1 100mbit Eminent router, 1 1000mbit HP switch, 1 NAS, 2 pc's met Windows 7 home premium 64bit en uiteraard een modem (van UPC).

Bij 1 van de pc's valt met enige regelmaat de internet verbinding weg.
Dan kan ik in het netwerkcentrum met "problemen oplossen" het probleem automatisch laten verhelpen. Windows geeft dan aan: "De standaardgateway is niet beschikbaar" en "Stel de adapter voor LAN-verbinding opnieuw in". Vervolgens wordt er dus iets opnieuw ingesteld, ik vermoed de netwerkaansluiting op de pc.

Dit probleem is bijzonder irritant. :(

Nu is het mij opgevallen dat dit vooral of waarschijnlijk alleen gebeurd als ik media afspeel met bijvoorbeeld windows media player of media player classic. Het maakt dan niet uit of het audio of video is en van welk formaat. Ook als ik via internet stream gebeurt het.
Vaak is het in combinatie met een ander programma wat het netwerk gebruikt. Bijvoorbeeld als ik aan het downloaden ben met newsleecher of als ik aan het internetten ben met IE8.

Ik heb al van alles geprobeerd:
Het netwerk anders aangesloten (alleen de switch, alleen de router, direct op de modem, andere volgorde).
Netwerk kabels vervangen.
Drivers opnieuw geïnstalleerd.
Met diverse instellingen gespeeld.
Firewall aan of uit gezet.
Windows mediaplayer opnieuw geïnstalleerd.

Niets werkt. En het is maar met 1 pc (als daar de verbinding weg is, doet de ander het nog gewoon. En het is altijd de zelfde pc). Dus mijn conclusie is dat het niet aan het netwerk ligt maar puur aan de pc.
Kan het hardware zijn? 2 LANpoorten op het moederboard (Asus Striker II Formula), het maakt niet uit welke ik gebruik.
Of software? Drivers, instellingen, het codecpack (k-lite mega codec pack), windows firewall?

Ik weet het niet. Iemand? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 11:47

Belgar

Archmaster ranzige code..

Gebeurd het ook als je de PC een vast IP adres geeft (in de juiste range)? Afgezien van een netwerk probleem kun je ook een spyware / virus probleem hebben die een overload veroorzaakt.

Gezien je beschrijving zou ik toch in eerste instantie zoeken naar een software gerelateerd probleem.

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeGlans
Bedankt voor je reactie.

Ik heb een uitgebreide scan gedaan. Geen virus of spyware rommel te vinden. Dat dacht ik al maar toch effe gecheckt.

Hoe controleer ik of een ip-adres vast staat of niet? En hoe stel ik dit in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 11:47

Belgar

Archmaster ranzige code..

Gezien je vraag neem ik aan dat je geen vast IP gebruikt :P

Het kan ook handig zijn als je het probleem hebt even niet windows het op laten lossen, maar een command prompt te openen en even een ipconfig /all ingeven.

Kijk ook even je eventviewer na op drivercrashes en conflicts. Ik wil hardware niet uitsluiten, maar de kans dat een computer op twee hardware poorten exact hetzelfde probleem genereerd is niet zo groot.

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeGlans
He,

Het probleem is opgelost! _/-\o_
Er bleek een nieuw moederborddriver beschikbaar te zijn. En nadat ik deze geinstalleerd had, was het probleem weg.
Ik had al eerder de driver van het moederbord opnieuw gedownload en geinstalleerd. Maar het probleem bleef. Nu met een nieuwere versie is het weg.

Bedankt voor je hulp in ieder geval.

De groeten.