Garantie WD Raptor, dagwaarde terug?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 12:24

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Topicstarter
Ik heb in december 2006 een Western Digital Raptor WD740ADFD voor €154,19 gekocht. Helaas is hij afgelopen week overleden en heb ik hem, na RMA akkoord, opgestuurd naar de betreffende webwinkel. Gelukkig zit er wel 5 jaar fabrieksgarantie op. Donderdag op de post gedaan, en vandaag een mailtje dat hij ontvangen is. Vijf minuten later een mail dat hij inderdaad defect is, maar dit model is niet meer leverbaar.
In plaats daarvan bieden ze mij €70, of overgemaakt op mijn rekening of als korting op een nieuwe aankoop.
Echter vind ik die €70 een beetje aan de karige kant. Ik kan daar niet een vergelijkbaar product voor kopen.
Heb ik nou recht op volledige restitutie gezien de garantietermijn van 5 jaar, of loop ik te zeuren en moet ik genoegen nemen met minder omdat ik de HDD al enkele jaren heb gebruikt?

De shop is trouwens erg snel geweest met de RMA afhandeling, dus ik heb daar verder niets over te klagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 14:41
Schijf terug vragen aan winkel, daarna rechtstreeks bij WD rma aanvragen op de website, wordt hij omgeruild voor zelfde of nieuwer model..
http://websupport.wdc.com....asp?custtype=end&lang=en

[ Voor 37% gewijzigd door Occy74 op 23-04-2010 23:11 ]

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Occy74 schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 23:10:
Schijf terug vragen aan winkel, daarna rechtstreeks bij WD rma aanvragen op de website, wordt hij omgeruild voor zelfde of nieuwer model..
Dat kan de winkel dan toch ook voor hem doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
Verwijderd schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 23:11:
[...]

Dat kan de winkel dan toch ook voor hem doen?
Klopt, maar blijkbaar is dat niet gedaan.. Vraag het ze..

[ Voor 11% gewijzigd door Occy74 op 23-04-2010 23:12 ]

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Oke, dat klinkt goed. Dan ga ik ze morgen even mailen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:57

PeaceNlove

Deugleuter

V&A aangeboden: Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB

pricewatch: Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB

nieuw voor 70 lukt je niet inc verzendkosten, maar verder is het toch zo gek nog niet wat er aangeboden wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:04

ManiacsHouse

Scheisse!

Volgens mij moeten ze in eerste instantie je product ruilen voor een zelfde of gelijkwaardig product. Geen idee of ze dan meer als € 70,- kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
Normaal gesproken word het aankoopbedrag terug uitgekeer min het "verbruik". de klant heeft immers ruim 3 jaar hier gebruik van kunnen maken. zo'n gek bedrag is het dus niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
Frogy schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 23:17:
Normaal gesproken word het aankoopbedrag terug uitgekeer min het "verbruik". de klant heeft immers ruim 3 jaar hier gebruik van kunnen maken. zo'n gek bedrag is het dus niet
Dat is zo ja maar misschien wil de TS wel perse een 10k rpm schijf voor zijn OS blijven gebruiken en voor €70 heb je geen nieuwe raptor
Doh, net gekeken en de schijf van de TS kost nu nog maar €70,95 ex verzend in de pricewatch (mits nog leverbaar, al is dat wel een refurbished model)
Ik zou persoonlijk voor opsturen naar WD kiezen.

Heb zoiets zelf ook al eens gehad, een defecte WD 160GB opgestuurd naar WD, was niet meer leverbaar en kreeg een 320Gb ervoor terug :)

Wat trouwens nog mooier/vreemder was is dat er ook een MyBook 1TB bij zat waar ik niks vanaf weet (nooit 1 opgestuurd oid) en betaald door WD was, stond op de omruilbon van de 160Gb schijf...

[ Voor 49% gewijzigd door Occy74 op 23-04-2010 23:22 ]

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Daar twijfelde ik dus over. Ik ken ook fabrikanten die gewoon binnen de garantie heel het bedrag crediteren (Philips bijv.), maar ik weet niet of dat ook geldt voor computerhardware. Vandaar dat ik even de mening van mijn mede-tweakers vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:07
Met 70 euro moet je blij wezen. Heb enige tijd terug dezelfde schijf ook RMA gestuurd naar WD en kreeg er dezelfde schijf voor terug, welke ik voor amper 45 euro heb kunnen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:45
Je hebt een overeenkomst met de winkel. Zij zijn verplcht je een gelijkwaardig artikel aan te bieden, anders kun je de koopovereemkomst ontbinden(volledig aankoopbedrag terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Ik heb eerst maar een mailtje naar de webwinkel gestuurd dat ik voor 70 euro niet een gelijkwaardig artikel kan kopen en een verzoek of ze hem door willen sturen naar WD. Even afwachten wat ze daarop antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Is dat zo, dat je daarvoor geen gelijkwaardig product koopt? Voor dat bedrag heb je een spinpoint F3 1TB, en ik vraag me af of een raptor uit 2006 sneller is dan een 7200RPM-HDD uit 2009.

Mocht 'ie sneller zijn, dan vind ik het nog steeds een beetje lastig inschatten. Een moderne HDD zal niet veel trager zijn, maar wel veel groter en daarmee toch ook wel veel meer waard. Gaat het je om de snelheid, voor iets minder dan 100,- heb je een SSD die dan weer veel sneller is dan je raptor maar weer kleiner... :-( dus dan zou je huidige HDD qua snelheid en opslagruimte een beetje tussen die twee in zitten. Maar nogmaals, ik vraag me dus af òf die wel sneller is dan een moderne HDD.

offtopic:
respect@ username, icon en onderschrift, net die film gezien :P

[ Voor 6% gewijzigd door bwerg op 25-04-2010 10:44 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:17
Lekker makkelijk van de winkel om van HUN probleem JOUW probleem te maken.

De bal ligt inderdaad bij de winkel:
1) willen ze er makkelijk vanaf zijn: aankoopbedrag retour (duur)
2) willen ze er makkelijk vanaf zijn: vergelijkbare schijf retour (duur)
3) willen ze er voordelig vanaf zijn: schijf naar fabrikant voor RMA (inspanning? nee toch?)

Ze hebben zoveel keuze en dan proberen ze het door de garantie af te kopen. De keuze voor de winkel is simpel: vergelijkbare schijf OF aankoopbedrag retour.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dagwaarde is gewoon conform de wet :)
Maar: dan moet er voor dat bedrag wel een vergelijkbare disk te vinden zijn. Kan de winkel geen vervangend product leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

WD ruilt probleemloos exemplaren om voor nieuwe, vergelijkbare drives, eventueel een maatje groter. Ik heb nu weer een stukke MyBook Pro liggen. Formuliertje invullen op de website, creditcard-nummer geven, binnen een week heb je een nieuwe, en de stukke moet je in de doos terugsturen. Over waardevermindering heb ik ze nooit gehoord.

TS: http://websupport.wdc.com....asp?custtype=end&lang=en

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Nou ja, wat burne zegt is dus wat ik ook dacht. Gezien het nog binnen de normale garantie van WD is verwacht ik toch een (Velocity)raptor terug. Bij de betreffende shop kan ik voor €70 inderdaad net een Spinpoint F3 1TB kopen, maar een WD Raptor WD360ADFD is net zo duur. En een WD Raptor WD360ADFD is toch minder dan een WD Raptor WD740ADFD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Het valt me op dat er ontzettend veel reacties zin die claimen dat je maar met minder genoegen moet nemen. Niets is minder waard met de garantievoorwaarden indien deze door WD worden afgehandeld.

Als je HD kapot is, dan kan je stug volhouden dat de winkel dat op moet lossen, maar sneller en beter is het in geval van een WD gewoon met WD contact op te nemen zoals Burne ook al aangeeft. Ik heb nog nooit problemen gehad met een kapotte harddisk met garantie als ik het met de fabrikant regel.

Het proberen te regelen via een winkel, is vragen om moeilijkheden helaas.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:32
Heb net ff wat benches bekeken:

Raptor 74GB: (bron)
Afbeeldingslocatie: http://img.techpowerup.org/091018/Raptor74GB.jpg

Samsung F1 1TB (bron)
Afbeeldingslocatie: http://img.techpowerup.org/091018/samsung1TB.jpg

Samsung F3 1TB (bron)
Afbeeldingslocatie: http://img18.imageshack.us/img18/7610/samsung1tbf3.jpg

Serieus, ik zou die Samsung nemen :P
Komt bij dat die raptor van jou na 3 jaar er vast niet beter op geworden is
(dus trager), en je er voor dit bedrag redelijk op vooruit lijkt te gaan :)
(Let's say: 13+ keer meer opslag :P)

@ Ghost Dog:
De accestijd is misschien wel wat beter, maar zegt ook weer niet alles he :P
Een SSD kan een accestijd hebben die 100 tot 1000 maal beter is,
maar in real-life zal je dit verschil nooooit zien. (een factor 1000 sneller opstarten bijvoorbeeld)
(Komt bij dat de controller van de Samsung ook nieuwer is,
en dat deze ook veel meer cache heeft :) )

[ Voor 53% gewijzigd door SmiGueL op 27-04-2010 15:34 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

En de toegangstijden?
Dat is namelijk waar de (Veloci)Raptor beter is, ik meen zo'n 14ms tegenover 7ms.

Ik zal er wel ff benches bij zoeken. ;)

VelociRaptor 300GB (bron):
Afbeeldingslocatie: http://www.desktopreview.com/assets/321.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Ghost Dog op 25-04-2010 23:35 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wees blij dat ze met zo een voorstel komen. In principe zit op de HDD twee jaar winkelgarantie. Fabrieksgarantie moet je claimen bij de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 25 april 2010 @ 23:24:
Wees blij dat ze met zo een voorstel komen. In principe zit op de HDD twee jaar winkelgarantie. Fabrieksgarantie moet je claimen bij de fabrikant.
Nope, de winkelier is verantwoordelijk voor iedere claim van zichzelf en de fabrikant. In dit geval claimt de fabrikant dus 5 jaar garantie en de verkoper is de juiste instantie om dat bij te gaan halen!

Overigens staan de raptors bekend vanwege hun lage latency (zo'n 5 ms sneller) en imo is dat het enige vraagstuk. Als je dat interessant vindt, ga dan voor een nieuwe raptor, anders voor bijv een Samsung F3. Maar goed, dat is technisch, terwijl het hier gaat om het vraagstuk of dit voorstel in de haak is en of de afschrijving terecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 13:54

Hakker

a.k.a The Dude

De accestijd is misschien wel wat beter, maar zegt ook weer niet alles he :P
Een SSD kan een accestijd hebben die 100 tot 1000 maal beter is,
maar in real-life zal je dit verschil nooooit zien.
verklaar jij dan eens waarom ik met een zwakkere bak maar met SSD letterlijk aardig wat seconden sneller een level heb geladen als iemand die het op een velociraptor heeft staan?

ontopic.

Als de winkel het niet wilt opsturen naar WD moet je het gewoon zelf doen. Ze ruilen hem gewoon om voor een nieuwe. Ik heb zelf een externe schijf 2 keer op moeten sturen en het mooie was dat ze gewoon de garantie door schuiven dus feitelijk gewoon weer vanaf de productiedatum van de nieuwe schijf. Niks anders dan top de garantie afhandeling van WD.

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Wat mig29 zegt: het gaat me er vooral om of het terecht is dat ze de helft van de waarde binnen de garantie afschrijven. Gezien ik niet een paar weken zonder PC kan, zit er inmiddels een Postville 40GB als bootdisk in m'n PC. En die is zeker sneller en stiller en zuiniger...
Overigens gaat de webshopmedewerker navragen of terugsturen naar WD mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:07
Hakker schreef op maandag 26 april 2010 @ 00:36:
[...]

verklaar jij dan eens waarom ik met een zwakkere bak maar met SSD letterlijk aardig wat seconden sneller een level heb geladen als iemand die het op een velociraptor heeft staan?

ontopic.

Als de winkel het niet wilt opsturen naar WD moet je het gewoon zelf doen. Ze ruilen hem gewoon om voor een nieuwe. Ik heb zelf een externe schijf 2 keer op moeten sturen en het mooie was dat ze gewoon de garantie door schuiven dus feitelijk gewoon weer vanaf de productiedatum van de nieuwe schijf. Niks anders dan top de garantie afhandeling van WD.
Hele volksstammen varen blind op doorvoersnelheden, ze claimen ook keihard dat een velociraptor ook sneller is als een intel X25-V als bootschijf.... Haha :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Nou, terugsturen naar WD was om de een of andere reden niet mogelijk. Nu krijg ik kosteloos een Samsung Spinpoint F3 1TB met een setje Nexus Disk Twin toegestuurd. Gezien de WD m'n bootdisk was en die al vervangen is door een Intel Postville 40GB, had ik toch meer behoefte aan een grote datadisk dan aan een snelle bootdisk. Daarbij is de F3 natuurlijk ook niet traag te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:32
Hakker schreef op maandag 26 april 2010 @ 00:36:
[...]

Omdat een SSD dus die factor 100/1000 sneller is qua accestime zoals ik al zei?
En je gaat me niet vertellen dat een SSD 100/1000 maal sneller een level laadt :P
En die raptor is qua accestime misschien een factor 1,5 sneller, dus je vergelijking is een beetje krom :P
Je hoeft me echt niet te vertellen dat een SSD gewoon veel sneller reageert dan een 'gewone' hdd,
maar de velociraptor is ook geen SSD, dus ook niet 1:1 te vergelijken.

Ik denk dus dat die iets betere accestime (33% of zo) van de raptor grotendeels wordt goedgemaakt door
de bijna dubbele doorvoersnelheid (174%) van de Samsung F3, en je er in de praktijk dus weinig van zal merken. (maar wel meer dan 13x zoveel ruimte hebt)
Daar ging het mij even om :)

De keuze voor de kleine SSD als boot en grote hdd voor opslag vind ik zelf sowieso de beste oplossing :D

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kweenie....

Stel de schijf was nieuw 150 euro. Je hebt 5 jaar garantie. 150/5=30. Je hebt hem 3,5 jaar gebruikt, blijft er nog 1,5 jaar garantie/waarde over. 30x1,5 = 55 euro.

70 lijkt me dus meer dan redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 19:34:
Kweenie....

Stel de schijf was nieuw 150 euro. Je hebt 5 jaar garantie. 150/5=30. Je hebt hem 3,5 jaar gebruikt, blijft er nog 1,5 jaar garantie/waarde over. 30x1,5 = 55 euro.

70 lijkt me dus meer dan redelijk.
Die regel ken ik ook, maar dat lijkt mij meer een regeling voor buiten garantie en een verwachte levensduur. Ik ken namelijk ook genoeg producten waar je binnen de garantie periode het aankoopbedrag volledig vergoed krijgt. Maar ik weet dus niet wat daar de regels voor zijn.
Maar de webshop ging vrij snel akkoord met mijn iets duurdere tegenbod en dat zegt ook wel iets natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SayWhatAgain! schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 00:47:
[...]

Die regel ken ik ook, maar dat lijkt mij meer een regeling voor buiten garantie en een verwachte levensduur. Ik ken namelijk ook genoeg producten waar je binnen de garantie periode het aankoopbedrag volledig vergoed krijgt. Maar ik weet dus niet wat daar de regels voor zijn.
Maar de webshop ging vrij snel akkoord met mijn iets duurdere tegenbod en dat zegt ook wel iets natuurlijk :)
Eu? Buiten garantie is toch gewoon buiten garantie. Dan zijn er geen regelingen meer nodig lijkt mij. Binnen de garantie periode is bovenstaande manier juist de perfecte manier om restwaarde van een product te bepalen. Beetje OT maar: tevens denk ik dat het met juist de oude generaties hdd's ook wel meespeelt, niet per se qua garantie maar wel qua levensduur, wat je precies met je schijf doet. Als je op een raptor vanaf 2006 structureel aan het p2p'en bent dan zal ie naar alle waarschijnlijkheid eerder versleten zijn dan wanneer je hem slechts gebruikt als systeemschijf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 02 mei 2010 @ 10:24:
[...]

Eu? Buiten garantie is toch gewoon buiten garantie. Dan zijn er geen regelingen meer nodig lijkt mij. Binnen de garantie periode is bovenstaande manier juist de perfecte manier om restwaarde van een product te bepalen.
Leesvoer :)

In dit geval wordt door de fabrikant 5 jaar garantie gegeven (dus dat is niet aansprakelijkheid naar levensduur). De winkel is verplicht die garantietermijn over te nemen.

Er kan gekozen worden voor reparatie, vervanging (eventueel door een gelijkwaardig product). De winkel kán aanbieden een vergoeding te geven, maar indien vervanging of reparatie mogelijk zijn hoeft de klant daar niet mee akkoord te gaan. Redelijk wordt over het algemeen gevonden dat de vergoeding het voor de klant mogelijk maakt zélf het artikel te vervangen. Een formule kan je daar niet op loslaten; ieder artikel heeft een ander prijsverloop.

Als je het nou hebt over aansprakelijkheid (levensduur) en niet garantie, dan kan je gaan kijken naar hoe lang je het artikel gebruikt hebt, wat de normale levensduur is, en dan naar verhouding vergoeden. Maar daar is hier geen sprake van omdat er gewoon nog garantie geldt. (Even zonder de precieze garantiebepalingen van WD opgezocht te hebben ervan uitgaande dat ze inderdaad gewoon 5 jaar garantie bieden).

En:
SayWhatAgain! schreef op maandag 26 april 2010 @ 23:06:
Nou, terugsturen naar WD was om de een of andere reden niet mogelijk. Nu krijg ik kosteloos een Samsung Spinpoint F3 1TB met een setje Nexus Disk Twin toegestuurd. Gezien de WD m'n bootdisk was en die al vervangen is door een Intel Postville 40GB, had ik toch meer behoefte aan een grote datadisk dan aan een snelle bootdisk. Daarbij is de F3 natuurlijk ook niet traag te noemen.
De winkel heeft een voorstel gedaan, de klant is ermee akkoord gegaan. Case closed, iedereen blij lijkt me? :)

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2010 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 02 mei 2010 @ 10:30:
De winkel heeft een voorstel gedaan, de klant is ermee akkoord gegaan. Case closed, iedereen blij lijkt me? :)
True story :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yepyep, zeker. En dat is het belangrijkste. Ik ga zelf ook nogal eens buiten de regels om om de klant tevreden te stellen. Soms vraag je je af waar je het voor doet. Andere keren is het duidelijk dat dergelijke service extra klandizie oplevert. Dus ja... ach. Hoort erbij vind ik. Maar dit zijn dus wel dingen die me interesseren. Niet alleen in wat wel of niet van de wet mag, maar meer waar je de klant mee helpt. Echter, hoe het voor de wet zit is toch ook wel plezierig om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begrijp niet waarom iedereen over restwaarde en zo begint, het is geen verzekering, het is 5 jaar garantie, 5 jaar volledige garantie.
Pagina: 1