Upgraden naar E8400 zinnig?

Pagina: 1
Acties:
  • 723 views

• PieterO
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-02 09:52
Beste Tweakers,
Laatst zat ik er aan te denken om mijn huidige Mobo+Proc. te upgraden, Vooral om dat ik wat meer uitbreidings mogelijkheden wil hebben en gewoon een beetje meer prestaties met het gamen.
Op moment heb ik een AMD X2 6000+ BE met als mobo een Gigabyte GA-MA69G-S3H er zit 4Gb OCZ geheugen op en ik gebruik als Graka een MSI R4770 Cyclone. 512MB

Op mijn huidige mobo is niet de mogelijkheid om later een Crossfire setupje neer te zetten.
Mijn budget is niet heel erg groot en mijn doel met de pc is vooral een beetje voor random gebruik en af en toe eens wat gamen. (Assasins Creed II / COD MW / Fallout 3.) Ik heb nog 0 ervaring met overklocken maar misschien wil ik dit nog wel eens gaan proberen.

Is het pretaties/prijs gericht zinnig om over te stappen op een E8400 setupje van Intel met een mobo dat crossfire aankan of zit er in prestaties niet echt een groot verschil? (Ik zou dan een nieuw mobo + CPU nemen en mijn eigen geheugen Graka enz gebruiken.)

Thx.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik denk eerder dat je huidige grafische kaart een aardige beperking is. Op zich kan je dat zelf uitzoeken met wat benchmark tools (wat limiterend is, je CPU of je GPU) en aan de hand daarvan een upgrade plan opstellen.

Neem in je achterhoofd dan ook een compleet nieuwe pc, en vergelijk de kosten met los upgraden. (Denk ook aan toekomstgerichtheid).

Persoonlijk denk ik dat een steverige videokaart een betere uitgave is dan een andere processor.

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09-2025
Vraag ik me af, als je budget beperkt is, waarom kies je dan voor Intel?

En als iemand dit als een Intel bash/flame whatev opvat dan weet ik het ook niet meer.

• PieterO
Ik heb al naar benchmarks van CPU's gekeken en ik had daaruit het idee dat de 6000+ een stuk minder presteert dan de E8400.
De Graka zou misschien wel de beperkende factor kunnen zijn maar mede daarom zou ik willen kijken of ik naar een Crossfire setup kan gaan. (Of voegt dit weinig toe?) Thx voor de snelle reactie tot nu toe ;)

Edit:
Mijn budget is in zo verre beperkt dat ik niet kan gaan upgraden naar een i5 of i7 omdat daar ook nog weer DDR3 bij komt kijken. Door mijn oude spullen te verkopen (en de upgrade van Tweakers over te nemen.) hoop ik niet een heel grote investering te hoeven maken.

[ Voor 29% gewijzigd door PieterO op 23-04-2010 21:21 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Of de CPU of GPU een bottleneck is hangt af van je resolutie, ik heb de vergelijkbare HD4850 en die gaat voor 1680x1050 prima mee. Sure, met crysis niet op 'very high' maar medium/high lukt wel dus dat is helemaal niet slecht. Vooral omdat je aangeeft dat je een beperkt budget hebt dus een hele high-end kaart zit er dan sowieso niet in.

Zat je te denken aan een tweedehands upgradesetje? Want nieuw is een E8400 veel te duur, 140,- in de PW, daar heb je een phenom II x4 955 voor. En het leuke is: phenom II's passen op je huidige moederbord 8) dus lijkt me duidelijk. Let er wel op vanaf welke BIOS de CPU's worden ondersteund, laatste kolom in dat linkje. Sowieso lijken er alleen CPU's te worden ondersteund met 95W TDP of lager en even BIOS updaten waarschijnlijk. Phenom II x4 945 ben je weer helemaal het mannetje. ;) Of mocht je het goedkoper zoeken dan is een athlon II x3 bijvoorbeeld ook leuk, heeft heel veel bang for buck.

Dus ik zou zeggen dat deze twee opties het beste zijn:
- CPU upgraden naar phenom II x4, rest laten voor wat het is.
- Videokaart gewoon vervangen, nieuw moederbord kopen kost waarschijnlijk meer geld/prestatie, haal evt. een HD4890

Welke van deze twee het beste is is dus met name afhankelijk wat nu de bottleneck is (resolutie van je beeldscherm!). Ik vermoed eigenlijk dat de athlon x2 het hardste aan vervanging toe is op gemiddelde resolutie.

[ Voor 22% gewijzigd door bwerg op 23-04-2010 23:44 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Op welke reso game je? Bij hogere reso´s kun je beter upgraden naar een HD5770 of beter. Ik game tijdelijk met een Athlon II 240 en de spellen Dirt2, Crysis (WH), FC2 draaien prima. CPU-gebruik is wel rond de 80% gemiddeld, maar de 5770 @ 900/1300 doet toch het meeste werk op 1920*1200

Ultra 7 265K / GB Z890 AORUS ELITE / RTX 5070 Ti Gaming OC

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Grafische kaart upgraden, dat gaat je meer brengen dan een CPU upgrade :)

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
desnoods kun je je cpu ook overklokken, alle beetjes helpen...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

humm als je zo graag naar crossfire wilt
Ga dan een amd 2+ bord kopen en verkoop je ouwe bord .
Alles kan je over zetten en klaar

trouwens de cpu snel zat zeker als je deze wilt gaan overklokken .

Deze bord als je niet wilt overklokken
http://www.alternate.nl/h...n&l2=AMD&l3=Socket+AM2%2B

Deze bord als je wel wilt gaan overklokken

http://www.alternate.nl/h...n&l2=AMD&l3=Socket+AM2%2B

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2010 22:51 ]

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Pak dan AM3 als je toch bezig bent ;)

Verwijderd

Jejking schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 23:00:
Pak dan AM3 als je toch bezig bent ;)
Amd3 is nieuwe geheugen
ddr3 of ddr2 maak niet zo veel uit om een amd cpu.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Speciaal een nieuw bord kopen voor Crossfire is met deze videokaart nogal zinloos. Denk dat een vette videokaart kopen en deze op V&A zetten minder gedoe is en netto meer resultaat oplevert.

Verder is de E8400 ook alweer een bejaarde CPU, vergeleken met een Athlon X2 6000+ denk ik niet dat je extreem veel extra performance gaat halen.

• TTD
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-09-2025

TTD

die E8400 is wel een stuk sneller dan de x2 6000+ maar voor hetzelfde geld hal je een Phenom II X4 945 die op zijn beurt weer iets sneller is dan de E8400.

[ Voor 28% gewijzigd door TTD op 23-04-2010 23:24 ]

• PieterO
Gamen enz doe ik meestal op 1920 x 1080 (ik weet dat 1920x1200 beter zou zijn maar dat is nou eenmaal de resolutie van mijn scherm.) :P
Mijn beste plan zou dus volgens jullie zijn om gewoon mijn CPU te upgraden naar een beter om mijn huidige Mobo en er een snellere videokaart in te hangen?
Zelf had ik het nog niet eens zo bekeken dat dit ook een goede oplossing was. :)
Thx tot nu toe allemaal.
(Hoe kom ik er eigenlijk het makkelijkste achter wat de grootste bottleneck van mijn systeem is op moment.)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Koop dus eerst de videokaart, probeer deze uit, dus of het snel genoeg is.
Dan kan je nog de keuze maken of je ook de cpu wilt vervangen.

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

En benchmarks lezen om te zoeken wat voor graka je moet hebben.

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:59
Upgrade #1 is de GPU, een 4770 is niet echt toereikend voor 1920*1200.

Voor upgrade #2 zou ik niet meer naar dual cores kijken, maar naar quads. Een upgrade naar een iets snellere dual core is zinloos (merk je niets van).

[ Voor 16% gewijzigd door InfinityG35 op 24-04-2010 18:24 ]

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• Djmaddox
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-02 20:30

Djmaddox

Stock speed? wat is dat?

Hij kan nu wel zijn GPU gaan upgraden, maar ivm met een 6000+ vormt hij toch alleen maar een bottleneck. Wat is je budget nu voor een upgrade?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Processors, Moederborden en Geheugen is voor technische vragen over P, M en G, niet voor vragen over aankoopbeslissingen of over complete systemen. Die horen in Complete Systemen en Laptops.

Daar is zelfs een kant-en-klare verzameltopic voor dit soort dingen:
[UG] Upgrade Guide topicoverzicht

Aangezien we geen dubbel werk willen doen gaat dit topic dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.