Ik ben momenteel een flink aantal regressies op een dataset aan het uitvoeren. In totaal zou dit best wel eens tot 500 analyses kunnen oplopen. Om het e.e.a. wat gemakkelijker te maken heb ik me maar eens verdiept in het loopen van regressies in SPSS. Helaas faalt het vooralsnog.
De volgende syntax werkt en levert de output van een regressie analyse op
Het getal 63 wil ik dus variabel maken om daarna te gaan loopen.
Nu kent SPSS het loop statement, echter deze is niet bruikbaar icm de REGRESSION functie. Zodoende ben je automatisch op een marco aangewezen. Geen idee waarom dit zo omslachtig gedaan is, maar dat terzijde.
Om simpel te beginnen ben ik eerst maar eens kijken of ik een enkelvoudige regressie werkend krijg dmv een macro:
Je ziet dat ik die 63 in de regressie al variabel heb gemaakt. "reg nr=63." roept netjes de macro aan en stopt er 63 in. Echter dan komt de volgende melding:
Bovenstaand is volgensmij conform de diverse handleidingen van SPSS, enkele tutorials en voorbeelden die ik gezien heb. Ben benieuwd of iemand weet waarom bovenstaande niet werkt?
De volgende syntax werkt en levert de output van een regressie analyse op
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| REGRESSION /SELECT=BouwklasseEnFunctie EQ 63 /MISSING LISTWISE /STATISTICS COEFF OUTS R ANOVA /CRITERIA=PIN(.05) POUT(.10) /ORIGIN /DEPENDENT oppS /METHOD=ENTER oppm2. |
Het getal 63 wil ik dus variabel maken om daarna te gaan loopen.
Nu kent SPSS het loop statement, echter deze is niet bruikbaar icm de REGRESSION functie. Zodoende ben je automatisch op een marco aangewezen. Geen idee waarom dit zo omslachtig gedaan is, maar dat terzijde.
Om simpel te beginnen ben ik eerst maar eens kijken of ik een enkelvoudige regressie werkend krijg dmv een macro:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| DEFINE !reg(nr=!TOKENS(1)) REGRESSION /SELECT=BouwklasseEnFunctie EQ !nr /MISSING LISTWISE /STATISTICS COEFF OUTS R ANOVA /CRITERIA=PIN(.05) POUT(.10) /ORIGIN /DEPENDENT oppS /METHOD=ENTER oppm2. !ENDDEFINE. reg nr=63. |
Je ziet dat ik die 63 in de regressie al variabel heb gemaakt. "reg nr=63." roept netjes de macro aan en stopt er 63 in. Echter dan komt de volgende melding:
Unrecognized text appears on the REGRESSION command. The only recognized subcommands are: Global options: DESCRIPTIVES MATRIX MISSING WIDTH; Case selection/weight: REGWGT SELECT; Variable list: VARIABLES; Equation options: CRITERIA NOORIGIN ORIGIN STATISTICS; Dependent variable(s): DEPENDENT; Equ. methods: METHOD BACKWARD ENTER FORWARD REMOVE STEPWISE TEST; Residuals: RESIDUAL CASEWISE PARTIALPLOT SAVE SCATTERPLOT OUTFILE. Text found: nr. This command is not executed. *WARNING* REGRESSION syntax scan continues. Further diagnostics from this command may be misleading - interpret with care. |
Bovenstaand is volgensmij conform de diverse handleidingen van SPSS, enkele tutorials en voorbeelden die ik gezien heb. Ben benieuwd of iemand weet waarom bovenstaande niet werkt?
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64