soheilmd schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 19:39:
Het is niet dat ik het wil kopen, ik vertrouw liever mijn " ouderwetse" oplaadbare accu's, mij gaat/ging het meer om het feit of het klopt of niet. Maar zo te zien denken jullie het zelfde als ik: onzin
De reactie in een alkalinebatterij is omkeerbaar (in tegenstelling tot bijvoorbeeld lithium batterijen), dus je kan de batterij opladen door er spanning op te zetten.
Echter, de veiligheid, capaciteit en levensduur zullen belabberd zijn, verder is voor alle toepassingen een economischer model voor te stellen (zoals naftebakje al voorstelt, nimh in combinatie met een normale lader)
Om het verhaal nog moeilijker te maken zijn er tegenwoordig 'oplaadbare alkaline' batterijen te koop, die wel voor dit doel ontworpen zijn en veilig zijn. Er is zelfs een niche (apparaten met een zeer laag verbruik, zoals klokken) waar het een economisch goede oplossing kan zijn, maar ook daar zou ik zelf nimh gebruiken (wel geoptimaliseerd voor lage zelfontlading, bv sanyo eneloop)
Dus om kort te gaan: geen onzin, maar de omschrijving waarmee het wordt aangeprezen grenst aan misleiding.