WLAN verlengen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag over wat het beste is om te doen. Ik heb een ST780(experiabox) draadloze router. Ik wil deze zomer achter het huis kunnen gaan zitten met de laptop. Alleen is de achterkant van het huis de zon kant. Dus hebben we rolluiken ervoor. Als die naar beneden zijn, heb ik niet genoeg bereik meer naar de laptop toe en valt de verbinding steeds weg. Nu heb ik volgens mij 2 opties:
1. Ik koop een TG185N van speedtouch die ik op 3 manieren kan inzetten. Als range extender, als bridge en als draadloos acces point met een draad vanuit de ST780. Ik ga er daarbij vanuit dat ik de SSID die ik nu heb kan blijven gebruiken, omdat het ook Speedtouch is. Kostenplaatje is ongeveer €100,-
2. Ik koop een D-link DAP-1160 draadloze acces point. Deze moet met een cat5e kabel gevoed worden vanuit de ST780. Maar dan moet ik volgens mij een 2e SSID gaan gebruiken en een heel verschillende band. Kostenplaatje ongeveer €43,-

Van een losse range extender ben ik niet zo gecharmeerd, omdat dan de snelheid achteruit gaat en het is mij niet duidelijk met welke dit werkt en welke niet. Je leest vaak dat zo'n range extender maar compatible is met een paar modellen.

Wie kan mij verder helpen met deze beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
SSID kun je zelf in stellen heeft niks te maken met de fabrikant. Dat D-Link ding kun je dus gewoon dezelfde SSID geven als je router en zelfde beveiliging dan zoekt je laptop als het goed is ingesteld toch zelf het beste access point. Je kunt ook eventueel een router als access point gebruiken, scheelt in kosten en heeft meer mogelijkheden (maar denk niet dat deze door een utp kabel van stroom voorzien kunnen worden). Volgens mij ondersteunt die DAP-1160 ook geen power over ethernet. Maken beiden gebruik van 2,4GHz band overigens, kanaal kiezen doe je wederom zelf.
Als het maar een 802.11g AP hoeft te zijn dan is deze misschien wel wat voor je? Kun je bijvoorbeeld ook hier kopen en heeft wel PoE (Power over Ethernet)

[ Voor 20% gewijzigd door Nivk op 23-04-2010 14:29 . Reden: tip ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Stroom is geen probleem. Heb gewoon stopcontacten boven. Dus het mag gewoon een accespoint zijn met adapter. Het voordeel van de TG185N is wel dat deze N-netwerk ondersteund. De d-link doet dat weer niet. Ik kan helaas niet al te veel informatie vinden van de TG185N. Ik zou eigenlijk een manual willen hebben. Dan kun je die vast doorlezen en kijken wat de mogelijkheden zijn.
Maar volgens jou zou het dus moeten lukken met een tweede accespoint en dan wel hetzelfde SSID aanhouden en dezelfde beveiliging, alleen een andere frequentie band kiezen. In ieder geval bedankt voor je reactie. Ik ben al weer een stukje verder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb sinds een week de wl-330 van sitecom, heb een kabel getrokken vanaf de router tot aan de andere kant van het huis naar de "ap/extender(wl-330)"
(met als bedoeling beter draadloos bereik aan de andere kant van het huis, router is dus ook wireless)

ik heb allerlei instellingen geprobeerd en tot nu toe werkt het alleen als ik hem als AP instel, zonder dhcp server en met een ander ssid. (alles wel op het zelfde kanaal)
aan het begin had ik het zelfde ssid ingesteld als de router zodat ik bijv. bij het verplaatsen van woonkamer naar keuken zelf niet opnieuw hoef te verbinden naar een beter AP, dit gaf veel internet/netwerk problemen.
Het automatisch verbinding ging volgens mij probleemloos.

Ik wil zo min mogelijk hoeven te switchen tussen AP's met verschillende ssid's aangezien ik gebruik maak van een nas (anders zit ik hele dagen met foutmeldingen van bijv een autobackup of iig toegang tot nas)

tot nu toe moet ik handmatig switchen, opzich een fijn gevoel omdat ik zeker weet toegang tot nas te hebben.
alleen is het doel v/d opstelling nog niet echt bereikt, ik hoop dat het anders kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Als je een draad kunt trekken tot dicht bij waar je normaal gaat zitten met je laptop is het vrij simpel:

- Koop een willekeurig AP (Linksys was altijd wel goed, en met Senao (EnGenius) zit je altijd goed)
- Als dit niet alleen een AP is maar meteen ook een router
--- Plan de WAN-poort af met wat plakband
--- Zet de DHCP-server uit in het apparaatje
--- (Geef hem een IP in je huidige range) *niet per se noodzakelijk, wel makkelijk om te managen
- Stel exact dezelfde SSID en beveiligingsdingen (WPA2-PSK + key) in
- Geef het nieuwe AP een ander kanaal (channel, veel kans 1, 6 of 11) dan je Speedtouch
- Sluit een UTP-kabel aan tussen de LAN-poorten van beide kastjes

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het ip v/d extender heb ik buiten het dhcp berijk v/d router gezet, maar dus wel dezelfde range als router..

ik zal het weer eens proberen met dezelfde ssid's maar een ander kanaal voor de "extender"

(edit) tot nu toe (halve dag) met beide ssid's gelijk maar een ander kanaal nog geen connectie problemen, kan prima door huis lopen en backup e.d. blijft gewoon lopen. alleen heb ik niet het idee dat hij automatisch de andere AP pakt. deze geeft max 144Mbps weer, en de router 130Mbps max. nu blijft de max speed bij status op 130 en gaat niet hoger. het bereik is volgens mij wel beter, maar dat moet ik wat langer testen

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2010 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Sitecom WL-331 gekocht laatst. Het SSID hetzelfde ingesteld als het reeds bestaande SSID. Het kanaal ligt in een andere range dan de reeds bestaande(kanaal 6 en 11). Het lastigste was even de sitecom instellen. Je moet letterlijk de handleiding volgen en dan werkt het als een speer. Ik heb nu achter in mijn tuin nog 4 strepen ontvangst. Het nieuwe accespiont heeft een verbinding middels netwerkkabel naar de bestaande router. Dit draait nu ongeveer een week en werkt feilloos. Het enige wat er niet gebeurt is dat de laptop overschakelt van het ene accespoint naar het andere accesspoint, wanneer je gaat lopen met de laptop. Maar dat is maar even niet anders dan.
Pagina: 1