Overclocken foxconn bloodrage gti lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• fire-breath
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-01 11:09
Ik loop steeds tegen een probleem aan met overclocken. Ik heb de volgende hardware:

Processor Intel Core i7 930
Moederbord Foxconn Bloodrage GTI
Geheugen OCZ Platinum XTC 6GB DDR3-1600 triple kit
Videokaart Sapphire Radeon HD 3870 512MB GDDR3
Harddisk Samsung Spinpoint F3 1TB
Optische drive LG BH08LS20
Geluidskaart Sonar X-fi (externe onboard chip bij de GTI)
Behuizing Cooler Master HAF 932
Voeding Nexus RX-1K Modular 1000W
CPU-koeler Scythe Mugen 2 Rev. B
Monitor Samsung SyncMaster 920NW
Casefans
Aerocool V12 Blackline Edition 120mm
Besturingssysteem Microsoft Windows 7 Ultimate 64-bit NL OEM
Overige componenten
externe westerndigital 500GB harddisc
Samsung all-in-one kleurenlaserprinter
kaartlezer van HAF932

De temps van de 930 zitten tijdens normaal windows gebruik tussen de 35 en 40 graden

Ik weet dat 1000W overdreven is voor deze config maar ik wil 2x een 4xx van Nvidia in mijn systeem zetten in plaats van de HD 3870.

Het probleem is als volgt:
Ik verander in de bios de baseclock naar 138 (133 normaal), multipliers voor uncore op 20x, geheugen 10x en QPI op 18x. Ik sla de gegevens op waarna de pc opstart. Het probleem is dat hij niet verder wil booten dan het eerste scherm waarop staat dat de 930 op 138 baseclock draait. Hij gaat niet naar het biosscherm. In plaats daarvan start de pc zichzelf op met de oude instellingen. Als ik naar het debug LED scherm kijk komt daar achtereenvolgens de codes 50; 75; 7F op te staan. Bij 7F komt op het scherm de volgende melding:

"AHCI bios not installed" en onder in het scherm "Warning! Overclock recovery occur (of error, ik kan mijn eigen handschrift even niet goed lezen). System is running in safe mode now".

Ik klik dan op DEL om weer in de bios te komen. Daar zet ik alles weer terug waarna de pc weer normaal opstart.

Ik heb geprobeerd de multipliers lager te zetten van het geheugen naar 8x en de uncore naar 16x. Ik heb geprobeert het voltage van de CPU te verhogen. Ik neem aan dat het geen fout is die door een te laag voltage komt. Een verhoging van 5 moet volgens mij lukken.

Ik heb hier op tweakers gezocht naar foutmeldingen van foxconn moederborden (ahci bios not installed). Ik kwam daar uit bij verschillende posts waar Samung harddiscs problemen gaven. Dat waren vooral problemen die te maken hadden met het veranderen van de mode van IDE naar AHCI. Ik heb in de bios gekeken en zowel de intel als de J-micron controller staan in IDE mode. De enige manier waarop ik dus de foutmelding zou krijgen door mijn Spinpoint F3 was als ik alles in AHCI mode zou zetten. Ik mag aannemen dat de overclock er niet voor zorgt dat de disc opstart in AHCI mode.

Om er toch zeker van te zijn dat het niet aan de F3 lag heb ik de advies die bij de TS van Ivootje genoemd werd, namelijk een register waarde aanpassen naar 0. En in de bios de intel en j-mircron op AHCI mode zetten. Ik kreeg toen een heel andere melding en kon geen harddisc vinden. Waarschijnlijk ligt daar dus het probleem niet.

Er is een nieuwere bios aanwezig voor foxconn moederborden (1 van maart dit jaar). Misschien lost een biosupdate dit probleem op. Ik ben alleen wat huiverig om mijn bios te flashen omdat ik niet zeker weet of de bios het probleem is of niet.

Ik heb ook via google gezocht naar eventuele oplossingen, ik heb daar niet iets gevonden.

Het Uncore voltage heb ik ongemoeit gelaten omdat ik nergens in de bios zag wat de normale hoogte is, ik kon het voltage wel verhogen door middel van selecteren van een verhoging in voltage.

Graag hoor ik of ik iets anders moet instellen in de bios waardoor het zou kunnen werken, of dat op een andere manier tot de oplossing kan komen.

EDIT: ik heb eist en turbo uitgezet tijdens de overclock.

• fire-breath
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-01 11:09
Het probleem is opgelost nadat ik de bios heb geflasht naar een nieuwere versie. In de bios heb ik vervolgens over clock recovery op disable gezet. Hierna startte windows weer gewoon op.

Met dank aan johant voor het meedenken.