Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een maand of twee geleden heb ik een nieuw systeem aangeschaft, waar eigenlijk al sinds de aanschaf problemen mee zijn. Dit zijn zeer uiteenlopende problemen, van spontane reboots die niet te herleiden zijn in de logboeken oid.

Ook worden er vaak foute gegeven over fouten in de geheugen addressering. Of harde schijven die niet kunnen worden beschreven, of die bij opstarten gewoon als dood worden verklaard met S.M.A.R.T. Toch is dit een nieuwe schijf en heb ik hem nu al zo'n 2 weken in een ander systeem hangen zonder problemen. In het begin waren de problemen te overzien, met 1 keer per week een bsod oid (ook al niet de bedoeling).

Na een tijdje wou windows 7 niet meer starten of installeren, Xp er maar weer opgezet, na een week niet meer mee te werken. Nu krijg ik bij het aanmelden al direct de fout dat er een fout is opgetreden met explorer.exe. Nu kan ik wel weer een nieuw OS installeren maar naar mijn inzien zijn dit hardware problemen.

Klinkt eigenlijk allemaal als geheugenproblemen toen ik het voor mezelf op een rijtje zetten, echter heb ik een memtest gedraaid zonder enige fouten te vinden (+/- 10 uur gedraaid). Nu denk ik aan het moederbord, maar dalijk blijkt dat het niet te zijn en zit ik alsnog met problemen. Wie herkent de problemen of zou weten waarmee ik terug naar de winkel kan? Alvast bedankt

Hier mijn specs.:
AMD Athlon II X3 435
Coolermaster Hyper TX3
Club3D HD4670 1024MB GDDR3 PCI-E
Asus M2A74-AM SE
OCZ Value OCZ2V8002G
Seagate Barracuda 7200.12 ST3500418AS, 500GB
Sony AD-7240S
Antec NSK4480B (380w voeding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:50

0scar

MacIJver

Heb je een ge-assembleerde computer gekocht of onderdelen en die zelf in elkaar gezet?

In het eerste geval terugbrengen die handel, in het tweede geval testen. Heb je geen bekende/vriend met eenzelfde soort set-up, dan kun je eens proberen andere hardware erop te zetten. In het algemeen is het verstandig de "Hangen en Opstartproblemen troubleshooter" door te nemen. Deze post legt uit hoe je een systeem kunt troubleshooten (ik snap dat je systeem niet hangt, maar troubles heb je wel). Probeer het probleem te lokaliseren door diverse hardware uit te wisselen.

Manusjes van alles kunnen multitasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier zat ik zelf ook al aan te denken, echter heb ik hier niet de hardware voor. Toch maar goed opzoek gaan en aan wat mensen vragen, hoopte alleen dat het misschien een bekend probleem was en iemand misschien kon zeggen: "Defect moederbord, terugbrengen die handel". Helaas zijn pc's niet altijd zo simpel.

Bedankt voor de reactie tenminste, ga van het weekend maar eens onderdeel voor onderdeel testen, en hoop hier wijzer van te worden.

--Edit--
Voortaan even beter zoeken voor ik iets vraag.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2010 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javapiet
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-06 20:16
lijkt wel erg op een defect moederbord inderdaad
je zou nog een bios update kunnen proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
En vergeet ook vooral niet om even een keer een andere satakabel voor je HDD te proberen en je HDD zelf te checken.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hdd is het naar alle waarschijnlijkheid niet, met een andere harde schijf die jaren goed heeft gewerkt en dat nu nog steeds doe krijg ik dezelfde fouten. Voor de volle 1000% zekerheid zal ik vanavond de hdd nog in een ander systeem hangen om te kijken of die hier geen problemen geeft.

Verder wil ik vanavond de l1 en l2 cache uitschakelen, en hoop daarmee de problemen te verhelpen en dus een schuldige aan te kunnen wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gisteravond poging gedaan om de CPU-Cache uit te schakelen, echter stonden deze opties niet in mijn bios. Ook kon ik de voltages van het geheugen alleen op auto zetten of ik kon kiezen voor 2.05, 2.1 of 2.2 volt. Leek mij te veel, dus maar op auto gezet. Ook kon ik bij de memclock frequentie niet hoger instellen dan 533 mHz, of 400, 200 of 133 mHz. Dit terwijl mijn geheugen op 800 mHz hoort te lopen, en het moederbord dit ook hoort te ondersteunen.

Na toch maar zo goed mogelijk alles te hebben ingesteld geprobeerd windows 7 te installeren, maar dit resulteerde in vrijwel meteen 0xc000005, wat na even googlen een geheugen fout blijkt te zijn.

Ondertussen vrij moedeloos geworden met deze pc, en denk dat ik hem zo snel mogelijk naar een winkel breng, die hebben de hardware om te testen wat er fout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:10
Je geeft aan dat het memtesten foutloos gaat. Mijn persoonlijke ervaring met Asus moederborden en OCZ geheugen is echt niet goed. Asus is gewoon kieskeurig vwb het geheugen en het kan zijn dat het geheugen goed is en het moederbord, maar dat ze samen gewoon drama zijn. Dit komt er dan niet uit in memtest.

Ik heb ook even in de QVL gekeken. Daar staat wel wat geheugen van OCZ wat lijkt op dat van jou, maar niet exact. Misschien zou je kunnen proberen om geheugen wat exact uit de QVL komt te nemen.

Ik zou in ieder geval geheugen (gerelateerd) niet uitsluiten.

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als dat zo zou zijn zou dat mooi zijn. Zo snel mogelijk een passen geheugen reepje lenen/kopen om dit te testen. Wanneer dit zo is betekent het dus dat er niks kapot is, en meteen een wijze les voor de volgende keer.

Bedankt tenminste!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yeah, super!
Dat was het, het MoBo was niet kapot, het geheugen niet, de CPU niet maar het werkte gewoon niet lekker samen. Heb er nu een reepje van kingston inzitten en draai m'n systeem nu al zo'n 3 uur lang probleemloos. Toch jammer dat ik nu met een setje zit waar ik niks aan heb, en dit setje is ook een stuk trager en minder groot. Maar daarvoor hebben we de vraag & aanbod.

Bedankt _/-\o_ !

Eigenlijk nog niet te vroeg juichen, het werkt pas voor de volle 100% als die minstens een week stabiel heeft gedraaid, maar meestal haalde ik 2 minuten stabiel al niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
en wat betreft de geheugen frequentie vermelding in je bios.. het is DDR2 Double Data Rate, dus die getallen die jij leest moet je 2x doen voor de effectieve snelheid, en zo kom je dan wel aan 1066 MHz max

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Pagina: 1