Slechts 4 mbit in centrum grote stad

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Even m'n gal spuien en wellicht rolt er nog een leuk adviesje uit.
Ik zit in het centrum van Den Haag, hemelsbreed op 1400m van de centrale en kreeg na oplevering van m'n aangevraagde ADSL2+ van 20mbit te horen dat op mijn locatie slechtst 8mbit geleverd kon worden. Gisteren een enorm klapperende verbinding en na bellen werd mij gezegd dat ze hem alleen maar stabiel kunnen krijgen op 4mbit! Is toch niet normaal en van deze tijd? Als je nou ergens afgelegen in de rimboe woont a la. Het verhaal is dat de daadwerkelijk afstand meer dan 3km is, waarschijnlijk omdat KPN met de aanleg van koper indertijd wat logistieke blunders heeft begaan en een paar enorme lussen gelegd heeft.......In koper wordt niet meer geinvesteerd, dus verbetering valt niet te verwachten. Dit is met een bbned lijntje btw.
De waardes liegen er ook niet om:
code:
1
2
3
4
5
6
> Modulation: G.992.5 annex B
> Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 893 / 6.787
> Data Transferred (Sent/Received) [KB/KB]: 0,00 / 0,00
> Output Power (Up/Down) [dBm]: 13,0 / 19,0
> Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 24,5 / 40,0
> SN Margin (Up/Down) [dB]: 6,5 / 6,5

Hier stond ie nog op 8mbit, waarmee ik overigens de eerste 2 weken probleemloos gewerkt hebt, waarom ie nu opeens niet meer stabiel te krijgen is op 8 is een raadsel.

Alternatieven zouden de (coax)kabel zijn, ware het niet dat die (nog) niet binnenkomt en ik 2500eu betalen moet omdat er een stukje gegraven moet worden. Ander alternatief is glasvezel, maar daar wordt 4500eu voor gevraagd en vervolgens een verplicht abonnement van minimaal 350eu per maand (10/10mbit, het is zakelijk).
Met 25+ werknemers op deze locatie voor een non-profit stichting.........
Iemand nog andere ideeën wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punica-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
Zit je toevallig in een oud huis, met oude bekabeling?

Dat kan namelijk goed de reden zijn dat je verbinding zo slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-09 22:59
Punica- schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 10:53:

Het kan inderdaad ook aan je interne bekabeling (en evt splitter) liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
Punica- schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 10:53:

Mijn ervaring is ook dat hier erg vaak het probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Ja, zou best kunnen, maar dat zou dan inde straat het geval moeten zijn. ISRA punt ziet er redelijk uit en intern (vanaf ISRA) is de bekabeling helemaal vernieuwd. En als het suk in de straat/grond (voor ISRA) bagger is, zal er ook vanaf de centrale gefixt moeten worden en dan wordt de afweging voor de 2 alternatieven (coax, glas) makkelijker. Of kun je KPN 'verplichten' dat laatste stukje koper beter te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punica-
kaajee schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 10:58:
Ja, zou best kunnen, maar dat zou dan inde straat het geval moeten zijn. ISRA punt ziet er redelijk uit en intern (vanaf ISRA) is de bekabeling helemaal vernieuwd. En als het suk in de straat/grond (voor ISRA) bagger is, zal er ook vanaf de centrale gefixt moeten worden en dan wordt de afweging voor de 2 alternatieven (coax, glas) makkelijker. Of kun je KPN 'verplichten' dat laatste stukje koper beter te maken?
Verplichten is een groot woord, maar ik heb vernomen dat in sommige gevallen na een lijnmeting de bekabeling idd kan vervangen worden als ie niet voldoet aan bepaalde eisen. Je kan het altijd proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
Punica- schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 11:00:
[...]

Verplichten is een groot woord, maar ik heb vernomen dat in sommige gevallen na een lijnmeting de bekabeling idd kan vervangen worden als ie niet voldoet aan bepaalde eisen. Je kan het altijd proberen.
Onzin. Neem van mij aan dat je eigen bekabeling de beste kans op verbetering biedt. Mits je bereid ben er tijd en energie in te steken. Je 'ja maar' reactie kan ik begrijpen maar levert je weinig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Er ligt idd in het centrum redelijk wat oude brakke kabel waardoor je op 1400 meter misschien net boven de 10Mbit uit komt. De meeste die ik ken in het centrum hebben 8 of 12Mbit.

En in wat voor raar pand woon je als er nog geen CAI aanwezig is? Ziggo hanteert in zulke gevallen eigenlijk altijd een vast tarief van ik meen 150 euro. Wanneer je dit wil echter moet je wel de eigenaar van het pand zijn om opdracht daartoe te geven.

[ Voor 41% gewijzigd door Uberprutser op 23-04-2010 11:11 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punica-
pennywiser schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 11:05:
[...]

Onzin. Neem van mij aan dat je eigen bekabeling de beste kans op verbetering biedt. Mits je bereid ben er tijd en energie in te steken. Je 'ja maar' reactie kan ik begrijpen maar levert je weinig op.
Dude, ik heb 4 jaar DSL geleverd en dit soort situaties heb ik meer als 1x mee gemaakt. TS geeft al aan dat ie nieuwe bekabeling intern heeft. Het kan gewoon zijn dat de bekabeling verder rot is.

En waar doe ik een 'ja maar' reactie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
"Eigen bekabeling"? Daar valt niets aan te doen, dit zijn waardes/metingen meteen aan het ISRA punt.

En Ziggo offreert toch echt 2300eu, zowel zakelijk als als consument een poging gedaan. Ziggo is natuurlijk ook al enige tijd niet meer het 'oude Casema'............ :P (ze zeiden: 70m graven en 500eu aan gemeente voor vergunning.........)

[ Voor 13% gewijzigd door kaajee op 23-04-2010 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Ik zit zelf (als student in een oude woning) ook in het centrum van Den Haag. Ik haal ook 4mb en zit zelfs tot 4km van de centrale. Ze zijn bezig met verbouwen in het centrum aan alle kanten (weet niet welke kant jij zit), maar misschien kan je dit aangeven bij de gemeente Den Haag.

Ze waren/zijn van plan om Den Haag binnen "no time" te verglazen. Ben benieuwd hoe het daarmee staat?

Origineel tweakers.net bericht : nieuws: Den Haag wil al zijn inwoners op glasvezel aansluiten

Officieel bericht gemeente Den Haag: http://www.denhaag.nl/hom...l-voor-alle-Hagenaars.htm

offtopic:
Het bericht van de gemeente Den Haag is het laatste wat ik kan vinden over glasvezel

Self reflection is the school of wisdom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
Punica- schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 11:11:
[...]

Dude, ik heb 4 jaar DSL geleverd en dit soort situaties heb ik meer als 1x mee gemaakt. TS geeft al aan dat ie nieuwe bekabeling intern heeft. Het kan gewoon zijn dat de bekabeling verder rot is.

En waar doe ik een 'ja maar' reactie :?
Ik bedoelde de reactie van TS. Ik heb erg lang bij een (zakelijke) ISP gewerkt, en 9 van de 10 keer was de eigen bekabeling intern de oorzaak. Met altijd een reactie van klant die gelijk is aan die van TS :+ . Prima, dan wens ik TS veel succes bij KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Ik schrijf toch "direct op het ISRA punt": Met het modem rechtstreeks (1m kabel) aan het ISRA punt.

Jij reageert als al die ISP's die denken dat ik gek ben: "sluit het modem eens zonder splitter aan" & "sluit het modem eens rechtstreeks op het ISRA punt aan" natuurlijk doorloop ik zelf al die tests voordat ik ga klagen. Uitgesloten dat het dus de interne bekabeling is.......
Het ligt buiten mijn pand en dus buiten mijn macht.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 18:01

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Kabel != Kabel

Wat voor kabel zit tussen je modem en het ISRA punt? Is dat goedkope 10ct per rol platte telefoniekabel of UTP of SFTP :?

Het probleem is dat de kabels in de grond idd van KPN zijn en al enorm oud kunnen zijn. Hiermee kom je in een lastige situatie want KPN zal aangeven, "ja maar telefonie werkt toch goed". Ik weet niet wie je provider is, maar probeer eens een "4-tel" meting uit te laten voeren door je provider (die kunnen deze meting aanvragen bij BBNed). Hiermee wordt gekeken naar de werkelijke kwaliteit (en lengte) tussen de DSLAM en jouw modempje. Hier _kan_ uitkomen dat er een nieuwe kabel gelegd moet worden (als het idd zo slecht is).

* WHiZZi werkt bij een ISP en doet veel zaken met BBNed ;)

Het is heel lastig want jij geeft je provider de schuld die er feitelijk niks aan kan doen. De uiteindelijke schuldige is de kabel-boer wegens slechte kabels en dat is _altijd_ KPN ;)

Normaliter zou je op 1400 meter toch zeker wel de 10Mbit kunnen halen. Met nieuwe kabels (en een moderne DSLAM) is zelfs ADSL2+ mogelijk op analoge telefonie :)

Gaat het hier trouwens over een ISDN of PSTN lijn? Dat maakt namelijk ook een wereld van verschil :)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-08 15:00
WHiZZi schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 17:00:
Gaat het hier trouwens over een ISDN of PSTN lijn? Dat maakt namelijk ook een wereld van verschil :)
er staat duidelijk: Modulation: G.992.5 annex B = ISDN.

mag ik vragen wat de wereld van verschil is tussen ISDN en analoog?
ISDN gebruikt gewoon iets meer bandbreedte wat je iets aan upload download snelheid kost.

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

ah, helemaal overheen gelezen..

Uiteindelijk gaat het ook over stabiliteit en daar heeft ISDN wel degelijk invloed op. Vaak krijg je op ISDN een lijn niet stabiel die op PSTN gewoon perfect stabiel loopt (over slechte kabels) :)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Killerbert schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 17:04:
[...]

ISDN gebruikt gewoon iets meer bandbreedte wat je iets aan upload snelheid kost.
Fout

Afbeeldingslocatie: http://en.wiki.edpnet.be/images/8/83/Adsl-graph-annex-a-b.png

Bij ISDN zit de downstream meer in het hoogfrequent dan in het laagfrequent omdat er door ISDN en de benodigde UP frequenties meer van het laag gebruikt worden. Hoogfrequent is, zeker op grotere afstanden "storingsgevoeliger". Of njah, heeft meer te lijden onder demping, maar al te diep wil ik er niet op in gaan, moet zo weg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09 19:32

Colan

sucks @ solderen

Killerbert schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 17:04:
[...]

ISDN gebruikt gewoon iets meer bandbreedte wat je iets aan upload snelheid kost.
simpel gezegt overlappen de signalen van de ISDN en ADSL standaarden

Simplicity is de bom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:45
kaajee schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 14:33:
Ik schrijf toch "direct op het ISRA punt": Met het modem rechtstreeks (1m kabel) aan het ISRA punt.

Jij reageert als al die ISP's die denken dat ik gek ben: "sluit het modem eens zonder splitter aan" & "sluit het modem eens rechtstreeks op het ISRA punt aan" natuurlijk doorloop ik zelf al die tests voordat ik ga klagen. Uitgesloten dat het dus de interne bekabeling is.......
ISP's denken niet dat je gek bent, ISP's vinden alleen dat jij als klant een luie zak bent die gewoon z'n boeltje op orde moeten hebben. 95% van de mensen zoekt ergens een varkensneusje, prikt de plug erin, soms hangen ze er rustig een haspel van de bouwmarkt aan naar de plek waar ze het modem willen hebben. Terwijl die gewoon bij het ISRA punt hoort, UTP is gemaakt voor lange afstand, brakke telefoonkabel niet. Punt is gewoon dat KPN een goede dikaderkabel legt tot aan het ISRA punt, daar afmonteert en daar mag je alle andere crap aan hangen.

De reden dat ze vragen om even zonder splitter aan te sluiten en eens een andere GOEDE kabel te proberen is simpel. Beetje monteur kost bruto 35-40 euro per uur (als het al niet meer is met voorrijkosten etc) en als de provider ettelijke tientjes moet investeren om een monteur langs te sturen terwijl meneer de klant te lam is om z'n zaakjes op orde te hebben... Bedenk even dat je maar twee, drie tientjes per maand betaalt voor DSL. Na zo'n bezoek verdient de ISP de rest van het jaar niets meer aan je. Nadat de helpdesk al die vragen gesteld heeft en de monteur komt er gewoon bij uit dat er een kutkabel ligt, dan krijg je gewoon de rekening van de monteur. Als je nou nog steeds gelooft dat ISP's hun klantje pesten, concurrentie is daar veel te groot voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

Wat voor kabel zit tussen je modem en het ISRA punt? Is dat goedkope 10ct per rol platte telefoniekabel of UTP of SFTP :?
Mmh. Het klinkt idd stom, maar platte telefoonkabel is idd funest voor je signaal :X maar ik denk niet dat een crossed draadje over die lengte heel veel verschil zal maken.. Over iets langer kan cross het verschil zijn tussen een klapperlijn en een perfect stabiele lijn.

Die noise margins van 6,5dB zijn gewoon rot. Veel meer snelheid ga je met de huidige staat niet uit je lijn krijgen.

Welk modem heb je staan? Wellicht is die rot aan het raken, dat kan ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Op basis van de info in de startpost je DSL-diagnostische waardes komt daar een lengte van ±2930 meter uit. Met ADSL2+ zit je dan inderdaad ongeveer op die 7 Mbit die ook in je diagnostische waardes voor komt.

Kortom, daar zie ik geen problemen.

Wat rest is de vraag wat er veranderd is. Wat betreft iedereen die hier vraagt om je troubleshoot-informatie, IS/RA-punt, bekabeling, etc. Het is nu eenmaal een feit dat het overgrote deel van de problemen bij gebruikers en hun bekabeling ontstaat. Dus daar kijkt men nu eenmaal altijd eerst naar, zowel bij een helpdesk als op een forum met behulpzame, vrijwillige bezoekers.

Wat voor kabel heb je tussen je modem en je IS/RA punt? Heb je die al eens vervangen?

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Die DSL waardes uit de startpost kunnen, zoals nu al meerdere keren gezegd, ook te wijten zijn aan een goedkope(re) kabel tussen modem en ISRA.

Goeie kabel ertussen, zo kort mogelijk. Splitter ertussenuit en dan eens die waardes uitlezen.

Wil je sneller Internet, probeer een analoge lijn te vinden en zet daar het signaal op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-08 15:00
Verwijderd schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 17:10:
[...]

Fout

[afbeelding]

Bij ISDN zit de downstream meer in het hoogfrequent dan in het laagfrequent omdat er door ISDN en de benodigde UP frequenties meer van het laag gebruikt worden. Hoogfrequent is, zeker op grotere afstanden "storingsgevoeliger". Of njah, heeft meer te lijden onder demping, maar al te diep wil ik er niet op in gaan, moet zo weg :P
hmm, volgens mij is bij annex B de download niet verschoven naar een nog hogere frequentie
alleen de begin frequentie door ISDN:
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/vue4y.jpg

edit: en nu weer ontopic :)

[ Voor 7% gewijzigd door Killerbert op 23-04-2010 19:02 ]

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 06:20
Redelijk offtopic, maar welgemeend en niet sarcastisch; Wat kut voor je, 4MBit is idd niet meer van deze tijd.
Zijn hier geen subsidiepotjes voor als nonprofit organisatie? zodat er wel een coax kabeltje gegraven kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzkizz
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-07 07:34

wizzkizz

smile...tomorrow will be worse

WHiZZi schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 18:46:
Wil je sneller Internet, probeer een analoge lijn te vinden en zet daar het signaal op. :)
Yep, dat scheelt echt :)

Bij mijn ouders thuis ook laten doen (hadden nog ISDN uit tijdperk dat dat nodig was om tegelijk te kunnen internetten en bellen). Tweede lijn aangevraagd, analoog signaal op die nieuwe lijn en nu 20Mbit internet (in praktijk blijft er 17-18Mbit/s over) terwijl met ISDN 8Mbit de max was. Dit kan zonder down-time als je provider het niet verprutst (bij mij wel dus, maar daarover alleen al zou ik een thread kunnen starten).
Lumics schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 19:00:
Redelijk offtopic, maar welgemeend en niet sarcastisch; Wat kut voor je, 4MBit is idd niet meer van deze tijd.
Zijn hier geen subsidiepotjes voor als nonprofit organisatie? zodat er wel een coax kabeltje gegraven kan worden?
Ik wilde dat ik 4MBit/s aan snelheid had :P 4 Mbit/s is wel beetje jammer, maar voor veel mensen (beetje rondsurfen en mailen) meer dan voldoende hoor.

[ Voor 29% gewijzigd door wizzkizz op 23-04-2010 19:08 ]

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Real programmers don't document. If it was hard to write, it should be hard to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

kaajee schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 14:33:

Ze denken niet dat je gek bent, maar ze hebben problemen je er uit te filteren bij die 99 andere klanten waar het wel aan de bekabeling ligt ;) Zelfs bij klanten die denken dat het rechtstreeks zit aangesloten is dit vaker niet dan wel het geval. (klant: ja het zit rechtstreeks op de isra aangesloten" provider: waar zit je dan?, klant: op de 1e verdieping bij het modem)

[ Voor 13% gewijzigd door Marzman op 23-04-2010 19:09 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:41

IEF

Why so serious?

Gezien je downstream attenuation van 40 dB zul je inderdaad rond de 3 km zitten aan loop length.

Mijn persoonlijke ervaring is overigens dat ISDN het op dergelijke afstanden stukken slechter doet dan PSTN.
Je zou nog kunnen overwegen om:

1) DSL te laten aansluiten op een mogelijke tweede aderpaar (PSTN lijntype), desnoods dedicated (dus aparte lijn voor DSL).

Met een beetje geluk is het tweede aderpaar misschien ook nog van iets betere kwaliteit.

2) Je huidige ISDN lijn om te zetten naar PSTN.

Overigens ga je daar niet ongelofelijk veel winst uit halen, maar ik heb praktijkervaring met dergelijke operaties waarbij er toch een 2 a 3 mbit verschil in kon zitten.

Om je uit de droom te helpen, KPN zal niet snel je koperlijn vervangen. Wat wel kan, is ofwel laten omsteken op het tweede aderpaar (om kwaliteit te verbeteren), in andere gevallen kan het soms zijn dat er lassen in de lijn zitten die niet meer optimaal zijn (en die worden dan opnieuw gelast).

Hou rekening met een lang traject van probleemoplossing bij deze routes, dat vergt namelijk behoorlijk wat aansturing vanuit BBNed naar KPN toe.

Overigens is het argument 'grote stad' en 'niet meer van deze tijd' volledig irrelevant. Jij kan dan misschien die mening hebben, maar het verandert niets aan de situatie dat er in Nederland behoorlijk wat locaties zijn met ofwel erg drukbezette centrales (overspraak!) of gewoon lange lijnen. Daar verandert de visie 'ja maar het is een grote stad' niets aan, die lijnen liggen er al ettelijke jaren, en wordt niks aan veranderd in principe.

[ Voor 16% gewijzigd door IEF op 23-04-2010 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Je hebt nu een bbnet ADSL aansluiting op iets van 3 km van de centrale. Wat wellicht een oplossing is:

Ik zit op 2,5 km kabellengte van de wijkcentrale, maar 300 meter van mijn huis staat een straatkast van kpn waarin VDSL apparatuur zit en ook leverbaar is volgens kpn. Wellicht hebben jullie dat in Den Haag ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kabel != Kabel

Het probleem is dat de kabels in de grond idd van KPN zijn en al enorm oud kunnen zijn. Hiermee kom je in een lastige situatie want KPN zal aangeven, "ja maar telefonie werkt toch goed". Ik weet niet wie je provider is, maar probeer eens een "4-tel" meting uit te laten voeren door je provider (die kunnen deze meting aanvragen bij BBNed). Hiermee wordt gekeken naar de werkelijke kwaliteit (en lengte) tussen de DSLAM en jouw modempje. Hier _kan_ uitkomen dat er een nieuwe kabel gelegd moet worden (als het idd zo slecht is).

* WHiZZi werkt bij een ISP en doet veel zaken met BBNed ;)

Het is heel lastig want jij geeft je provider de schuld die er feitelijk niks aan kan doen. De uiteindelijke schuldige is de kabel-boer wegens slechte kabels en dat is _altijd_ KPN ;)

Normaliter zou je op 1400 meter toch zeker wel de 10Mbit kunnen halen. Met nieuwe kabels (en een moderne DSLAM) is zelfs ADSL2+ mogelijk op analoge telefonie :)

Je werkt bij een ISP en vertelt hier dat een 4tel meting vanaf de DSLAM is? Enig idee hoe kruisdraden zijn aangesloten? Lijkt er op dat je niet helemaal weet waar je het over hebt. 4tel test vanaf de telefoniepoort (PSTN/ISDN). Op DSL niveau is daar SELT voor uitgevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Killerbert schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 18:52:
[...]

hmm, volgens mij is bij annex B de download niet verschoven naar een nog hogere frequentie
alleen de begin frequentie door ISDN:
[afbeelding]

edit: en nu weer ontopic :)
ff offtopic door, er valt gewoon een deel van het laagfrequente downloadspectrum weg, omdat daar US zit. En laat daar nou ongeveer het meeste uit te halen zijn qua bitloading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 01:48:
[...]

Je werkt bij een ISP en vertelt hier dat een 4tel meting vanaf de DSLAM is? Enig idee hoe kruisdraden zijn aangesloten? Lijkt er op dat je niet helemaal weet waar je het over hebt. 4tel test vanaf de telefoniepoort (PSTN/ISDN). Op DSL niveau is daar SELT voor uitgevonden!
True, maar op een STL verbinding kun je wel een 4tel meting doen, juist vanwege de door jou genoemde kruisdraden. Zonder kruisdraden op ATL kan het inderdaad niet. Deze geeft je meer en meer betrouwbare waarden dan een single ended linetest. Zelfs een DELT meting geeft een minder goede inschatting van de koperkwaliteit dan een goed uitevoerde 4tel, simpelweg omdat je klantzijdeproblemen ook mee-meet, een geen klap ziet over de daadwerkelijke capaciteit en Ohmse weerstand van de kabels.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2010 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
kaajee schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 10:48:

Alternatieven zouden de (coax)kabel zijn, ware het niet dat die (nog) niet binnenkomt en ik 2500eu betalen moet omdat er een stukje gegraven moet worden. Ander alternatief is glasvezel, maar daar wordt 4500eu voor gevraagd en vervolgens een verplicht abonnement van minimaal 350eu per maand (10/10mbit, het is zakelijk).
Met 25+ werknemers op deze locatie voor een non-profit stichting.........
Iemand nog andere ideeën wellicht?
Ik weet niet waar je precies zit maar graaf werk in het centrum is gewoon duur. Want je hebt meestal met veel straatwerk te maken. Verder kom er een boel vergunning werk aan te pas. Maar als met al is het een stuk duurden dan in Leiden (ook Ziggo) want ik was daar laatst bij een klant en de kosten daarvoor waren maar 300 euro. Er was al wel een invoer maar deze werd al gebruikt ;)
Dus misschien nog een keertje met Ziggo bellen over de kosten.

@ hierboven verder leuk en aardig hoe jullie testjes heten maar wat schiet de TS daar nou mee op :F
Ik weet in ieder geval wanneer ik KPN business partner lijn bel dat ik wel mensen met verstand aan de lijn heb ;) En zij weten weer als ze iemand aan de lijn hebben dat die er ook verstand van heeft :P

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klaasbram schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 22:59:
[...]

Ik weet niet waar je precies zit maar graaf werk in het centrum is gewoon duur. Want je hebt meestal met veel straatwerk te maken. Verder kom er een boel vergunning werk aan te pas. Maar als met al is het een stuk duurden dan in Leiden (ook Ziggo) want ik was daar laatst bij een klant en de kosten daarvoor waren maar 300 euro. Er was al wel een invoer maar deze werd al gebruikt ;)
Dus misschien nog een keertje met Ziggo bellen over de kosten.

@ hierboven verder leuk en aardig hoe jullie testjes heten maar wat schiet de TS daar nou mee op :F
Ik weet in ieder geval wanneer ik KPN business partner lijn bel dat ik wel mensen met verstand aan de lijn heb ;) En zij weten weer als ze iemand aan de lijn hebben dat die er ook verstand van heeft :P
Gelijk heb je, sorry :)

Verder zijn het redelijk gestandaardiseerde testen, niet per-se KPN testjes.

Is voor de TS een straalverbinding geen optie? Wij hadden dit in een oud studentenpand waar ik zat. Het was voor ons toen voordeliger om een straalverbinding op te zetten met een locatie waar al 100/100 glas aanwezig was dan om het gegraven te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Als de TS wilt, kan ik wel eens kijken naar alternatieven in de omgeving. Er zijn namelijk veel meer aanbieders van bijvoorbeeld Glasvezel en wie weet ligt er van een andere glasboer wel al een kabel in je pand en scheelt het in graven.

Ik kan ook met de postcode de afstand nogmaals checken. Ik heb hiervoor alleen de postcode + huisnummer nodig. De TS mag dat gewoon in een DM sturen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
DM gestuurd.......

En voor de (ex)ISP-ers en betweters in dit topic; ik heb nog een dubbelcheck gedaan om dan echt alles uit te sluiten. Een ander modem (Zyxel ipv Speedtouch), direct op het ISRA punt met een UTP kabel van 75cm:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
noise margin upstream: 12 db
output power downstream: 18 db 
attenuation upstream: 23 db
tone   0- 31: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 
tone  32- 63: 88 88 88 77 77 66 66 66 55 54 44 33 22 00 00 00 
noise margin downstream: 15 db
output power upstream: 12 db 
attenuation downstream: 46 db
tone  32- 63: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 
tone  64- 95: 01 22 33 44 45 55 55 55 55 55 56 65 55 55 55 55 
tone  96-127: 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 45 45 45 24 
tone 128-159: 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44 23 43 33 22 33 
tone 160-191: 43 33 43 33 33 33 32 33 33 33 33 33 32 33 32 22 
tone 192-223: 22 22 22 22 22 22 22 22 22 22 22 21 22 22 22 22 
tone 224-255: 22 22 22 22 22 12 22 11 11 11 11 10 00 00 00 00 
tone 256-287: 00 00 00 00 00 00 11 00 11 11 00 00 01 00 10 10 
tone 288-319: 00 01 00 10 00 00 00 01 00 00 00 00 00 00 00 00 
tone 320-351: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 
tone 352-383: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 
tone 384-415: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 
tone 416-447: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 
tone 448-479: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 
tone 480-511: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00

Overigens heb ik zelf UTP naar een andere etage getrokken, daar waar ik het modem eigenlijk hebben wilde, dit scheelt nauwelijks iets in waardes:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
noise margin upstream: 11 db
output power downstream: 19 db 
attenuation upstream: 23 db
tone   0- 31: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 
tone  32- 63: 98 88 88 77 77 66 66 65 55 55 43 43 20 00 00 00 
noise margin downstream: 17 db
output power upstream: 12 db 
attenuation downstream: 46 db

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Voor de compleetheid en nog gekker: bbned heeft de snelheid bijgesteld naar maar liefst 2mbit!! _/-\o_
Volgens hun zeggen kregen ze hem zelfs op 4mbit niet stabiel....... :(

(ik denk dat ik maar weer ga inbellen............. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Weer wat nieuws te melden: we hadden elders nog een analoge lijn. Deze heb ik naar dezelfde plek in Den Haag laten verhuizen. Daar heeft Bbned een 4tel meting op gedaan: deze lijn is zo waar nog langer dan de ISDN en komt op 3,8km!! :?
Redelijk kansloos dus waarschijnlijk dat ik daar een stabielere, snellere verbinding mee opgebouwd krijg. Wat een gekloot zeg......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kaajee schreef op woensdag 28 april 2010 @ 16:20:
Weer wat nieuws te melden: we hadden elders nog een analoge lijn. Deze heb ik naar dezelfde plek in Den Haag laten verhuizen. Daar heeft Bbned een 4tel meting op gedaan: deze lijn is zo waar nog langer dan de ISDN en komt op 3,8km!! :?
Redelijk kansloos dus waarschijnlijk dat ik daar een stabielere, snellere verbinding mee opgebouwd krijg. Wat een gekloot zeg......
Geloof het of niet, maar grote kans dat dit juist goed nieuws is. Er zit volgens hun 800m verschil tussen de PSTN en de ISDN kabel. Dit duidt als je weet hoe het netwerk opgebouwd is en hoe 4tel werkt vaak op een slechte las of anderszins ellende in de kabel. Dit kun je ze evt. uitleggen :P Grote(re) kans dat ze er dan wel een monteur op afsturen die ook verstand heeft van koperkwaliteit en die met behulp van metingen mijn voorgevoel kan verifieren (of niet, er is iig weer iets in gang dan).

Als het probleem blijkt te bestaan zoals ik het schets, grote kans dat ze het dan ook gaan fixen. Oh, en check je DM;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 16:13
kaajee schreef op woensdag 28 april 2010 @ 16:20:
Waar in Den Haag centrum zit je dat de lijn lengte zo lang is? Dat is niet op veel plaatsen het geval en moet een uitzonderlijke situatie zijn. Ergens bij de Binckhorst toevalig?

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Nee, 'oude centrum'; Paviljoensgracht........ergens in het midden, tussen Stille Veerkade en Gedempte Gracht.
Pagina: 1