Opstelling:
Managed POE switch
Alle VOIP telefoons aangesloten op POE Switch
Poort 26 Voip uplink (rt+tx gemirrored naar 25)
Poort 25 monitor port.
Laptop.
Stelling:
Als ik een trace doe van twee voip telefoons die met elkaar bellen (zelfde LAN netwerk) verwacht ik RTP van
192.168.0.1 naar 192.168.0.2 te zien (direct onderling RTP verkeer)
Echter zie ik de pbx (192.168.0.3) er steeds tussenin staan. (Wireshark meting)
Echter zie ik in de bandbeedte monitor op de switch (poort 26) dat het RTP op het Lan blijft.
Ergo: twee metingen die in conflict zijn met elkaar.
Als proef op de som twee voip toestellen via een kleine (10 poorts) managed D-Link switch verbonden (buiten POE switch om) direct op de uplink. RTP verkeer blijft wel op LAN (Wireshark meting+bandbreedte monitor). Beide hetzelfde. Zelfde meting, zelfde opstelling, andere switch.
Ik denk, ik gooi de POE switch eruit voor de test. Ik installeer een D-link managed 24 poorts, (Non POE) voor de test op dezelfde manier als de kleine 10-poorts D-link switch.
Wireshark zegt weer dat er een pbx tussen zit, bandbreedte monitor zegt van niet.
Voor de zekerheid weer de twee voip toestellen via dezelfde kleine (10 poorts) managed D-link switch verbonden direct op de uplink. RTP verkeer blijft wel op LAN (Wireshark meting)+bandbreedte monitor. Beide hetzelfde.
POE switch is 24 poort 3com (default settings)
Non-POE switch is 24 poort D-Link (default settings)
Andere managed switch is 10 poorts D-link (default settings)
Wireshark is fout maar waarom?
En zo ja, is het een instelling op de switch of gewoon een switch die niet met Voip kan omgaan?
Ik probeer dit logisch te verklaren maar het lukt niet.
Managed POE switch
Alle VOIP telefoons aangesloten op POE Switch
Poort 26 Voip uplink (rt+tx gemirrored naar 25)
Poort 25 monitor port.
Laptop.
Stelling:
Als ik een trace doe van twee voip telefoons die met elkaar bellen (zelfde LAN netwerk) verwacht ik RTP van
192.168.0.1 naar 192.168.0.2 te zien (direct onderling RTP verkeer)
Echter zie ik de pbx (192.168.0.3) er steeds tussenin staan. (Wireshark meting)
Echter zie ik in de bandbeedte monitor op de switch (poort 26) dat het RTP op het Lan blijft.
Ergo: twee metingen die in conflict zijn met elkaar.
Als proef op de som twee voip toestellen via een kleine (10 poorts) managed D-Link switch verbonden (buiten POE switch om) direct op de uplink. RTP verkeer blijft wel op LAN (Wireshark meting+bandbreedte monitor). Beide hetzelfde. Zelfde meting, zelfde opstelling, andere switch.
Ik denk, ik gooi de POE switch eruit voor de test. Ik installeer een D-link managed 24 poorts, (Non POE) voor de test op dezelfde manier als de kleine 10-poorts D-link switch.
Wireshark zegt weer dat er een pbx tussen zit, bandbreedte monitor zegt van niet.
Voor de zekerheid weer de twee voip toestellen via dezelfde kleine (10 poorts) managed D-link switch verbonden direct op de uplink. RTP verkeer blijft wel op LAN (Wireshark meting)+bandbreedte monitor. Beide hetzelfde.
POE switch is 24 poort 3com (default settings)
Non-POE switch is 24 poort D-Link (default settings)
Andere managed switch is 10 poorts D-link (default settings)
Wireshark is fout maar waarom?
En zo ja, is het een instelling op de switch of gewoon een switch die niet met Voip kan omgaan?
Ik probeer dit logisch te verklaren maar het lukt niet.