Ik heb laatst voor een collega een Siemens draadloos routertje geinstalleerd en aan een modem van ons brabant net gehangen. Braaf de handleiding gevolgd (voor het eerst van mijn leven denk ik), WPA2 met een sleutel en alles werkte meteen op de laptop van zijn vriendin.
Tot zover niks raars/geen probleem.
Dag later blijkt dat zijn eigen laptop wel verbinding maakt met het draadloos netwerk maar alleen lokaal. (geen internet)
Na wat zoeken ben ik tot de volgende conclusies gekomen.
OP de wireless router staat DHCP aan.
De vrij uit de delen ip's zijn 192.168.2.200 t/m 250 (even uit mijn hoofd, ben nu niet meer ter plekke)
gateway 192.168.2.1
subnet mask 255.255.255.0
Zijn niet werkende laptop (HP met Vista business) krijgt mooi een ip 192.168.2.200 en ziet de zelfde gateway etc. Alles ziet er goed uit maar hij komt niet op het internet.
De laptop van zijn vriendin erbij (HP met XP home) en vergelijken:
ip 88.weet.ik.veel
gateway ik geloof ook een 88. getal. in elk geval geen 192.168.
subnetmask 255.255.240.0
Dit zijn naar mijn weten ons brabant net nummers?
Hoe kan deze laptop die alleen maar via draadloos verbinding maakt met de wireless router een ip nummer krijgen van de OBN modem? En waarom werkt op deze laptop het internet wel en op de andere (die in mijn ogen wel een logisch ipnummer heeft) niet?
Ik heb al even vergeleken met mijn laptop & wireless router maar ik heb gewoon een ip van de wireless router en niet van mijn chello modem. Ben ook al even aan het googlen geweest en hier aan het zoeken maar ik kom er nog niet uit.
Any suggestions would be appreciated..
Tot zover niks raars/geen probleem.
Dag later blijkt dat zijn eigen laptop wel verbinding maakt met het draadloos netwerk maar alleen lokaal. (geen internet)
Na wat zoeken ben ik tot de volgende conclusies gekomen.
OP de wireless router staat DHCP aan.
De vrij uit de delen ip's zijn 192.168.2.200 t/m 250 (even uit mijn hoofd, ben nu niet meer ter plekke)
gateway 192.168.2.1
subnet mask 255.255.255.0
Zijn niet werkende laptop (HP met Vista business) krijgt mooi een ip 192.168.2.200 en ziet de zelfde gateway etc. Alles ziet er goed uit maar hij komt niet op het internet.
De laptop van zijn vriendin erbij (HP met XP home) en vergelijken:
ip 88.weet.ik.veel
gateway ik geloof ook een 88. getal. in elk geval geen 192.168.
subnetmask 255.255.240.0
Dit zijn naar mijn weten ons brabant net nummers?
Hoe kan deze laptop die alleen maar via draadloos verbinding maakt met de wireless router een ip nummer krijgen van de OBN modem? En waarom werkt op deze laptop het internet wel en op de andere (die in mijn ogen wel een logisch ipnummer heeft) niet?
Ik heb al even vergeleken met mijn laptop & wireless router maar ik heb gewoon een ip van de wireless router en niet van mijn chello modem. Ben ook al even aan het googlen geweest en hier aan het zoeken maar ik kom er nog niet uit.
Any suggestions would be appreciated..