Toon posts:

Ruis in yamaha receiver bij bepaalde type audio signalen

Pagina: 1
Acties:

• Derice
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

Topicstarter
Mijn yamaha receiver (RX-V620RDS) geeft bij het afspelen van audio ruis.
Dus ben wat gaan testen.

Als eerste heb ik mijn tv (tulip steller), dvd (optical), tape (tulip), dtv box (tulip), pc (optical + 6ch analoog), coaxkabel (hirschmann) & am antenne (zat bij de receiver) afgekoppeld.
Aangezien ik geen audio op zo'n moment kan afspelen is er dus ook geen hoorbare ruis.
Dus heb ik mijn laptop aangesloten via een optisch ingang aan de voorkant van de receiver (aansluiting nog nooit gebruikt), vervolgens speel ik daar een DVD/CD/MP3 (verschillende media en bestanden, om uit te sluiten dat het in 't bestand zelf zat) en is werderom ruis te horen bij het afspelen van audio.

Echter is de ruis niet bij elk type signaal te horen:

audio bij analoog = ruis (vanaf -48db)
audio bij prologic = ruis (vanaf -48db)
audio bij dolby digital = ruis (vanaf -48db)

audio bij DTS = geen ruis
audio bij PCM stereo = geen ruis
audio via 6CH = geen ruis
tuner = geen ruis

Zonder geluid is er pas een lichte ruis te horen bij -23db (wat mij vrij normaal lijkt gezien het hoge volume).
Het maakt ook niet uit of ik over 5 speakers het geluid laat lopen, over over slechts 2.

Feit is dus dat bij het kijken van films/tv en het beluisteren van muziek ik er altijd een ruis doorheen heb.
Dit stoort mij best wel en ik vroeg me af wat ik er aan kan (laten) doen.
Heb met het afkoppelen van de apparatuur al uitgesloten (in mijn optiek) dat er een storend apparaat is aangesloten.

Wie heeft een idee wat dit kan zijn (en of dit uberhaupt is te repareren)?

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Ik heb zelf ook een 620RDS. Geen last van ruis (alleen vanaf -10dB maar dat lijkt me logisch).
Heb je de achteraansluitingen één voor één geprobeerd? En dan in de verschillende modi? Is het dus zowel op de digitale als analoge aansluitingen? Loopt de stroomtoevoer via een stekkerblok of rechtsreeks in het stopcontact? Wat voor speakers en speakerkabel gebruik je?

FritzBox 4060 | FritzRepeater 1200AX | 2 x FritzRepeater 3000

• Anoniem: 8819
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
bij mij denon kan ik input instellen .
Dus ik kan er 10db +/- gevoeliger in stellen
Dit bij mijn analoge als digitaal input.

Kan best zijn dat je input te laag is ingesteld en dat bij de volume om hoog draaien ook ruis mee neemt .
Omdat de anderen bron een te lage door stuurt naar je input van de versterker .

Dit heb ik ook gehad met mijn xbox360 via digitaal .
Moest de volume veel hoger zetten dan bij mijn dvd speler.

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Deze ruis had ik 'vroeger' niet. Deze is mij de laatste maanden opgevallen en stoor ik me steeds meer en meer aan.

Ik heb speakers van het merk Dali.
Speakerkabels zijn redelijk dik, geen standaard rood/zwart.
Er zit tussen de 2 draden ook een stuk rubber dat ze over de gehele lengte apart houd.

De ruis komt op alle achter aansluitingen voor (analoog/digitaal) geprobeerd.
De stroom toevoer zit via een wand contactdoos (4 aansluitingen) waar ook de tv, pc, etc op zijn aangesloten.
Tevens zit er op de wdc 1 stekkerblok waar andere apparatuur op is aangesloten (zit verder wdc in de buurt). De wdc komt uit op een eigen groep.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:06

mace

Sapere Aude

Dit heb ik ook wel eens gehad, kwam bij mij door een vies koptelefoonrelais.

De mijne is 1 modelletje hoger, de RX-V630RDS, niet ondenkbaar dat het dezelfde kwaal betreft.
Uiteindelijk heb ik het relais vervangen. (was nog een toer want ik kon geen relais vinden die op de gaatjes in de print pastte, nu heb ik hem op "stelten" gemonteerd. :D)

Ik moet hem weer losschroeven trouwens want de koptelefoonjack is defect, en de andere relais die erin zitten ga ik ook vervangen, maar dat terzijde.

[Voor 51% gewijzigd door mace op 23-04-2010 12:37]

• Edje040
  • Nu online
Probeer eens om alleen de versterker in het stopcontact te stoppen en vervolgens al je apparatuur een voor een aan te sluiten. Wellicht dat er een apparaat de oorzaak is. Trek in ieder geval je CAI aansluiting eens los.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:06

mace

Sapere Aude

Kabel (Als in, radio en TV)

Je spreekt het uit als "kai" btw.

[Voor 19% gewijzigd door mace op 23-04-2010 16:40]

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Ook vandaag geprobeerd zonder andere apparatuur op de stekkerdoos/wandcontact doos.
Helaas nog steeds hetzelfde issue. Koptelefoon met een blaasbalgje ook maar even uitgeblazen, kwam niks uit.
CAI ook afgekoppeld, maar dat had ik de vorige keer ook gedaan (zie TS).

Iemand nog tips of wellicht een diagnose?

[Voor 7% gewijzigd door Derice op 13-05-2010 20:39]

• Edje040
  • Nu online
Je zou de 620 eens weg kunnen halen van alle randapparatuur. Dus puur stand-alone ergens neerzetten zonder enig elektrisch apparaat in de buurt. En je speakers aangesloten natuurlijk. Haal hem dus eens weg uit de huidige omgeving. Op een of andere manier denk ik toch aan een elektrische "ruis".

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Hmm... dat wordt lastig, want alle kabels voor de speakers lopen onder de vloer door en komen achter de receiver uit. Is dan makkelijker om alle andere apparatuur te verplaatsen. :P
Wel een pokke werk (32cm crt tv... :S)

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Wat ik me nog afvraag over het vermoeden van elektrische ruis is: Waarom doet het zich alleen in bepaalde modi voor? Het zou dan toch bij alles voor moeten komen? Of werkt dat anders?
Kan iemand mij dat wellicht uitleggen?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:36
Derice schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 09:54:
Wat ik me nog afvraag over het vermoeden van elektrische ruis is: Waarom doet het zich alleen in bepaalde modi voor? Het zou dan toch bij alles voor moeten komen? Of werkt dat anders?
Kan iemand mij dat wellicht uitleggen?
Nou ik had dan in ieder geval bij de 6ch analoog wel ruis verwacht en NIET bij de digitale aansluiting via de laptop.
Persoonlijk denk ik dus niet dat het elektrische ruis is omdat, je zegt het zelf al, het dan bij alle inputs voor moet komen mits het op het afgaande gedeelte zit.

Kun je overigens niet even tijdelijk over de vloer de speakers voeden iets dunner draad maakt niet uit als je niet te hard gaat afspelen ;)

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Voor de front speakers lukt dat nog wel misschien, maar de rear speakers niet, geen kabels voor die lang genoeg zijn.

Wat betreft de ruis bij de 6ch analoog, die is er wel maar dan moet ik de speakers zo hard zetten dat het niet meer fijn is om naar te luisteren (dan resoneerd er ook van alles in huis, etc). Dat is bij -20db ofzo.
Lijkt mij 'normale' ruis bij dat volume.

Ik ga nog wel even stoeien en laat weer van mij horen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee