Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:59

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Daag mensen,

Ik ben bij een nieuwe werkgever begonnen, en heb dus ook een auto vol gereedschap, enkel mis ik 1 apparaatje en die heb ik zelf gemaakt.

Links:
2x Banaan stekker BUS (Rood & Zwart)

Rechts:
2x Banaan stekkker (Rood & Zwart)
2x Krokodil stekker (Rood & Zwart)
1x Telefoon snoer met RJ11

Aangezien ik een test telefoon heb met enkel een banaan aansluiting, krijg je die bijna nooit op een RJ11 doosje, met mijn 'Doe Het Zelf' doosje wel.

Enkel, nu wil ik hem wat uitgebreider gaan maken, en wel met het volgende: een ledje.

Het is de bedoeling, dat op het moment er signaal op de lijn zit er een lampje gaan branden. Maar, ik denk niet dat ik zomaar een ledje op de draadjes kan solderen. Dus wat heb ik nodig?

Het moet ook nog enigsinds te betalen zijn & te doen, maar ik vermoed niet dat dit echt een probleem zal gaan worden?, omdat er verschillende voltage's zijn voor ISDN & (A/S/Z)DSL die naar mijn weten altijd hoger zijn dan PSTN?

Iemand enig idee?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 01:34

job

Als er geen lijn actief is, maar alleen adsl dan valt er overigens weinig te meten. Dat wist je al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-10 15:08
Een constante stroombron zorgt dat je ledje niet teveel stroom over zich krijgt (http://www.circuitsonline...ten/alles-etende-led.html bijvoorbeeld, met een geschikt type FET). Aangezien je met AC zit, is die extra diode echt nodig, een LED gaat doorgaans stuk als er invers meer dan 5V over staat (de spanning zal over de andere diode komen te staan door de lekstroom in de led).
Bovenstaande geeft een niet regelbare stroom, je gebruikt de lekstroom van de FET bij 0V over de gate-source overgang (weinig FET's hebben de gewenste grote stroom). Wil je het regelbaar, kan je beter een andere stroombron gebruiken (bijvoorbeeld met een LM317 en een weerstandje).

Dan heb je nog het probleem van de hoge spanningen die op een lijn kunnen zitten, ik dacht dat je tot 110V kan krijgen maar met een beperkt vermogen, die zal je op een of andere manier moeten af zien te toppen, ik denk aan iets als een diac en een weerstand.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-10 16:55

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Misschien kun je een simpel voltmetertje inbouwen, dan weet je meteen ook wat de spanning is. Wat voor spanning kom je in de praktijk tegen als maximum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09

SA007

Moderator Tweaking
PSTN is imho normaal +/-30VDC en ~80VAC bij rinkelen.

ISDN weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-10 12:08

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Pstn is 45V en ISDN is 96V. Da's dus iets meer dan hierboven aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiStErMaNiAc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04-2020
Misschien dit idee? De led brandt zodra de lijn niet bezet is (dus als er wel spanning op staat). En gaat uit zodra er wordt opgenomen http://www.circuitsonline...foon-bezet-indicator.html

www.retroforum.nl

Pagina: 1