Als er geen lijn actief is, maar alleen adsl dan valt er overigens weinig te meten. Dat wist je al?
Een constante stroombron zorgt dat je ledje niet teveel stroom over zich krijgt (http://www.circuitsonline...ten/alles-etende-led.html bijvoorbeeld, met een geschikt type FET). Aangezien je met AC zit, is die extra diode echt nodig, een LED gaat doorgaans stuk als er invers meer dan 5V over staat (de spanning zal over de andere diode komen te staan door de lekstroom in de led).
Bovenstaande geeft een niet regelbare stroom, je gebruikt de lekstroom van de FET bij 0V over de gate-source overgang (weinig FET's hebben de gewenste grote stroom). Wil je het regelbaar, kan je beter een andere stroombron gebruiken (bijvoorbeeld met een LM317 en een weerstandje).
Dan heb je nog het probleem van de hoge spanningen die op een lijn kunnen zitten, ik dacht dat je tot 110V kan krijgen maar met een beperkt vermogen, die zal je op een of andere manier moeten af zien te toppen, ik denk aan iets als een diac en een weerstand.
Bovenstaande geeft een niet regelbare stroom, je gebruikt de lekstroom van de FET bij 0V over de gate-source overgang (weinig FET's hebben de gewenste grote stroom). Wil je het regelbaar, kan je beter een andere stroombron gebruiken (bijvoorbeeld met een LM317 en een weerstandje).
Dan heb je nog het probleem van de hoge spanningen die op een lijn kunnen zitten, ik dacht dat je tot 110V kan krijgen maar met een beperkt vermogen, die zal je op een of andere manier moeten af zien te toppen, ik denk aan iets als een diac en een weerstand.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Misschien kun je een simpel voltmetertje inbouwen, dan weet je meteen ook wat de spanning is. Wat voor spanning kom je in de praktijk tegen als maximum?
PSTN is imho normaal +/-30VDC en ~80VAC bij rinkelen.
ISDN weet ik niet.
ISDN weet ik niet.
Pstn is 45V en ISDN is 96V. Da's dus iets meer dan hierboven aangegeven.
Verwijderd
Misschien dit idee? De led brandt zodra de lijn niet bezet is (dus als er wel spanning op staat). En gaat uit zodra er wordt opgenomen http://www.circuitsonline...foon-bezet-indicator.html
Pagina: 1