Waardeloze testcase.. Krijg het gewoon niet voor elkaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Van de week met mijn 2 autotjes erop uitgetrokken om wat fotos te schieten.
Canon EOS 450D schiet ik de foto's mee.

Graag even geen commentaar op de omgeving en standpunten (kan mooier),
maar ik was erg aan het testen met het lichtinval en de kleurstelling van de fotos.

Het lukt me gewoon niet fatsoenlijk om mooie sprekende kleuren te krijgen als ik foto's maak.
Ik heb al heel veel zitten spelen met sluitertijden en diafragma's, maar om zeker goede fotos te krijgen had ik ervoor gekozen om de auto stand eens te gebruiken op mijn toetsel.
Maar ook nu is alles waardeloos geworden.

Wat voorbeelden:

1/
Er was op dit moment amper tegenlicht.. toch is de hele foto vel overbelicht.
Kleur van het gras is op de foto donkergroen, terwijl het een mooie zonnige dag betrof en het gras bijna FEL groen was.

Afbeeldingslocatie: http://greenbeauty.sytes.net/Hosting/350Z/IMG_1316%20%28Small%29.JPG

2/
Ook hier donker gras en niet sprekende kleuren

Afbeeldingslocatie: http://greenbeauty.sytes.net/Hosting/350Z/IMG_1302%20%28Small%29.JPG

3/
Deze foto is de lucht ineens een stuk beter,
maar de kleur van het gras, de auto en de bomen zijn doods..
Werkelijkheid was het veel kleurrijker..

Afbeeldingslocatie: http://greenbeauty.sytes.net/Hosting/350Z/IMG_1312%20%28Small%29.JPG

4/
Mijn favoriete foto eigenlijk..
De lucht erachter is goed, weer zijn de kleuren dof en grauw van de omgeving.

Afbeeldingslocatie: http://greenbeauty.sytes.net/Hosting/350Z/IMG_1328%20%28Small%29.JPG

Mijn hamvraag nu eigenlijk is hoe komt het dat bij al mijn foto's,
zelf op de auto stand de kleuren zo grauw zijn? Ook bij heel weinig tegenlicht zijn de foto's dik overbelicht...
Met nabewerking krijg je de fotos nog een beetje goed, maar om nou elke foto te gaan bewerken elke keer.

Onderstaand krijg ik met flinke nabewerking:

Afbeeldingslocatie: http://img526.imageshack.us/img526/9033/img1328xz.jpg

Nu wil ik dit gewoon zelf schieten zonder lightroom hulp!
Wie helpt me uit de brand.
Als je nog meer fotos wilt zien die mislukt zijn, zie deze link:
http://greenbeauty.sytes.net/Hosting/350Z/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 20:59
Kijk naar je lichtmetering en je witbalans. Je nabewerking vind ik best geslaagd trouwens, misschien ietsje te ver doorgeslagen, maar stukken beter dan je onbewerkte foto's. En niks mis met foto's nabewerken toch? :) Ik ben eigenlijk ook nooit tevreden over m'n onbewerkte foto's.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

* Mompelt iets over tegenlicht, maar moet echt snel weg om te gaan trainen... * dus iemand anders vult me wel aan :P!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordMithril
  • Laatst online: 17-09 22:15
Ik heb vrijwel geen foto's die ik naderhand niet nog heb aangepast in lightroom.
Meestal om net ff dat kleine dingetje extra te geven.

Hele serie op de veluwe geschoten. Ene moment vol in de zon andere moment in de schaduw.
Succes om dat in 1x in perfecte kleuren te krijgen als je probeert honden in volle vlucht te schieten. Was al lastig genoeg die beesten scherp te krijgen :P
Naderhand beetje spelen met slidertjes eh voila, toen was het ineens overal zonnig (zoals het ook in mijn ogen eruit zag op het moment van schieten).

Bier, Whiskey en Metal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 14:03
Heb je het al geprobeerd met een Polarized filter? Deze haalt de spiegeling weg en versterkt de kleuren. Worden vrijwel altijd bij auto fotografie gebruikt als ik het goed heb:$?

Nice Z btw ;)

EDIT:
Zet de Z eens in een lege garage op een laat tijdstip en schiet daar wat mooie foto's... Vindt persoonlijk auto fotografie by night prachtig!

[ Voor 28% gewijzigd door Nismod op 22-04-2010 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 20:31
Ik wil je topic niet kapen, maar omdat je toch een vrij algemene topic titel hebt gekozen zet ik het hier toch even neer.

Ik heb altijd exact hetzelfde. Zie een opstelling/landschap/etc wat mij betreft echt fantastisch is en ik weet hoe ik het mooi wil fotograferen. Het resultaat is echter vaak zoals de TS beschrijft, niet overtuigend. Is vast en zeker een een heel stuk ervaring (die ik nog niet heb). Zijn er fotografen die hun foto's nooit nabewerken?

Ik vind foto 1 trouwens wel leuk, als de overbelichting op de motorkappen iets minder zou zijn geweest.

Do what you love, do it often

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

Ik bewerk ook bijna alles... Niets mis mee naar mijn mening. Deden ze in de doka ook al (wellicht minder extreem toen...).

Ik denk dat je met dit soort foto's inderdaad meer met een polarisatiefilter, ND filter of desnoods HDR moet schieten. Gewoonweg te veel contrast die je camera niet kan verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Polarisatiefilter ?
Hier heb ik ook aardig op gezocht, zou dit gewoon net die extra kleur erin geven die ik mis?

Verder blijf ik het vreemd vinden hoe extreem grauw alle foto's zijn, zelfs op de auto stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Crop van die nabewerking eens de 100 bovenste pixels eraf en zet em recht. Dan begint het er al op te lijken. Of gevoelsmatig recht, is niet helemaal 100% duidelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door analog_ op 22-04-2010 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:20

Polariteit

Fietsende fotografeur

1- Probeer het eens met een polarisatie-filter, is al genoemd. Als je de foto neemt met de zon op 90 graden tov de camera, dan scheelt het aardig wat reflecties en de kleuren zijn mooier.

2- Probeer het eens in de 'gouden' uurtjes, dus 2 uur voor zonsondergang ofzo. Kleuren/licht zijn zoveel mooier en warmer dan midden op de dag als de zon op zijn hoogste punt staat.

3- Om geen overbelichtte lucht te krijgen: zet er ook nog een grijsverloopfiltertje voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
Kwa compositie kun je nog even kijken om te fotograferen op een ''verlaten'' weggetje/grindpad. Deze foto's zijn vaak net iets spannender dan een foto op een groot weiland/grasveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huisfotograaf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-09-2024
Eigenlijk vind ik het allemaal nogal meevallen. Zijn ze op de display van je camera ook grauw? Hoe zit het met je monitorcalibratie. Staat die niet verkeerd?

Pentax K3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Snel even door dit topic heen gelezen...

Hoe heb je de camera ingesteld? Alles op automatisch? Probeer eens met de instellingen te spelen. Ik vermoed dat je al begint met alles op automatisch, wat gewoon goede plaatjes oplevert, maar dat kan met wat spelen wel beter.

Kies het moment van de dag beter. Ik vermoed dat je deze foto's ongeveer midden op de dag heb gemaakt? Probeer eens tegen de avond. Het avondlicht geeft al een wat warmere gloed.

Misschien dat de locatie nog wat spannender kan? Zoek bijvoorbeeld eens op afbeeldingen bij Google (car photography) of kijk naar programma's als Fifth Gear. Jij zet een auto in het gras neer... Waar hoort een auto? Op de weg... Ik zie bij dingen als Fifth Gear geen auto in het gras staan, daar zetten ze racemonsters op racebanen, jeeps in het ruige terrein, etc.

Zoek gewoon naar mooie foto's en probeer deze situaties na te bootsen... En een beetje nabewerking kan echt geen kwaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
- in raw gaat het toch al flets / grauw zijn
- heb je scene settings gebruikt / presets toen je op automatische stand foto's schoot ? Indien niet: doe dat wel, scheelt al erg veel en kijk welke preset je gebruikt.
- kijk met dingen als witbalans en manueel witbalans instellen dmv. een grijskaart.
- nabewerken is helemaal niets mis mee. Ik vind het net erg prettig van mijn camera dat het ding zoveel mogelij kmet zijn fikken afblijft van de kleuren ed. Daarvoor hebben we lightroom en nog meer van die ongein.
- ik vermoed dat je je eigen resultaten graag wil spiegelen aan wat je in magazine's of hier op tweakers in autotopic ziet langskomen: indien zo, vergeet het maar dat je dat niveau haalt zonder nabewerkingen uit te voeren.

Doet me in ieder geval een beetje aan alsof je meende dat je met het kopen van een dslr er wel zoeen beetje zou zijn :P

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het grootste probleem in je foto's zijn imo de enorme verschillen in helderheid. Je probeert hier weet ik veel hoeveel stops te overbruggen middels 1 exposure en verwacht dan een perfect belichte plaat. Dat gaat zonder inflitsen niet werken. Het dynamisch bereik van je camera kan dit gewoon niet aan.

Imo kun je het beste exposure to the right toepassen: zo belichten dat je net geen overbelichte partijen hebt. Je hebt dan een maximum aan info in je foto's zitten. Ik denk zelfs dat je met LR niet echt wegkomt met deze foto's maar dat je richting PS moet en moet gaan bewerken met meerdere layermasks om de verzadiging en belichting op de essentiele plekken goed te krijgen. Echter, dat is een hoop werk en ik denk dat je meer kunt winnen door met beter licht te gaan fotograferen. Dat betekent vroeger uit de veren of juist 's avonds gaan werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 20:57
Slechts een voorbeeld wat echt snel quick en dirty is gedaan in camera raw. Ik zeg niet dat het goed is maar heb puur saturatie, contract e.d. toegepast.

Links is voor, rechts is na. Klikbaar voor groter.
Afbeeldingslocatie: http://www.davekorthouwer.nl/twkrs/bewerking.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Deef_K op 23-04-2010 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 18-09 20:59
Maar het punt is juist dat hij foto's wil die gelijk goed zijn en niet pas na de nabewerking goed zijn, Neefdave ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Busted, laatste regeltje niet gelezen :$

Dan wacht ik even een reactie van de TS af, ben het wel aardig eens met de rest namelijk.
Tevens wanneer hij één auto schiet zie je de schaduw van de andere nog. Is vaak lastig weg te werken dus even een stukje na achter rijden scheelt een hoop.

[ Voor 58% gewijzigd door Deef_K op 23-04-2010 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 20:36

Deathchant

Don't intend. Do!

ik denk dat het een illusie is om te denken dat elke foto volledig 100% overeenkomt met de verwachting die je hebt hoe een foto er hoort uit te zien. Nooit denken dat er een camera is die de werking van menselijke oog voor 99% benadert :) Nabewerking is niks mis mee. Als je net als ik al een hekel hebt aan bewerken:
Er is een verschil tussen wat irritante spots wegclonen, wat belichting/kleurtjes aan te passen en bijna alles in de foto totaal veranderen in photoshop (waar ook niks mis mee is als je dat zelf leuk vindt natuurlijk).

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
marceltuit schreef op donderdag 22 april 2010 @ 19:33:
...

2- Probeer het eens in de 'gouden' uurtjes, dus 2 uur voor zonsondergang ofzo. Kleuren/licht zijn zoveel mooier en warmer dan midden op de dag als de zon op zijn hoogste punt staat.
...
Ik denk dat dit wel een hele goede tip is (buiten de filter tips).

Overdag, als de zon fel schijnt, krijg je al snel te grote contrasten die je camera niet aankunnen en uitgebeten stukken. Tijdens zon's opkomst/ondergang heb je dit probleem niet.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
Sorry maar als je de foto's meteen perfect uit de camera wil hebben kun je toch beter een point & shoot kopen?? Heb begrepen dat de TS geen nabewerking wil doen??
Hele idee van RAW schieten is om het juist naderhand te bewerken lijkt mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peregrine
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:02
ChojinZ schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 12:25:
[...]
Overdag, als de zon fel schijnt, krijg je al snel te grote contrasten[...]
Juist, dat wilde ik ook net zeggen. Fotograferen in volle zon is buitengewoon lastig (zonder filters of nabewerking). Dit komt door hardwe schaduwen, extreme reflecties, en een veel te licht lucht zodat een beetje tegenlicht al funest is (zoals je hierboven kunt zien). Een lichte (hoge sluier) bewolking is wat mij betreft een veel betere situatie. Dan wordt het allemaal wat zachter, maar blijven de kleuren nog wel mooi. (Dit in tegenstelling met zware bewolking, waardoor alles wat grauwer wordt.)

Zonsop- en ondergang werkt inderdaad ook, maar let dan wel op je witbalans (dan is het licht een stukje roder...)

Nee, ik ben GEEN hobbit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de vele reacties!
Ik ga niet op iedereen afzonderlijk reageren maar even samenvattend.

Tuurlijk is nabewerking geen schande, zoals je bij de laatste foto ziet is de nabewerking vrij geslaagd nog.
Alleen van de 100 foto's die dag, ben ik er 100 aan het bijwerken, en bij de meeste fotos moet ik steeds de kleurtint wat warmer maken en de kleuren versterken. Het scheelt gewoon enorm als dit al gebeurt tijdens het schieten.

Ik begrijp dat een polarisatiefilter veel zal doen al..
Dus ik ga overwezen om deze aan te schaffen voor mijn toestel.
Ik wil ook landschapsfotografie gaan doen dus ik zal hem niet voor niets kopen...

De tip van iemand om de fotos te schieten 2 uurtjes voor zonsondergang is ook een goede tip,
die zal ik meenemen :)

Bedankt tot zover..
Morgen trek ik er weer op uit met de auto en ga ik het nogmaals proberen.
Ik zal dit keer ook de witbalans anders instellen om te kijken of dit een beter effect geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Ik denk dat o.a. mig29 een aantal goede tips geeft. Je bent in een behoorlijk veeleisende situatie bezig.Hoe groter het dynamisch bereik in een scene hoe nauwer je belichting luistert. Wat meer naar rechts belichten kan zeker helpen. Leer sowiso je meter 's goed kennen, domweg matrix gebruiken en dan perfecte platen verwachten is, IMO niet realistisch.
Witbalans kun je makkelijker maken door in een eerste shot een wit plaatje mee te schieten of door een custom wb te schieten. Let er wel op dat je, zeker vroeg of laat, regelmatig die custom weer bijwerkt.

Verder kom je hier met lightroom niet makkelijk ver genoeg. Je zult inderdaad selectief contrast en verzadiging moeten aanpakken.

Tot slot, waarom zou je dit in een foto goed willen krijgen? Ik zat recent ook met een landschap te emmeren. 6 platen verder kwam ik tot de conclusie dat het gewoon niet ging lukken. Snel 3 foto's gebracket en door photomatix gehaald. Eindresultaat zal vast niet iedereen aanstaan maar het is wel wat ik bedoelde.

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4072/4530767720_7527a1f8f1.jpg

Nou is dit door photomatix gehaald en dan zit je toch altijd te werken om halos te vermijden. Een makkelijkere oplossing is om een raw plaat te schieten en 2x een jpg te maken, een met de lucht goed en een met de voorgrond goed. Vervolgens als 2 lagen in photoshop zetten en met een gum met zachte randen gaan gummen.Deze heb ik zo gedaan

[ Voor 6% gewijzigd door Wijnands op 23-04-2010 14:51 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeke1984
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-02 19:52
'en bij de meeste fotos moet ik steeds de kleurtint wat warmer maken en de kleuren versterken.'

Bij deze stelling krijg ik toch echt het idee dat je al een boel kan verbeteren door even je witbalans te veranderen en wat meer graden kelvin in te stellen. Dan heb je in ieder geval warmere tinten.
Daarnaast zitten er in je menu's vast wel kleurinstellingen die je op levendig enz kan zetten. Ik heb niet zoveel ervaring met canon, maar kan me niet voorstellen dat het er niet in zit.

Als dit nog allemaal niet goed is kan je zoals eerder gezegd een pola-filter gebruiken, grijs zal zorgen voor wat meer contrast. Als je dit nog niet levendig genoeg vindt kan je ook nog eens kijken naar een geel-blauw filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de bewerkte foto al veel te warm, dus ik denk dat nog meer met de witbalans spelen de foto niet ten goede zal komen.

Overigens zal een pola niet helpen. Die helpt wel wat met de kleurverzadiging en haalt irritante schitteringen op een deel van je onderwerp weg, maar het verschil in belichting blijft even groot. HDR zorgt ervoor dat er alleen maar meer bewerkt moet worden.

Als je flexibel bent mbt het tijdstip van fotografie dan is dat de allerbeste optie.
Optie 2 is fotograferen met flisters en 3 is met bewolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Gelukkig zegt iedereen hier hetzelfde :)

Toch wil je er wel nog op wijzen dat foto's 1 en 2 nooit beter worden met een pola. die lucht blijft uitgebeten wit en een pola kan ook lang niet alle reflectie's filteren.
Dus als je midden op de dag schiet, ga dan absoluut niet tegen de zon in fotograferen. Ook niet met de zon schuin van voren, dan reflecteerd de zon net zo hard je lens in via de lak.
Gewoon zon in de rug en polaatje op je lens schroeven. Verder kan je een beetje spelen met je lichtmeting.

Als je een flitser hebt kan je de foto ook gewoon belichten zodat de overbelichtte delen goed belicht zijn en de goede delen, die dan onderbelicht worden, in te flitsen.

Verder zou ik wat spannendere hoeken kiezen en gebruik varierende perspectieven/ focal lengths.
Misschien zijn er bepaalde dingen van de auto's die je mooi vind zoals specifiek de voorkant, of misschien een detail. Probeer dat eens uit te lichten en nadruk op te leggen.
Over de locatie is ook al wat gezegd, maar die kan dus wel wat mooier. Kijk eens rond op flickr en google.
'automotive photography' is een veel gebruikte term voor auto fotografie (en dus niet zomaar een plaatje van een auto) ;)

*zegt eigenlijk ook dingen die al gezegd zijn* O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Net wat fotos geschoten tijdens zonsondergang...
Zie deze link voor het resultaat:

http://www.flickr.com/pho...6/sets/72157623917910148/

Fotos zijn wel wat nabewerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Nou, dat ziet er toch niet verkeerd uit? Wel jammer dat je nu de schaduwkant van de auto fotografeert, en niet de kant waar de zon op staat. Het mooiste licht heb je trouwens wanneer de zon net onder is, ik weet alleen niet of je dan lekker uit de hand kunt fotograferen. Ze zijn in elk geval een stuk beter dan de foto's in je startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruikt niemand hier Picture Styles?? :)

Schiet je RAW of JPG?
Als je het laatste doet moet je eens verschillende Picture Styles proberen.
Met de Landscape Picture Style krijg je bijvoorbeeld veel blauwere luchten en feller groen.

Met RAW kun je achteraf Picture Styles toepassen in DPP.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2010 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 07:57

Donnie

AKA DonCorleone

Wow hele gave plaat zeg dit, misschien een klein beetje inflitsen rechts idd

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2731/4546701620_b8aea1f68f.jpg

Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Verwijderd schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 01:40:
Gebruikt niemand hier Picture Styles?? :)

Schiet je RAW of JPG?
Als je het laatste doet moet je eens verschillende Picture Styles proberen.
Met de Landscape Picture Style krijg je bijvoorbeeld veel blauwere luchten en feller groen.

Met RAW kun je achteraf Picture Styles toepassen in DPP.
Ik gebruik ze niet omdat ze net niet doen wat ik wil.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De horizon op de foto hierboven is wel scheef. Nogmaals, gebruik een statief (auto loopt sowieso niet weg) en zet hem recht in de nabewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 23:37
Verwijderd schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 14:43:
Bedankt voor de vele reacties!
Ik ga niet op iedereen afzonderlijk reageren maar even samenvattend.

Tuurlijk is nabewerking geen schande, zoals je bij de laatste foto ziet is de nabewerking vrij geslaagd nog.
Alleen van de 100 foto's die dag, ben ik er 100 aan het bijwerken, en bij de meeste fotos moet ik steeds de kleurtint wat warmer maken en de kleuren versterken. Het scheelt gewoon enorm als dit al gebeurt tijdens het schieten.
Maak eerst een selectie van de foto's die de moeite waard zijn. Vaak heb je meerdere foto's die heel erg op elkaar lijken, kies daar de beste uit (of degene met de meeste potentie) en bewerk die.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Verwijderd schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 11:29:
De horizon op de foto hierboven is wel scheef. Nogmaals, gebruik een statief (auto loopt sowieso niet weg) en zet hem recht in de nabewerking.
Nee, gewoon meteen recht zetten op statief met een waterpasje op de flitsschoen, of een ingebouwd waterpas. Dan hoef je niet te croppen, en hou je meer pixels over :).

Ik heb je foto even snel door Lightroom gehaald:

Afbeeldingslocatie: http://img85.imageshack.us/img85/4492/62105820.jpg

Dit is een vrij slordige nabewerking, maar het geeft een idee wat je ermee kunt bereiken.

[ Voor 23% gewijzigd door mcdronkz op 24-04-2010 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Maar dat is dus gewoon echt een zeer viezige niet geslaagde bewerking :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Veels te geel, verder prima de auto opgelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Ja, het is natuurlijk geen probleem om 'm wat minder geel te maken, het was puur ter illustratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 08:00:
[...]

Ik gebruik ze niet omdat ze net niet doen wat ik wil.
Ik weet niet hoe het bij Nikon zit, maar bij Canon kun je gewoon je eigen Picture Style maken en in de camera laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zoals hierboven al gezegt helpt een pola filter in dit soort omstandigheden heel erg veel, zonder lukt het zeker niet. Gebruik ook nooit de volle zon, deze is veel te vel. Dus liefst een voor of najaars zon anders een opkomende of ondergaande zon. En echt er is geen fotograaf die dit soort foto's perfect uit de camera trekt, nabewerking is 50 % van het maken van die goeie foto.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 03-09 15:33
Die aygo kan je met een klein beetje nabewerking wel een mooie plaat van krijgen.
Even een simpel maskertje en vervolgens de exposure omhoog gehaald.
Afbeeldingslocatie: http://www.mjtdevries.nl/bewerking.jpg
Wellicht dat je in het orgineel dan teveel ruis krijgt. Maar dan kan je bij een volgende keer gewoon twee opnames maken en die in photoshop samen voegen. (één opname voor de lucht en één met een correcte belichting voor de auto)

Maar de Z is een stuk moeilijker. De schaduwkant van de auto is gewoon te donker tov reflecties op de motorkap)
En zelfs al haal ik alleen die donkere kant op, dan krijg je geen aantrekkelijke foto omdat je een effen oranje krijgt. Daar zal zelfs bij die ondergaande zon inderdaad een pola filter uitkomst moeten bieden, of een invulflits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben net nog een keer door je topic heen gescrolld, en volgens mij is er nog geen definitief antwoord op de vraag: Schiet je in RAW of in JPG?

In RAW doet je camera weinig tot geen nabewerking en je picture styles dus niets, en inderdaad, 100 van de 100 foto's ben je aan het nabewerken. Je bent wel veel vrijer in de nabewerking (daar zit het voordeel van RAW).

Schiet de volgende keer eens RAW+JPG, en experimenteer dan ook met verschillende picture styles uit je camera. Het is niet mijn favoriete workflow, maar kijken naar de JPG files kan je wel goede ideeen geven over welke kant je uit zou willen in je nabewerking.

Dit gaat natuurlijk geen oplossing bieden voor: te 'plat/fel' licht midden op de dag, teveel contrast tussen de lichte en donkere delen in je scene (dynamisch bereik camera), reflecties door schieten zonder pola filter en al die andere (belangrijke) dingen die users hebben aangedragen in dit topic :)
Pagina: 1