• pientertje
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Beste allemaal,

Ik wil een een ltsp server opzetten, met als clients gewone machines. De bedoeling is dus dat de machines hun eigen rekenkracht gebruiken, maar de linux image van de server halen.

Wat heb ik nu werkend?
Ik heb nu een ubuntu ltsp server draaiend, en de clients werken als thin client. Dat werkt.

Wat werkt niet?
Alles loopt dus wel, maar aangezien de server niet heel snel is, loopt het allemaal niet heel soepel. Het kijken van een youtube filmpje is al praktisch onmogelijk. En bijvoorbeeld quake3 is al helemaal hopeloos.

Wat is de oplossing?
De oplossing is de machines niet als thin client gebruiken maar als fat client. Dit zorgt er voor dat ze hun eigen resources gebruiken ipv die van de server. Hier gaat het dus mis.

Wat heb ik gedaan?
Ik heb deze guide gevolgd:
https://help.ubuntu.com/community/UbuntuLTSP/FatClients

Het enige interessante hieraan was dat ik FAT_CLIENT_DESKTOPS="ubuntu-desktop"
in de config moest zetten. Dat heb ik gedaan, en daarna heb ik een nieuwe client image gemaakt door de oude te verwijderen en dan ltsp-build-client te doen.

Het starten van een programma veroorzaakt nog steeds veel cpu load op de server, dus het lijkt niet met eigen rekenkracht te gebeuren. Ook youtube werkt nog even slecht.

Sommige sites beweren dat ltsp-build-client --fat-client moet werken, maar dat geeft bij mij een invalid argument (of zoiets).

Wat moet ik doen?

• pientertje
  • Niet online
niemand een idee?

edit:
of staat dit in het verkeerde subforum?

[ Voor 59% gewijzigd door pientertje op 23-04-2010 20:57 ]

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:45
De optie --fat-client zou wel moeten werken. Deze heb ik zelf ook gebruikt. Wat ook zal helpen is deze link: https://help.ubuntu.com/c...TSPKarmicLocalAppsFirefox (Als je Ubuntu Karmic gebruikt). Het idee is het zelfde als fat-client optie. Wat je doet is in de image de programma's (zoals firefox) installeren. Het heeft voor mij ook even geduurd voordat ik het door had en snapte. Ik zal het proberen kort uit te leggen:

Normaal gesproken als de thin-client boot, laad hij een kleine image en start de X-server van de server. Als je dan bv firefox opstart, wordt deze op de server gestart en afgebeeld op het scherm van je client.

Met de optie -fat-client of zoals beschreven in de link, wordt bv firefox geinstalleerd in de image. Als de thin-client opstart, maakt hij weer verbinding naar de x-server, maar als je dan firefox start, laad hij deze NIET op de server, maar lokaal op de thin (fat) client. Echter de image wordt van het netwerk afgehaald, dus vergelijk het maar alsof je lokaal firefox opstart vanaf een netwerkverbinding.

Hopelijk kom je eruit, mocht je nog vragen hebben, dan hoor/zie ik het wel.

Laurens-Jan Merkx

• pientertje
  • Niet online
op zich is firefox lokaal draaien al genoeg. Maar bij mij geeft hij echt een error als ik de optie --fat-client doe. Maar als je een fat client image maakt, wordt die dan niet heel groot doordat alle applicaties er ook inzitten? Of worden die alleen geladen als ze gestart worden?

edit: lees met je post opnieuw en begrijp het. De bestanden worden pas geladen als je een programma start.

[ Voor 16% gewijzigd door pientertje op 23-04-2010 23:23 ]

• pientertje
  • Niet online
Ben nu weer terug van vakantie en heb weer even lopen klooien. Ik heb firefox lokaal aan de praat, maar zonder internet. Ik heb daarom op de server een squid server geïnstalleerd, maar nu weet ik niet welk ip adres ik in moeten vullen bij de proxy instellingen. Hoe kan ik daar achter komen?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wat dacht je van het IP waar je Squid proxy op draait? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• pientertje
  • Niet online
Zover was ik ook :P Maar wat is dat ip gezien vanuit een thinclient?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hoezo zou dat wat anders zijn als van die server waar die squid op draait? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• pientertje
  • Niet online
omdat dat aan de andere kant van de dhcp server staat. Dus het adres van eth1(dhcp server) en niet van eth0(internet+lan). Kan ik dat eigenlijk niet gewoon met ifconfig achterhalen...

• pientertje
  • Niet online
het werkt!! het was 192.168.0.254
Pagina: 1