Toon posts:

KPN mail-server down ???

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn emailprogramma's kunnen al de gehele dag geen verbinding maken met
.
smarthost.direct-adsl.nl
.
Op de website van de KPN is hierover niets te vinden,
formulieren om klachten in te sturen werken niet.
.
Ben ik de enige met problemen (ligt het aan mij?)
of is er gewoon een grote storing ?
.
Of heeft de KPN de naam van de mailserver veranderd zonder iets mede te delen?
(Dat laatste is al een keer eerder gebeurd, hoe onwaarschijnlijk dat ook klinkt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[richard@richardLaptop ~]$ telnet smarthost.direct-adsl.nl 25
Trying 195.121.6.52...
Connected to smarthost.direct-adsl.nl.
Escape character is '^]'.
220 psmtp31.wxs.nl -- Server ESMTP (iPlanet Messaging Server 5.2)
HELO localhost
250 psmtp31.wxs.nl OK, static.kpn.net [92.64.247.138].
quit
221 2.3.0 Bye received. Goodbye.
Connection closed by foreign host.

^ Ziet er prima uit hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:15

E-Vix

Nu met sneeuw!

Wat zei de helpdesk toen je ze probeerde te bellen? Lijkt mij dat dat het eerste is wat je probeert als het belangrijk is...

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
poort 25 geblocked door je firewall/antivirus?
doe eens een cmd: "telnet mail.kpn.nl 25"

Of probeer een andere KPN smtp doos, bv: mailrelay.direct-adsl.nl

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grodor
  • Laatst online: 13:30
Ik heb zojuist ook geprobeerd verbinding te maken. Zonder resultaat. Onze DNS server resolved het adres niet.

Echter wanneer ik het volgende doe:

code:
1
2
telnet 195.121.6.52 25
220 psmtp12.wxs.nl -- Server ESMTP (iPlanet Messaging Server 5.2)

Oftewel. Het lijkt dus alsof er DNS problemen zijn.

Ik heb een aantal klanten die achter een KPN-Adsl lijn zitten en zelf een mailserver draaien. Hier heb ik het truukje met de MX records toegepast en gebruik ik mailrelay.direct-adsl.nl met een hogere preference. Deze krijgen de hele middag al geen mail binnen.

Ik heb KPN gebeld en het blijkt inderdaad dat er een storing is met mailrelay.direct-adsl.nl. De 1e lijns medewerker kon mij alleen vertellen dat dit uitgaand was. Ingaand had hij geen idee van. Maar blijkbaar is dit dus wel het geval.

No coffee, no nothing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalith
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:39
Hey,

Ik zit met hetzelfde probleem, heb thuis ook een mailserver draaien met de mailrelay van kpn in een mx record en gebruik de smarthost.direct-adsl.nl ook, maar kan geen mail meer versturen en ontvangen sinds vanochtend ca 10 uur.
Heb al tig keer gebeld naar de klantenservice, de helft snapt niet waar het over gaat als je mailserver zegt, dan is er iemand die je doorverbindt naar zakelijk terwijl ik duidelijk heb aangegeven dat ik een gewone consument ben, of ze denken dat je een homepage pakket hebt bij kpn.

Enige fatsoenlijke antwoord wat ik heb gekregen tot dusver is een nieuwe send connector gebruiken, ik verstuur de mail niet meer met smarthost.direct-adsl.nl maar nu met smtp.kpn-officedsl.nl. Hiermee kan ik in ieder geval weer mail versturen, een alternatief voor de mailrelay heb ik helaas nog niet.

Pingen werkt ook niet en het lijkt inderdaad erop dat het een DNS probleem is, als het maar niet te lang duurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:19

Eijkb

Zo.

Klanten van ons *laat maar weg, irrelevant* bellen liever ons dan KPN bij problemen, zo ook vandaag. Er hebben dus veel mensen last van...

[ Voor 16% gewijzigd door IEF op 22-04-2010 23:10 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalith
Toch vreemd hoor, bij geen enkele medewerker bij kpn wist dat er een storing was wat betreft die twee servers :S
Wat wil je ook als iedereen naar een andere partij belt ipv naar KPN zelf :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-09 13:25
geen enkel probleem hier, uitgaand met postfix via:
code:
1
relayhost = smarthost.direct-adsl.nl

en inkomend met als backupmx
code:
1
mailrelay.direct-adsl.nl

Ze werken kennelijk nog wel.

[ Voor 8% gewijzigd door trinite_t op 22-04-2010 17:27 ]

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalith
Lang niet bij iedereen. dnstrouble.com kan 'm ook niet vinden als ik een mailserver validation check doe. Hopen dat ze het snel op gaan lossen.

PS een medewerker van de klantenservice wist me wel te vertellen dat er vandaag een verhuizing of migratie was van een aantal servers of diensten, maar hij wist niet of deze twee er ook onder vielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalith
Bij mij werkt smarthost.direct-adsl.nl en mailrelay.direct-adsl.nl weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KPN heeft inderdaad een probleem....
Lijkt zoals hiervoor aangegeven een DNS probleem.
Als ik de mailrelay.direct-adsl.ml op ip adres benader (195.121.6.12) kan ik wel een email relayen naar mijn eigen interne mailserver.
Binnen het KPN domain lijken de DNS servers nog wel te reageren dus probleem ontstaat alleen bij inkomende mail.

De Helpdesk medewerkers weten en kunnen hier niet echt veel mee. Alleen geschikt voor simpele gebruikersvragen maar zodra je het hebt over mail relay weten ze niet eens wat dat is ;-)

Gelukkig heeft de medewerker die ik sprak het wel via een intern storingsformulier dorogegeven aan 2e lijns....

Neem zolang een extra MX entry in je DNS op naar een fake host op je eigen domain en voeg daarvoro een A record toe dat verwijst naar 195.121.6.12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grodor
  • Laatst online: 13:30
Ondertussen lijkt de storing opgelost te zijn. Ik krijg althans weer mail binnen bij mijn klanten.

Ik blijf het vreemd vinden dat er niets is terug te vinden op de storingspagina's van KPN en dat de helpdesk je ook niet echt verder kan inlichten.

Mijn inziens is dit een kleine moeite om vanaf de desbetreffende afdeling een berichtje door te sturen naar de helpdesk en de sitemaster.

No coffee, no nothing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:48

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik kreeg de eerste storings melding gisteravond van mijn Nagios, om 23:15.
Toen was het al mis - en gezien de critical thresholds die best hoog staan al wat eerder*.
In mijn geval ging het om uitgaande e-mail naar smarthost.direct-adsl.nl.
Bleek een DNS probleem, NSLookup kon niet resolven.

In de postfix config maar even het IP nummer ingeramd van smarthost.direct-adsl.nl, werkte de boel daarna weer prima. Op andere lokaties (lees: andere DNS-en) werkte het gewoon prima.

Nu werkt een NSLookup naar smarthost.direct-adsl.nl inderdaad weer. :)
Dus dat lijkt opgelost.

* Even Nagios logs nagelopen:
[04-21-2010 22:25:27] SERVICE ALERT: www.camdriver.nl;E-Mail loop;WARNING;SOFT;1;WARNING: 0E0 mails on POP3, 0 mail(s) came back, 6 pending, 2 lost.
Check loopt elke 10 minuten, in feite zijn er hier 8 e-mails "kwijt" - dus 80 minuten.
Dan is het probleem (bij mij) om 21:05 ongeveer onstaan. :)

[ Voor 22% gewijzigd door remco_k op 22-04-2010 21:59 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalith
En ja hoor, hij ligt er weer uit :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgelderen
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 08:08
Hier ook :( Nog meer mensen last?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:49
Paar jaar geleden was dit ook, het is puur een dns probleem. Heb toen het IP adres in Postfix gehangen, sindsdien nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 20:37

MeNTaL_TO

The future is not set

Arnout schreef op maandag 26 april 2010 @ 12:09:
Paar jaar geleden was dit ook, het is puur een dns probleem. Heb toen het IP adres in Postfix gehangen, sindsdien nergens last van.
Totdat KPN de mailserver migreert naar een ander IP, het zou gewoon moeten werken op een hostname en zeker bij een grote organisatie als KPN zijn dit soort fouten pijnlijk (vooral als het om zakelijke klanten gaat).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:48

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Geen probleem hier atm. Maar niet gezien ook.
DNS is in orde
DNS OK: 0.032 seconds response time. smarthost.direct-adsl.nl returns 195.121.6.52
En logs geven geen enkele fout.

Neemt niet weg dat het wel een DNS probleem geweest kan zijn, alleen niet bij mij. :+

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgelderen
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 08:08
Bij mij nog steeds problemen.
De dag nog geen mail binnen gehad.
Het lijkt erop dat ik 3 servers zou kunnen gebruiken. Tot gistereren had ik mailrelay.planet.nl ingesteld.
De mailservers:

mailrelay.planet.nl 195.121.6.34
mailrelay.direct-adsl.nl 195.121.6.12
smarthost.direct-adsl.nl 195.121.6.52

Op dit moment lijkt de mail echt te stagneren bij KPN.
Welke van bovenstaand kan ik het beste gebruiken?

Alvast bedankt.
Pagina: 1