Siemens gigaset, meer dan 6 toestellen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 12:13
Ik zit met een klein probleem, ik heb het hele internet afgestruind, maar kan geen oplossing vinden.

Ik moet voor een kleine winkel een telefonie systeem regelen (voor familie).
De huidige situatie is als volgt:

-2 ISDN lijnen (4 nummers) voor telefonie en internet.
-1 analoge lijn voor PIN verkeer
-1 analoge lijn voor Fax
-1 digiaccess aansluiting voor het alarmsysteem
-1 centrale van KPN (wordt gehuurd).
-8 draadloze telefoons uit het jaar kruik van verschillende merken.

Dit kost per maand ongeveer 500,- inclusief belkosten en PIN transacties.
Dit systeem (op draadloze toestellen na) is hun 8 jaar geleden aangesmeerd door een accountmanager van de KPN.

Nu blijkt dat 2 telefoonlijnen genoeg zijn, men belt bijna nooit met 3 man tegelijk.
dit was mijn insteek:

Zakelijk internet 20/1 Mbit van Tele2 inclusief bellen (2 lijnen, 2 nummers) a 35,- per maand
pinnen via IP a 9,- per maand.(leverancier van bestaande pinterminal bouwt deze om voor 200,- eenmalig).
Alarm via IP, alarminstallateur gevraagd om een IP kiezer.
Faxen via Tele2 (als er gefaxed wordt heeft men nog maar 1 lijn, dat is geen probleem).
Mocht dit allemaal werken, gaan we even kijken voor een fax2email service, zodat er altijd 2 lijnen beschikbaar blijven.

nu komt mijn probleem, hoe maak ik een systeem met 8 draadloze toestellen die ook onderling kunnen bellen.
Ik heb zitten kijken naar gigasets van siemens, omdat ik hier goede ervaringen mee heb.
Maar tot nu toe heb ik alleen basisstations gevonden voor maximaal 6 toestellen.
Verder kan ik niet achterhalen of je nog steeds intern kan bellen als er tegelijkertijd ook nog 2 externe lijnen gebruikt worden.

Ik heb er ook aan gedacht een telefooncentrale op te zetten met 3CX of asterisk, maar ik vraag me af of ik dan meerdere basisstations moet kopen.

Dit klinkt in theorie allemaal leuk en een stuk goedkoper, maar ik weet het allemaal niet zeker.
Graag jullie advies en opmerkingen hierover, alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
Heb vandaag de KPN, Tele2, Telfort en XS4ALL gebeld.

KPN kwam eigenlijk met de beste en goedkoopste oplossing:

1 ISDN lijn verhuizen inclusief telefoonnummers voor 20,- per maand
Zakelijk ADSL op deze lijn aanvragen 16 Mbit voor 35,- per maand

Pinnen over IP voor 10,- per maand
onbeperkt bellen voor 20,- per maand.
Quatrovox houden voor het aansluiten van de fax en de telefoontoestellen.
Alarm via IP laten melden.

Dit alles voor 85,- per maand, zonder extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:53
robindk schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 08:38:
Heb vandaag de KPN, Tele2, Telfort en XS4ALL gebeld.

KPN kwam eigenlijk met de beste en goedkoopste oplossing:

1 ISDN lijn verhuizen inclusief telefoonnummers voor 20,- per maand
Zakelijk ADSL op deze lijn aanvragen 16 Mbit voor 35,- per maand

Pinnen over IP voor 10,- per maand
onbeperkt bellen voor 20,- per maand.
Quatrovox houden voor het aansluiten van de fax en de telefoontoestellen.
Alarm via IP laten melden.

Dit alles voor 85,- per maand, zonder extra kosten.
Hoe wou je die 8 toestellen aansluiten op een quattrovox? die heeft 4 analoge uitgangen.

Ik zou kijken naar managed voice mogelijkheden, je kan dan je hele ISDN lijn(en) eruit gooien. Je houd 1 faxlijn voor je fax en dsl. Alarm kan ook daarover. (en dat is vermoedelijk stuk goedkoper dan een Alarm-over-IP).

Je pin kan dan ook over die lijn, en eventueel over IP (als je veel transacties doet of de transactietijd korter wilt hebben).

- Je DSL kan behouden blijven.Eventueel uitbreiden met pin.
- Je hebt geen downtime van je dsl, je analoog+dsl blijft gewoon werken.
- KPN migraties gaan niet altijd vlekkeloos, hoe meer je gaat doen, hoe groter kans op issues eromheen.

Op de DSL lijn kun je dan managed voicetoestellen knuppen. Gigaset toestelletjes of Snom setjes werken prima en je kan makkelijk uitbreiden. Later kun je dan ook nog andere functies gaan doen (bv geslotenmeldingen op feestdagen of openingstijden enz buiten de normale tijden).

Eigen 3CX oid is ook prima, alleen is dat handig? (als in: wie debugged dat ding enz?) Kortom: Is dat echt een oplossing? Wie support dat ding, onder welke condities?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
KPN wil geen ADSL zonder lijn, leveren, vandaar dat we 1 ISDN lijn houden.

het voordeel hiervan is dat ik zeker weet dat faxen gewoon goed gaat.
De ISDN lijn kost ook maar 20,- per maand, deze kosten zijn te overzien.

de quatrovox gaat de ISDN lijnen omzetten naar analoog.
aan deze analoge lijnen kunnen we vervolgens een telefooncentrale of een aantal basisstations voor de gigaset knopen.

Alarm over IP is trouwens gratis, je behoud je standaard medlkamer abonnement.
het bedrijf heeft een digiaccess abonnement omdat het via AL2 moet melden (elke 90 seconden een alive melding).
Omdat zo`n digiaccess abonnement geld kost, is melden via IP goedkoper.

Ik heb ook naar de managed voip accounts gekeken, maar bij telfort, tele2 en XS4all was dit uiteindelijk duurder, omdat je bij sommige geen flat free abonnement kunt afsluiten of omdat je per SIP trunk 5 of meer euro betaald.

Verder vindt ik het eng om managed voice te gebruiken, omdat de interne gesprekken dan eerst via ADSL naar buiten gaan en vervolgens weer terugkomen. hier moeten we dus flink wat bandbreedte voor reserveren en QoS of iets dergelijks gaan realiseren.

een eigen 3CX server leek mij wel makkelijk te onderhouden, ik kan het fout hebben uiteraard.
een smallbusiness licentie kost 500,- ongeveer en 200,- per jaar voor support en updates.

[ Voor 7% gewijzigd door robindk op 23-04-2010 13:15 ]