Draadloze luidsprekers verdeeld in "groepen" mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-09 14:25
Hallo,

Ik heb sinds kort een nieuw appartement, en mijn stokoude stereo heb ik dan eindelijk maar eens de deur uit gedaan. Nu wil ik een nieuwe luidsprekerset die ik aan mijn pc kan aansluiten en die draadloze luidsprekers heeft. Het liefst wil ik het dan ook nog zo regelen dat ik in verschillende kamers ieder 2 luidsprekers heb staan die ieder een "groep" vormen. Dit zodat je bijvoorbeeld alleen muziek in de eetkamer en de keuken kan hebben, of alleen in je slaapkamer, of door het hele huis als je dat wil.

In de pricewatch vond ik alleen deze. Heeft iemand enig idee of zoiets mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruik je iTunes? Dan kun je Airport's overwegen, deze extenden je WiFi netwerk, en je kunt naar elke Airport muziek streamen. Zover ik weet is het niet mogelijk om vanaf 1 machine met iTunes verschillende muziek op 2 airports te spelen.. Maar 't werkt wel verdomde handig.

Anders zou je eens naar het merk Sonos kunnen kijken! Hier hoor ik veel goede dingen over (en zijn compatible met meer muziekbronnen dan iTunes)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2010 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
Ik heb helaas geen windows maar (Ubuntu) Linux. Dat merk sonos kende ik niet, maar het ziet er wel erg interessant uit. Prijzig, maar interessant.. :-)

Nog iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 00:58
ligt ook aan je budget, als je even vertelt hoeveel je ongeveer wilt uitgeven maakt dat alles een stuk makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij conrad.nl kan je veel draadloze speakers vinden .

Misschien even daar zoeken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
Ik moet zeggen dat ik er best wel wat voor over heb om zoiets te krijgen. Als ik voor €150 de basis en twee luidsprekers heb, kan ik het nog wel behappen. Als ik daarna gewoon in stappen de extra luidsprekers erbij kan kopen, dan hoeft het iig niet in 1 keer.

Maar uiteindelijk; hoe goedkoper het mogelijk, hoe blijer ik ben.. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-06 13:43
Zet in je verschillende kamers een Squeezebox Boom of Radio. Die koop je 2e hands voor nog geen 120 euro.
Op je PC (of NAS) installeer je SB server, waar je natuurlijk ook die muziek kunt afspelen.
In de andere kamer(s) heb je dan beschikking over dezelfde muziek welke synchroon kan spelen met andere squeezeboxen, of iets anders, mocht jij (of je vriendin) dat willen.
Je hebt dan in elke kamer beschikking over al je muziek EN controle over wat je luistert en het volume! Dan hoef je niet naar een andere kamer te lopen om de muziek te veranderen. Geluidskwaliteit is super, heeft een AB, internetradio en is zelfs een hele geschikte wekkerradio. Oh ja, je kunt dat de hele mikmak ook nog bedienen met je iPhone of iPod touch met het programma iPeng. Wellicht bestaat er ook al zoiets voor Linux mobieltjes?
Oh ja: ik heb geen aandelen, maar ben wel heel tevreden met mijn squeezebox setup :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
Sowww.. na een tijd lang doorzoeken heb ik de term "muliroom wireless audio" ontdekt, wat me een stuk verder brengt. En zo ben ik er inmiddels achter dat mijn "royale €150" eigenlijk een schijntje is.. :S

Sonos heeft inderdaad mooie systemen, maar errug aan de prijs. Yamaha heeft ook iets moois liggen, maar ook dat prijskaartje is mij aan de pittige kant. Philips heeft ook nette systemen, maar het probleem is dat het allemaal te veel is. Het enige wat ik wil is eigenlijk een aantal kastjes waarin alleen maar een netwerkkaart en een audiouitgang zit. Dan kan ik danwel direct via wifi, danwel via een kastje wat ik in mijn pc stop, een verbinding maken met die kastjes in de andere kamers. Daar kan ik dan zelf wel weer een paar boxjes op aansluiten. Zo kwam ik daarnet bij EOS, wat eigenlijk precies is wat ik wil. Alleen kost het me dan alsnog €100 + €100/kamer + boxen in elke kamer.. mmmm

Dat squeezebox-idee is eigenlijk ook wel een aardige! Superbedankt daarvoor! Ik begrijp alleen nog niet helemaal hoe dat werkt. Ik moet dan een squeezebox bij mijn pc hebben, en ook een squeezebox bij al mijn andere luidsprekers in de andere kamers? Ik ga daar iig ook eens naar kijken..

Nog meer tips overigens nog altijdwelkom.. :-)

[ Voor 9% gewijzigd door kramer65 op 22-04-2010 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdwagenaar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03 15:04
Als je geluidskwaliteit erg belangrijk vindt zou ik eens goed naar de DAC's kijken die gebruikt worden.

De kwaliteit van het audiosignaal bij een Squeezebox wordt altijd erg goed beoordeelt. Ik neem aan dat het bij Apple ook wel in orde is (ik zou het eigenlijk niet weten, maar meestal besteedt Apple daar wel aandacht aan, is mijn ervaring). Die EOS kende ik nog niet.

Qua functionaliteit is die EOS misschien nog wel het meest praktisch, omdat je daar ook externe audiobronnen aan kan hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rdwagenaar schreef op donderdag 22 april 2010 @ 15:59:
Als je geluidskwaliteit erg belangrijk vindt zou ik eens goed naar de DAC's kijken die gebruikt worden.
Ik denk niet belangrijk bij een budget voor 2 boxen + versterker + 1 bron voor de kamer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
Ik wil wel "ok" kwaliteit, maar ik ben nog net niet zo audiofiel dat ik me er bij veel geluidssystemen aan erger. Op zich is dat dus niet het grootste probleem, dus ik laat dat DAC voorlopig maar even achterwege..

Ik kwam zojuist ook een systeem van channelvision tegen wat nog wat goedkoper is. Maar volgens mij gaat dat via radiofrequenties. Zou dat dan een totaal bagger geluidskwaliteit geven, of is dat nog wel prima..?

[edit] Ik zie nu ineens dat ze wel een 2.4GHz operating frequency hebben. Is dat dan hoger dan normale radio, waardoor de kwaliteit beter is oid?

[ Voor 12% gewijzigd door kramer65 op 22-04-2010 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
volgens mij is dat de frequentie die zowat alles in huis gebruikt, waardoor je heel veel kans op storing hebt.

De squeezebox lijkt me een goed idee, daar kun je later ook nog mooie speakers aan hangen. Squeezebox werkt dacht ik met server software, dus je zet een programma op je pc waarin je een map aangeeft waar alle muziek in staat, als je pc aanstaat kun je dan via je squeezebox alles in die map afspelen :).
Je moet overigens wel zorgen dat ze allemaal verbinding met je netwerk hebben draadloos kan, maar liever met een kabel.

aan je pc moet je dan gewoon normale speakers hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
Maar dat betekent wel dat ik dus waarschijnlijk windows nodig heb, en dat het dus niet werkt met mijn linux setup..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-06 13:43
Squeezebox van Logitech is een vrij simpel concept: Je hebt een hele zwik muziek op een PC of een NAS staan die zich in een netwerk bevindt. Daarop installeer je het programma Squeezebox server . Dat apparaat is dan de server en stelt de muziek beschikbaar aan een één of meerdere squeezeboxen (die server moet dus wel aanstaan om muziek te kunnen luisteren).
Een squeezebox kan dan via je netwerk (bedraad of draadloos) de muziek afspelen die op de server staat. Er bestaan inmiddels al een paar verschillende varianten, maar het idee is overal hetzelfde. Squeezebox wordt geroemd om de goede geluidskwaliteit en interface. 8)

Ik zelf heb een NAS van Qnap waarop ik Squeezebox server heb draaien (staat altijd aan)
In de huiskamer staat er een squeezebox classic, welke aan mijn versterker gekoppeld is.
Daarnaast heb ik een squeezebox boom (met ingebouwde versterker en speakers) welke ik rondsleur door mijn huis (balkon, keuken, slaapkamer of badkamer). Als er maar een stopcontact is.
Ik bedien de squeezeboxen vaak met mijn iPhone met iPeng. Dat gaat via wifi, dus kan ik zonder line of sight wat anders opzetten.
Doordat ik een draadloze router in mijn netwerk heb hangen, worden de squeezeboxen draadloos van muziek (data) voorzien.

Ik heb beide apparaten 2ehands gekocht. Koste mij bij elkaar 220 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
Ik heb even voor je gekeken, en het lijkt er op dat squeezebox ook software heeft voor ubuntu,
http://www.mysqueezebox.com/download
daar staat in het lijstje ook debian/ubuntu linux
Pagina: 1