[Excel] Tab maken met wisselende data d.m.v. drop down menu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:21

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Topicstarter
Ik wil in Excel op één werkblad in een geselcteerd veld verschillende data laten zien doormiddel van een drop-down menu. Ik heb in een andere excel bestand gezien dat het kan, alleen ik kom er niet achter hoe.
Ik heb wel uitgebreid gezocht en ik vermoed dat het met een draaitabel moet. Ter illustratie een plaatje er bij:

Excel voorbeeld

Nou wil ik dus graag in het veld C5 t/m K16 de gegevens laten zien horende bij "bla2" uit het drop-down menu.
Als ik uit het drop down menu "bla1" selecteer wil ik de daarbij behorende data zien.
Dit om te voorkomen dat ik een groot aantal tabladen met dezelfde layout krijg om vergelijkbare data van bijvoorbeeld verschillende afdelingen te laten zien.
Als dit me eenmaal lukt wil ik ook een "totaal" in het drop-down menu maken om alle "bla's" bij elkaar op te tellen.

Het uiteindelijke doel is om voor elke maand van het jaar een werkblad te krijgen, met op elk werkblad de informatie van alle afdelingen per afdeling, door middel van een drop-down menu. Maar de grote vraag: hoe?
Wie kan me helpen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterKvG
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:50
Als je bekend bent met vba zou je misschien met VBA een matrix (of een gelijksoortig idee) kunnen creëren en deze vervolgens te linken aan de waarde van het drop-down menutje?

- Somnox, 's werelds eerste slaaprobot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freak-ish
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-01 17:16
Dit is toch gewoon een pivot table? (draaitabel)

Data > Pivot Table

Als je 1 hidden sheet met je data maakt, en alleen die update per maand, werkt de rest vanzelf.

uitleg over hoe

1 tip: bouw je 2e, 3e, 4e etc draaitabel (voor de 2e, 3e, 4e sheet) op basis van de 1ste draaitabel anders explodeerd je xls bestand.

[ Voor 44% gewijzigd door freak-ish op 22-04-2010 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:55
Zoals je het uitlegt ben je toch opzoek naar een draaitabel, ik zou me daar eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:21

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Topicstarter
Oke, toch een draatabel dus want handig met VBA ben ik niet. De link van freak-ish had ik inderdaad ook al gevonden.
Dus ik zou voor elke afdeling een werkblad moeten maken met de data, van al die werkbladen op een nieuw werkblad één draaitabel maken en de data werkbladen dan verbergen? Vervolgens dat truukje voor elke maand herhalen (kwestie van copy pasten).