Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-09 18:14

360Degreez

Typisch weer dit...

Topicstarter
Ik heb het zojuist in dit topic al even aangehaald, maar gezien deze al wat ouder is open ik er toch maar even een nieuw topic voor ;-)

Hoofdpijn!

Ik mocht voor mijn nieuwe kantoor plek een systeempje samenstellen en heb gekozen voor het volgende:

- Asus P6T WS Pro
- Intel i7 980X
- 8GB Geheugen (Kingston HyperX 1600Mhz)
- Sata DVD Speler/Brander
- Sata 500GB harddisk
- Coolermaster Hyper 212 Koeler
- Coolermaster Cosmos kast
- Coolermaster SilentPro 850w voeding
- 2x 24" Acer V243HL monitoren

Na anderhalve week drama, stampvoeten, huilen en mijn leverancier lastigvallen krijg ik met geen mogelijkheid beeld uit de machine. Alle ledjes branden netjes en niets wijst erop dat er dingen verkeerd aangesloten zijn. Alle fans draaien en het moederbord reageert normaal op de reset en aan/uit knop. Als ik het geheugen eruit haal en de PC start piept 'ie netjes.

Tot nu toe geprobeerd :
- Alle hardware losgekoppeld behalve geheugen en processor
- Alle combinaties van geheugen plaatsing (naar aanwijzing van documentatie en forums)
- Meerdere videokaarten geprobeerd (Asus EN6200LE & Radeon 4870OC)
- Huilen en bidden
- Voeding gecontroleerd in ander systeem
- Geheugen omgewisseld voor OCZ geheugen (betere compatibiliteit) (OCZ3P1600LV4GK)

Niets werkt, ik krijg ook geen bliepje bij het opstarten.

Ik heb bij het moederbord een diagnose kaartje gekregen, maar de Code69 die op het display verschijnt wordt niet in het boekje beschreven, en ik kan er online niets van vinden. (Handig om niet al je codes in het boekje te zetten Asus, dikke pluim!)

Het staat hartstikke mooi onder/op mijn bureau, maar meer dan een zacht gezoem krijg ik er niet uit.

Iemand ideeën?

Het is géén 90's boyband Wout! | Ubuiquiti | Enphase | Homey | Desktops | Tesla MX | Cycling | DTP | Mild gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Die 980X is een behoorlijk nieuwe cpu, mogelijk nog niet volledig ondersteund door het moederbord, doe eens met een andere 1366 cpu de BIOS updaten naar de nieuwste versie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://mxdtr.com/tag/x58-...es-during-system-boot-up/

Dan is of het mobo of de cpu stuk lijkt het. Bovenstaand een lijstje met codes. Misschien kan je daar eens op zoeken.

edit;

en wat FastFred zegt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2010 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Al eens het mobo vervangen? Eventueel door een ander type/merk. Daarbij, weet je zeker dat je plank die 980 wel ondersteund met de huidige bios? Een biosupdate is dan altijd aan te raden (dan moet je er wel even een ondersteunde proc induwen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-09 11:52
Dat moederbord ondersteund je CPU alleen vanaf BIOS 0913. Misschien is er een manier om te checken welke je hebt. Is hij lager dan kan een update wel eens helpen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

Topicstarter
Thx Guys, dat is snel, De enige mogelijkheid is inderdaad dat mijn mobo nog een oudere BIOS versie heeft die deze processor niet ondersteund. (Verdamn nog mahl!)

Ik heb even de doos gecontroleerd en kan geen bios revisie vinden

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-LN63NKJK.jpg

Swappen met onderdelen word erg lastig, ik kan bij mijn leverancier geen processor bestellen en deze later gebruikt terug brengen. Dit was een speciale bestelling waar ik even op heb moeten wachten.

Ik neem aan dat er geen manier is om de BIOS te flashen zonder beeld? Misschien kan ik hem naar Asus terugsturen voor een update aan hun zijde? (weken vertraging?)

Het is géén 90's boyband Wout! | Ubuiquiti | Enphase | Homey | Desktops | Tesla MX | Cycling | DTP | Mild gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
360Degreez schreef op donderdag 22 april 2010 @ 13:15:
Thx Guys, dat is snel, De enige mogelijkheid is inderdaad dat mijn mobo nog een oudere BIOS versie heeft die deze processor niet ondersteund. (Verdamn nog mahl!)

Ik heb even de doos gecontroleerd en kan geen bios revisie vinden

[afbeelding]

Swappen met onderdelen word erg lastig, ik kan bij mijn leverancier geen processor bestellen en deze later gebruikt terug brengen. Dit was een speciale bestelling waar ik even op heb moeten wachten.

Ik neem aan dat er geen manier is om de BIOS te flashen zonder beeld? Misschien kan ik hem naar Asus terugsturen voor een update aan hun zijde? (weken vertraging?)
Heb je geen lokale computerboer die dat even (snel) voor je kan doen? Of heb je toevallig geen kennis met een 1366 processor die je even kan lenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Dat geheugen zou ik sowieso omruilen voor 3x2 of 3x4 gb OCZ triple channel 1333 of 1600mhz. De 8gb die je nu hebt slaat nergens op gezien je platform triple channel ondersteunt..

Waar woon je dan, Poortugaal? Als je bij mij in het dorp woonde had je mijn i7 920 wel even mogen lenen, ik durf te wedden dat je mobo idd een bios update nodig heeft..

Succes, wel een ziek systeem! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Macros4 schreef op donderdag 22 april 2010 @ 13:49:
Dat geheugen zou ik sowieso omruilen voor 3x2 of 3x4 gb OCZ triple channel 1333 of 1600mhz. De 8gb die je nu hebt slaat nergens op gezien je platform triple channel ondersteunt..
Het verschil tussen dual en triplechannel is niet zo heel groot, dus met een dual channel config kun je ook prima werken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

Topicstarter
Portugaal indeed, maar ben nu op het werk, daar is de machine voor.

Ik had eerst 3X 2GB besteld, maar omdat het Kingston HyperX geheugen niet door Asus ondersteund werd heb ik deze vanmorgen geswapped voor 8GB OCZ geheugen (4X 2GB) De snelheid van het geheugen is niet enorm van belang, de hoeveelheid wel!

Het word een kantoor machine voor 3DMAX, Illustrator, Adobe Premiere, Tetris en Photoshop in volgorde van prioriteit!

Inmiddels is de computer afgeleverd bij Informatique die voor twee tientjes een andere processor inbouwt, de BIOS update en het systeem laat leven. Het ging iets langer duren dus ik kan hem vandaag of morgen weer afhalen.

FastFred/Novi, thanks voor je opmerking MBT de BIOS versie, daar had ik nooit opgekomen ;-)
Ik laat het wel even weten als ik het machientje terug heb. Ik heb er inmiddels een haat/liefde verhouding mee :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Het is wel een beest, ik ben echt jaloers op die nieuwe Core i7 980X op 32nm.. :) Maar dan nog had ik persoonlijk voor 3x4gb = 12gb ddr3 gekozen.

Veel succes en plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

Topicstarter
12GB! Je moet wat te wensen over houden he :-)

Vanmiddag heb ik de machine kunnen ophalen en hij staat nu vrolijk onder het bureau alle softwarematige pracht op te nemen. (Office installeren van een image 4 minuten)

Wel hebben ze me bij Informatique met klem geadviseerd er 3x2gb in te laten in plaats van 4x 2gb omdat dit enorm veel snelheidswinst zou geven.

Ik zal het van de week eens proberen met renderen, One channel 8GB of triple channel 6GB.

We'll see!! Vooralsnog is het echt een sneltrein!!

Thanks voor alle hulp gents! Mijn dag is goed :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
het wordt dan dual channel als je ze er goed in zet... dus triple of dual.. ik zou iig zeker voor triple gaan

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGreatAtuin
  • Laatst online: 13:56
De meest waarschijnlijke reden voor je probleem is dat de BIOS zo'n nieuwe processor niet ondersteunt. Het MB is al op de markt sinds januari 2009, en de processor is net een maand oud. Het meest logische dat je kan doen is inderdaad een 'gewone' socket-1366 processor ergens vandaan halen, en dan naar de ASUS site gaan voor nieuwe drivers.

De site van ASUS wordt door velen (mezelf incluis) als een van de meest verschrikkelijke gedrochten op het internet beschouwd. Onoverzichtelijk, nutteloze tabbladen en tergend langzaam als je pecht hebt. Dit is de pagina van jouw moederbord, afhankelijk van je besturinggssysteem kan je daar hun bios-flash tool downloaden die dan (automatisch) de nieuwste bios download. Zelf al met succes een aantal keren gedaan op verschillende s775 en s1156 moederborden, dus voor s1366 zal het gegarandeerd ook werken.

Ik meen me ergens te herinneren dat ieder s1366 bord ondersteuning kreeg voor de nieuwe reeks processoren, maar ik kan dat bericht nergens terugvinden. Dus ik hoop dat dit helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGreatAtuin
  • Laatst online: 13:56
Geweldig, dat zal me leren om iets te lezen, en dan de dag erna pas te reageren :P Je problemen zijn opgelost, en ik zal maar niks meer zeggen :X

Veel plezier met je nieuwe ubermonster!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

TheGreatAtuin schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 10:45:
Ik meen me ergens te herinneren dat ieder s1366 bord ondersteuning kreeg voor de nieuwe reeks processoren, maar ik kan dat bericht nergens terugvinden. Dus ik hoop dat dit helpt!
Er is in principe maar 1 chipset op de consumentenplankjes te vinden, zodra die het ondersteund is met een biosflash het ding op ieder bord te draaien.

Verder ben ik het met je eens over de Asussite, dat ding doet het vaker niet dan wel.
360Degreez schreef op donderdag 22 april 2010 @ 20:39:
Wel hebben ze me bij Informatique met klem geadviseerd er 3x2gb in te laten in plaats van 4x 2gb omdat dit enorm veel snelheidswinst zou geven.
Nou, enorm veel snelheidswinst is overdreven hoor, het scheelt hooguit een paar procent. Als jij geheugenintensieve applicaties gebruikt heb je maar aan 2GB extra dan aan iets sneller geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:44

D4NG3R

kiwi

:)

Ik denk eerlijk gezegt dat 8GB Dual (2 groepen van 2x2GB dus) sneller is als 6GB in Triple (1 groep van 3x2GB dus).

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

hoe kan dat sneller zijn? Je hebt dan maar 2 kanalen ipv 3. Dus 3 biedt een hogere bandbreedte. Het maakt niet veel uit, maar dualchannel zal niet sneller zijn dan triplechannel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

Topicstarter
Hahaha, Great Atuin, daar heb ik zelf ook wel eens last van! Wel bedankt voor je nadenkwerk, wellicht handig voor mensen die het zelfde probleem hebben en op dit topic stuiten.

Ik heb nog niet het verschil kunnen proberen tussen de twee geheugen variaties, ik weet wel dat het renderen ronduit een feest is! 12 Threads in een keer, hij ramt er gewoon doorheen!

Massa is kassa, dus wellicht zal met mijn werkzaamheden meer geheugen sneller zijn.

Als de asus borden werken, werken ze. Maar als er eenmaal iets fout gaat gaat het ook echt fout! Ik kan me herinneren dat ik een Asus bord had waarvan het grootste gedeelte van de condensatoren begon te lekken.

Het vreemde is dat Asus dikwijls als beste uit de bus komt.... zijn die defecten dan collateral damage? ;-)

Pagina: 1