Toon posts:

Het belang van correct voltage in laptopaccu's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn batterij is dood.
Daarom wil ik een nieuwe batterij bestellen (ik heb een AS07A41 voor een Acer Aspire 5738G nodig).
Ik vond op subtel.nl een mooie batterij (waar zowel de 4400mAh als de 8800mAh 52,95 euro kosten + 1 jaar garantie --> wel raar trouwens, dat een batterij met een langere batterijduur evenveel kost).
Waar ik echter over twijfel is: de huidige batterij heeft een voltage van 11.1V en de batterij van subtel heeft 10.8V. Nou weet ik dat een verschil in voltage niet heel goed is voor je laptop, maar:
-Maakt het ook al uit bij zo'n klein verschil?
-Op de website van subtel staat dat deze accu compatible is met mijn type laptop.

Bedankt voor de hulp!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12 15:20

AlexanderB

7800 rpm

deel 11.1 eens door 3? en nu 10.8? 3.6 en 3.7 zijn gewoon de standaard voltage aanduidingen voor li-ion cellen, dus :) is gewoon compatible..

Verwijderd

De voltages voor een Li-ion cel varieren van 2.4 tot 4.2 V. Waarom voor een Li-ion cel de spanning opgegeven wordt als 3.6 en 3.7 V heb ik toch al nooit begrepen.

Maar om op je vraag terug te komen: Zoals AlexaderB al schreef heeft je accu heeft 3 cellen, en daar gaat het om.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Die 11.1 is de 'nominal' spanning, die wordt naarmate de batterij leger wordt lager. Sowieso is 't minder dus 't zal er niet van doorfikken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:03
Verwijderd schreef op donderdag 22 april 2010 @ 18:01:
De voltages voor een Li-ion cel varieren van 2.4 tot 4.2 V. Waarom voor een Li-ion cel de spanning opgegeven wordt als 3.6 en 3.7 V heb ik toch al nooit begrepen.

Maar om op je vraag terug te komen: Zoals AlexaderB al schreef heeft je accu heeft 3 cellen, en daar gaat het om.
3 cellen? Die 4400mAh accu zal er 6 hebben, die van 8800mAh 12 (flinke accu trouwens? :X).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-12 21:18
3 in serie ja ;). Waarschijnlijk wel 2 of 4 parallel ;)

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Verwijderd

Topicstarter
Oh:p Ok:) Ik snap 'm!
Het is inderdaad 6 resp. 12 cellen bij 4400 mAh en 8800 mAh.
Over de website: ik heb hem daar toch maar niet besteld, aangezien ik voor 40 euro een 8800 mAh (met 11.1 volt:p) accu via ebay van een kerel uit hongkong heb besteld.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-12 21:16

Theo

moederbord

De halve wereld gaat er van uit dat een li-ion cell 3.6 volt is terwijl de andere helft er vanuit gaat dat deze 3.7 volt is. Hierdoor zijn de helft van alle accupacks in 3s 10.8 of 11.1 volt, net zoals alle 4s accu's 14.4 volt of 14.8 volt zijn.

T is net met een glas dat voor 50% met vloeistof en voor 50% met lucht gevuld is; voor de één is het halfvol terwijl het voor de ander halfleeg is. :P

7400 Wp op het dak

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 april 2010 @ 19:09:
Oh:p Ok:) Ik snap 'm!
Het is inderdaad 6 resp. 12 cellen bij 4400 mAh en 8800 mAh.
Over de website: ik heb hem daar toch maar niet besteld, aangezien ik voor 40 euro een 8800 mAh (met 11.1 volt:p) accu via ebay van een kerel uit hongkong heb besteld.
De Li-ion accu's uit Hongkong/China zijn soms goed en soms slecht.
Ik denk dat de kans 50% is op een slechte. Dat is altijd nog een stuk beter dan flash geheugen uit china, want volgens mij is dan 99% nep.
De slechte doen het een keer of 10, en dan neemt hun capaciteit af. Maar ik heb er ook een paar van Ebay, die het allemaal redelijk tot goed doen.

Verwijderd

Topicstarter
Wel eerst gecontroleerd op de koper. 99,2% tevredenheid dus ik schat de kansen goed in;)
Overigens zat er ook een jaar garantie op. Wat in de praktijk weinig inhoudt, aangezien ik m'n accu niet naar Hongkong terugstuur, maar voor mensen die in die regio wonen geldt deze garantie ook. Die zul je er wel niet zomaar bij geven.

Verwijderd

Topicstarter
Oké:)

M'n Laptopbatterij is binnen!
Nou heb ik begrepen dat je de eerste 2-3 keer je batterij volledig leeg moet trekken en opladen, en dat je hem daarna 'gewoon' kan gebruiken.
Dat was ik dus ook van plan. De batterij was al opgeladen bij levering, en is ong. 4 uur meegegaan (gister 2 uur en vandaag 2 uur en heb hem gedurende de nacht ook nog in slaapstand gehad). Vanochtend was hij op 50% en na 1,5 uur gebruik stond 'ie op 33%.
Toen viel m'n laptop plotseling (geen lage energie waarschuwing) uit en ik kon hem ook niet meer opstarten.
Ik heb m'n laptop toen aan de lading gedaan en toen kon ik hem weer aansluiten.
Na het opstarten de stekker er weer uitgetrokken en na 10 minuten viel 'ie weer uit.
Het batterij icoontje is niet plotseling van 30% naar 1 of 2% gesprongen, zoals met mn oude accu waarvan de batterij op was.
Mijn vraag is nu:
-Hoe kan dit?
-Heeft de batterij nou echt nog 30% energie of geeft m'n laptop dit verkeerd aan?
-Is er een manier waarop ik m'n laptop-accu-meter (mooi woord) opnieuw moet configuren ofzo?

• Sjoerten
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:14
Verwijderd schreef op donderdag 22 april 2010 @ 22:55:
[...]

De Li-ion accu's uit Hongkong/China zijn soms goed en soms slecht.
Ik denk dat de kans 50% is op een slechte. Dat is altijd nog een stuk beter dan flash geheugen uit china, want volgens mij is dan 99% nep.
De slechte doen het een keer of 10, en dan neemt hun capaciteit af. Maar ik heb er ook een paar van Ebay, die het allemaal redelijk tot goed doen.
Zie hier je antwoord . . .

"Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway"

Verwijderd

Topicstarter
Sjoerten schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 14:12:
[...]

Zie hier je antwoord . . .
Hmja, ik wist dat die langs zou komen:p
Maar dan nog, hij doet het verder wel goed. Zelf ook al aan het zoeken geweest en iets gelezen over hercalibreren van accu of laptop-accu-meter.

Overigens is de laptopaccu via e-bay besteld bij dit bedrijf:
http://www.bayeagleeyes.com

Verwijderd

Topicstarter
Even wat verder gezocht, en het blijkt dat mijn laptop dus inderdaad de batterij niet goed leest.
De duur van de batterij is namelijk normaal (6+ uur voor een 8800MaH), alleen leest m'n laptop de batterij niet goed af.
Op dit moment is m'n accu weer helemaal vol en zegt m'n laptop dat de batterij 8-9 uur (fluctueert) meegaat.
Als ik bedenk dat de accu 6 uur mee ging en dit ook zo hoort bij 8800MaH en dat 66% van 9 uur 6 uur is, dan klopt het dus dat mijn laptop de batterij verkeerd lees.

De vraag is nu dus: hoe krijg ik m'n laptop zover om de correcte energiestand af te lezen?

Verwijderd

Topicstarter
Laatste update (sorry voor de triplepost;))
Ik heb contact opgenomen met het bedrijf en ook zij zeiden dat het een 'probleem' in de laptopmeting van de batterij was. Een oplossing wisten ze echter niet, dus nogmaals de vraag: weet iemand of je de energiemeter van de laptop (dat kleine batterij icoontje rechts onderin) opnieuw kunt instellen zodat 'ie de batterij goed leest?
Pagina: 1