[wiki] wiki als lab notebook (journaled wiki?!)

Pagina: 1
Acties:
  • 423 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:58

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Topicstarter
De chaos van meerdere projecten tegelijk begint te irriteren. Daarom zou ik graag een lab notebook willen gaan gebruiken. Punt is dat ik geen "duf" schrift wil gebruiken, maar moderne online tools. Hiervoor lijkt een prive Wiki mij het handigst. Nu heb ik niet veel verstand van wiki's en vind het erg lastig de juiste engine te kiezen (ik wil niet halverwege mijn PhD switchen, dus een juiste keuze nu lijkt me vitaal!).

Een project wat me erg aanspreekt is http://openwetware.org, helaas bieden die geen optie "prive" wiki's te maken, dat valt dus voor mij af. Maar de essentie hebben ze daar wel. Dingen die ik graag zou willen zijn:
- journaled entries (dus dat ik duidelijk onderscheid kan maken/hebben/zoeken in een lemma op datum. )
- invoegen van PDF images (is zoiets mogelijk? Of zo ik voortaan naast mijn standaard PDF's ook PNG's moeten genereren?)
- source control integratie (misschien niet mogelijk, misschien wel, het lijkt me mooi dat ik per journaled entry een soort notitie/link kan hebben naar de source control versie van de software die ik gebruikt hebt. Als het mogelijk is zou ik dan door te klikken de source binnen de wiki willen zien...))
- attachments toevoegen, of is het beter dan een link/reference te plaatsen naar het filesystem?

Een andere optie zou zijn een lokale trac of indefero op te zetten. Hier ben ik alleen bang dat source control het belangrijkst is, terwijl in mijn geval eigenlijk de wiki toch het belangrijkst is....

Iemand op Tweakers tips of ideeen hoe ik dit het best kan aanpakken?

Wat zouden mensen hier op Tweakers mij aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

swtimmer schreef op donderdag 22 april 2010 @ 12:12:
De chaos van meerdere projecten tegelijk begint te irriteren. Daarom zou ik graag een lab notebook willen gaan gebruiken. Punt is dat ik geen "duf" schrift wil gebruiken, maar moderne online tools. Hiervoor lijkt een prive Wiki mij het handigst. Nu heb ik niet veel verstand van wiki's en vind het erg lastig de juiste engine te kiezen (ik wil niet halverwege mijn PhD switchen, dus een juiste keuze nu lijkt me vitaal!).
Ik zou daar voorzichtig mee zijn: bij mijn instituut speelt Intellectual Property mee, en hebben we meer dan alleen een online tool nodig. Ook moet je voor IP de toegang dermate beperkt hebben dat online al geen optie gaat zijn.

Bedoel je online in "overal toegankelijk" of alleen binnen je eigen netwerk?

Als begeleider van promovendi zou ik uberhaupt niet akkoord gaan met alleen een online lab notebook, maar dat terzijde. Over welk vakgebied hebben we het?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Topicstarter
gambieter schreef op donderdag 22 april 2010 @ 12:15:
[...]

Ik zou daar voorzichtig mee zijn: bij mijn instituut speelt Intellectual Property mee, en hebben we meer dan alleen een online tool nodig. Ook moet je voor IP de toegang dermate beperkt hebben dat online al geen optie gaat zijn.

Bedoel je online in "overal toegankelijk" of alleen binnen je eigen netwerk?

Als begeleider van promovendi zou ik uberhaupt niet akkoord gaan met alleen een online lab notebook, maar dat terzijde. Over welk vakgebied hebben we het?
Sorry, met online bedoel ik eigenlijk een lokale wiki installatie hier op mijn machine of server. Alleen toegankelijk van binnen het netwerk. Laat ik dit duidelijk maken, de rede dat ik een eigen installatie wil is juist IP, ik en alleen ik moet toegang hebben tot de data.

Binnen het instituut zijn mensen die Sumatra gebruiken, het gebruik van dit alleen vind ik alleen te beperkt, ik zou graag mijn gedachtes ook digitaal kwijt willen.....

Het vak gebied is trouwens bioinformatics en dan ben ik bezig met dingen zoals genome variation, genome assemblies etc (is nog niet helemaal duidelijk voor mezelf wat ik graag wil doen....).

/edit het hebben van een lab notebook is hier dus ook niet verplicht, ik zie alleen wel een behoorlijk aantal voordelen in goed documenteren.

[ Voor 5% gewijzigd door swtimmer op 22-04-2010 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

swtimmer schreef op donderdag 22 april 2010 @ 12:21:
Het vak gebied is trouwens bioinformatics en dan ben ik bezig met dingen zoals genome variation, genome assemblies etc (is nog niet helemaal duidelijk voor mezelf wat ik graag wil doen....).
Oh ja, EBI, er gaat weer een belletje rinkelen :D :P .

Onze mathematical modellers hebben een interne Wiki opgezet, gewoon standaard als ik het zo zie.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Topicstarter
gambieter schreef op donderdag 22 april 2010 @ 12:55:
[...]

Oh ja, EBI, er gaat weer een belletje rinkelen :D :P .
Jup EBI, vorige keer nog intern nu als PhD in het EMBL program.
gambieter schreef op donderdag 22 april 2010 @ 12:55:
[...]

Onze mathematical modellers hebben een interne Wiki opgezet, gewoon standaard als ik het zo zie.
Zoiets zat ik zelf ook aan te denken, ik hoopte alleen dat iemand op GOT mij kon adviseren welke WikiEngine ik het best zou kunnen nemen en waarom :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Topicstarter
Klein kickje, iemand wat tips mbt welke wiki engine ik het best zou kunnen nemen? Ik leun richting de originele aangezien die een grote hoeveelheid extensions heeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 13:54
Als het toch alleen voor jezelf is, waarom dan niet Evernote gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

satya schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 23:51:
Als het toch alleen voor jezelf is, waarom dan niet Evernote gebruiken?
Omdat het topic al 8 jaar lang is weggezakt ;)

(Als de TS nog steeds een vraag heeft, dan kan dat wel in een nieuw topic. De wereld is veranderd sinds 2010)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.