Laptop onderhouden en zijn snelheid behouden.

Pagina: 1
Acties:

• Richard!
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07-2023
Hallo mede Tweakers,

Dit topic heb ik aangemaakt naar aanleiding van mij steeds slechter functionerende laptop.

Ik heb in November 2009 een Sony Vaio laptop aangeschaft, om precies te zijn een VGN-FW51JF. Tot op vandaag altijd nog tevreden mee. Toch begin ik me af en toe te storen aan de snelheid van deze laptop. Ik begrijp ook dat alle notebooks/desktops naar verloop van tijd niet meer zullen presteren zoals ze bij aanschaf deden maar bij mijn laptop gaat het soms wat ver in mijn ogen.

Met name als Windows is opgestart duurt het lang voor dat ik fatsoenlijk kan gaan computeren, als ik me wil aanmelden op MSN of ik MSN minimaliseer doet het programma opeens niks en reageert hij niet. Ook reageert hij regelmatig niet om de commands, als ik Photoshop of Itunes wil openen duurt het soms wel een minuut voor het programma zich opent of loopt het snel vast als ik het wil minimaliseren.

Nou wil ik mijn notebook eens een beetje gaan schoonmaken en programma's en bestanden die nooit gebruikt worden verwijderen in de hoop dat de pc weer wat snellere prestaties gaat leveren. Ik weet niet of dit ook daadwerkelijk zin heeft aangezien ik maar een leek ben op dat gebied.

Heeft iemand tips of oplossingen om de snelheid van mijn notebook zo goed mogelijk te behouden en de notebook netjes en een beetje opgeruimd te houden?

Groeten,

Richard

richardbrunsveld.nl - Facebook - Flickr

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:42
ik gebruik normaal gesproken voor mijn pc's een combo van ccleaner, jv16 powertools en perfectdisk pro om het hele zooitje netjes te houden.

Voor de rest tsja, dit zijn toch problemen die tussen het scherm en de gebruiker zitten ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je zorgt dat je niet teveel rotzooi op het ding hebt draaien dan zal het ding niet trager gaan draaien hoor. De reden dat je OS vertraagt komt doordat je waarschijnlijk talloze processen op de achtergrond hebt draaien. Als je die gewoon uitzet, overbodige prut deïnstalleert dan zul je amper teruggang in snelheid zien (mijn notebook draait praktisch nog net zo snel als toen ik het ding net had, een half jaar geleden).

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, een dergelijke open vraag is niet te beantwoorden, zeker niet daar we:
a) niet weten wat jij snel of langzaam vind
b) niet weten wat voor Windows versie je draait
c) niet weten wat voor software er op staat
d) niet weten wat je al geprobeerd hebt
e) niet weten of je misschien een virus of spyware infectie hebt
f) niet weten wat je zelf al hebt uitgezocht

Je zult echt een stuk specifieker moeten zijn, en ook zelf aan de slag moeten. Virusscanner is een van de programma's die een PC ernstig kunnen vertragen, zeker de "grote" programma's als McAfee en Norton staan daarom bekend.

Ik zou zeggen: aan de slag dus :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
En natuurlijk, zeker bij een laptop, zo min mogelijk Windows afsluiten/opstarten. Daar heeft men Hibernate voor uitgevonden, zodat je niet elke dag een paar keer al je programma's moet laten launchen.

• Convo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-02 20:22
Pak een lineaal en meet de lengte van je systeemvak op. Vaak een goede indicatie ;)

Vaak is het net zo makkelijk om om de zoveel tijd je laptop helemaal opnieuw te installeren.

[ Voor 36% gewijzigd door Convo op 22-04-2010 12:13 ]

• Richard!
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07-2023
gambieter schreef op donderdag 22 april 2010 @ 12:07:
Tja, een dergelijke open vraag is niet te beantwoorden, zeker niet daar we:
a) niet weten wat jij snel of langzaam vind
b) niet weten wat voor Windows versie je draait
c) niet weten wat voor software er op staat
d) niet weten wat je al geprobeerd hebt
e) niet weten of je misschien een virus of spyware infectie hebt
f) niet weten wat je zelf al hebt uitgezocht

Je zult echt een stuk specifieker moeten zijn, en ook zelf aan de slag moeten. Virusscanner is een van de programma's die een PC ernstig kunnen vertragen, zeker de "grote" programma's als McAfee en Norton staan daarom bekend.

Ik zou zeggen: aan de slag dus :)
Dat is waar ja. Maar dan even over op de vraag hoe je een laptop schoon kan houden etc.

Ik had al zitten denken aan CC Cleaner en dat soort progamma's. Maar ik had een keer gelezen dat CC Cleaner ook wel eens bestanden kan verwijderen die belangrijk zijn voor het fatsoenlijk functioneren van Windows en je computer. Is dat ook zo?

Het zijn toch vooral de programma's die je rechtsonder aan hebt staan die je computer slomer doen maken?

[ Voor 4% gewijzigd door Richard! op 22-04-2010 13:08 ]

richardbrunsveld.nl - Facebook - Flickr

• DannyvdHof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04-2021
verwijder alle bestanden en programma's die je niet meer gebruikt, draai combofix in safemode om te kijken voor virussen rootkits etc.. en daarna gewoon opnieuw opstarten en draai dan volledige scan malware-bytes. en defragmenteer de hardeschijf.. blaas de binnenkant van de laptop schoon met een compressor ( niet te hard anders kunnen er wel onderdelen kapot gaan ) dit helpt vaak wel ;) succes

AMD Phenom II X4 965BE - Sapphire HD6850 1GDDR5 - Kingston HyperX Gen 8GB DDR3 1600Mhz - ASrock 870 Extreme3

• t mac
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:28
Start > Uitvoeren > Msconfig > tabblad: opstarten > alles uitvinken behalve virusscanner > opnieuw opstarten.

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:41
Richard! schreef op donderdag 22 april 2010 @ 13:08:
[...]

Dat is waar ja. Maar dan even over op de vraag hoe je een laptop schoon kan houden etc.

Ik had al zitten denken aan CC Cleaner en dat soort progamma's. Maar ik had een keer gelezen dat CC Cleaner ook wel eens bestanden kan verwijderen die belangrijk zijn voor het fatsoenlijk functioneren van Windows en je computer. Is dat ook zo?

Het zijn toch vooral de programma's die je rechtsonder aan hebt staan die je computer slomer doen maken?
CCleaner kan je prima gebruiken hoor
Daarnaast kan je met het programma Autoruns makkelijk zien wat allemaal wordt gestart tijdens de boot,logon enz: http://www.filehippo.com/download_autoruns/

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-01 16:43
Koop een SSD?

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik had precies hetzelfde probleem met mijn VAIO en ben van mening dat Sony zijn installaties verminkt met alle rotzooi die ze mee installeren.

Ik heb een OEM DVD van een kennis geleend en deze kaal geïnstalleerd. Daarna mijn eigen serial ingegeven om de installatie te activeren. Vervolgens enkel de benodigde drivers geïnstalleerd en de VAIO event-service voor de hotkeys en dergelijke. Het resultaat was een stabiele, snelle notebook :)

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:01
Ik kan je wel 1 tip geven voor de volgende keer. Weet wat je installeert. Ga niet zomaar elke programma dat je op google vindt en nuttig denkt te vinden installeren. Sommige programma's laten wat achter en die maken je pc trager.

Voorheen heb ik een Dell gehad en ook zelfde probleem. Na wat "leuke" programmaatjes kon ik weer een frisse Windows installeren. Deze probeerde ik daarna zo schoon mogelijk te houden, maar dat lukte niet altijd.

Uiteindelijk ben ik maar overgestapt op appeltje(wat verder niet van belang is).....
Pagina: 1