Onlangs heb ik geprobeerd om met bootcamp Windows 7 op mijn 27” iMac te installeren. Dit is dus mislukt, met als gevolg dat de aangemaakte Windows partitie “weg” is. Van de 1 TB is nu 900 GB beschikbaar voor MAC OS, en de rest is niet zichtbaar. Schijfcontrole biedt geen uitkomst, want na een aantal minuten komt de melding dat ik via de installatie DVD moet opstarten, om van daaruit de schijfcontrole te starten. Nu komt het probleem. Ik kan alleen vanaf de harde schijf opstarten, en niet vanaf een bootable externe HD of de installatie DVD.
Wat heb ik geprobeerd:
En, wat is de oorzaak hiervan?
Of kan ik schijfcontrole vanuit de terminal opstarten?
Wat heb ik geprobeerd:
- Option toets indrukken tijdens booten: keuze mogelijkheid tussen HD en DVD. Kies ik de DVD, dan hoor ik dat de leeskop beweegt, en verschijnt het Apple logo, vervolgens gebeurt er niets (na 20 minuten maar afgebroken)
- Vanuit het Schijfhuilpprogramma opgeven dat er vanaf DVD geboot moet worden. Zelfde resultaat als stap 1.
- Bij het opstarten de D ingedrukt houden voor diagnose. Test geslaagd, geen oplossing voor het probleem.
- Via shift toets de veilige modus opgestart, en van daaruit e.e.a. geprobeerd (zoals schijfcontrole)
- Als ik mijn externe HD met een bootable clone partitie direct aan de USB poort van de iMac koppel, start de iMac helemaal niet op.
- bedraad toetsenbord en muis aangesloten ipv draadloos.
- Alle externe apparaten afgekoppeld
- i5, 4GB, 1TB, 27”, ATI 4850
- wireless internet
En, wat is de oorzaak hiervan?
Of kan ik schijfcontrole vanuit de terminal opstarten?