i5-750 @ 4GHz, Scythe Mugen 2 Rev.B, MSI P55-GD65

Pagina: 1
Acties:

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:28
Ik heb mijn i5-750 overclocked naar 4GHz, op 200x20 met 1.38Vcore.
Met Vdrop low komt deze onder stress zelfs tot 1.42V volgens Everest.
Nu merk ik hier op Tweakers en andere fora dat deze spanning veel te hoog is...
Maar voor mij is dit de enige manier om het enigzins stabiel te houden.
VTT staat op 1.35V, RAM op 1.65V.

Dit levert temperaturen van 76C op hoogste core op, als ik prime95 blend stress, veel te hoog naar mijn zin.
Dus ik de Mugen 2 opnieuw geplaatst met nieuwe koelpasta (artic silver 5).
Dan houd ik nog steeds de zelfde hoge temperaturen.

Doe ik iets fout of heb ik gewoon een heethoofd in mijn kast zitten?

Voor de rest van de specs: zie hieronder.

• Djmaddox
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09-2025

Djmaddox

Stock speed? wat is dat?

Hoeveel fans heb je op je Mugen2? En hoe meer Vcore= hoe meer warmte. Je zal dus zien al heb je de CPU op stock dat hij waarschijnlijk minder warm wordt. En lees sowieso je temperaturen altijd uit met 3 verschillende programma's om het zeker te weten.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:47

M2M

medicijnman

kans is groot dat je processor gewoon niet meer kan, dat je een model in handen hebt dat niet zo hoog klokt als anderen. Je i5 heeft een standaard kloksnelheid. Dat is je basis, daar hoort het ding, op standaard voltage, stabiel op te draaien. Elke megahertz meer is meegenomen, maar geen garantie.

En dan kan het nog aan verschillende dingen liggen, zoals het geheugen dat de FSB niet bij kan houden, de chipset die ermee ophoud (daarmee bedoel ik de memory controller in de processor).

-_-

• Zandpad
Djmaddox schreef op woensdag 21 april 2010 @ 23:00:
Hoeveel fans heb je op je Mugen2? En hoe meer Vcore= hoe meer warmte. Je zal dus zien al heb je de CPU op stock dat hij waarschijnlijk minder warm wordt. En lees sowieso je temperaturen altijd uit met 3 verschillende programma's om het zeker te weten.
1 Fan op Mugen2, maar aan de achterkant van mn kast zit er nog 1. Dus er wordt een beetje een push pull systeem gemaakt. Voor de rest 2 top fans, 1HDD fan, 1 op de zijkant en 1 op de bodem. Ze zijn allemaal 12cm en ik heb een CM690. Zou het probleem dus niet moeten zijn.
M2M schreef op woensdag 21 april 2010 @ 23:03:
kans is groot dat je processor gewoon niet meer kan, dat je een model in handen hebt dat niet zo hoog klokt als anderen. Je i5 heeft een standaard kloksnelheid. Dat is je basis, daar hoort het ding, op standaard voltage, stabiel op te draaien. Elke megahertz meer is meegenomen, maar geen garantie.

En dan kan het nog aan verschillende dingen liggen, zoals het geheugen dat de FSB niet bij kan houden, de chipset die ermee ophoud (daarmee bedoel ik de memory controller in de processor).
Ik heb dezelfde i5-750 stepping als al die mensen die wel 4+GHz hebben op het zelfde moederbord? Niet dat ik niet tevreden ben met 4GHz, maar ik vond het wel raar. Zijn er binnen steppings ook zwarte schapen dan?

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:17
Het warmteverbruik neemt evenredig met de kloksnelheid toe en kwadratisch met het voltage. Dat je zo'n temperaturen krijgt, is dus helemaal niet raar. Verder zou ik met zo'n voltage niet 24/7 gaan draaien, gezien je stresstemperatuur maarliefst 76 graden is.

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
Lars93 schreef op donderdag 22 april 2010 @ 08:32:
Het warmteverbruik neemt evenredig met de kloksnelheid toe en kwadratisch met het voltage.
Dat is niet helemaal waar, dan zou mijn e5200 die standaard 50 graden max stressed wordt nu overgeklokt tegen de 100(terwijl het 65 is). Mijn processor verbruikt ook geen warmte, maar stroom ;)

[ Voor 2% gewijzigd door Rollo op 22-04-2010 09:12 . Reden: mooi spellingsfouten ]

• Zandpad
peugeot106xsi schreef op donderdag 22 april 2010 @ 09:09:
[...]

Dat is niet helemaal waar, dan zou mijn e5200 die standaard 50 graden max stressed wordt nu overgeklokt tegen de 100(terwijl het 65 is). Mijn processor verbruikt ook geen warmte, maar stroom ;)
E5200 is ook een beetje raar...
Ik had hem eerst op een mugen 2 op 266*12,5 en die kon ik passief koelen?
En een vriend van me die draait een overclock op een lager voltage dan de doos zegt?
Lars93 schreef op donderdag 22 april 2010 @ 08:32:
Het warmteverbruik neemt evenredig met de kloksnelheid toe en kwadratisch met het voltage. Dat je zo'n temperaturen krijgt, is dus helemaal niet raar. Verder zou ik met zo'n voltage niet 24/7 gaan draaien, gezien je stresstemperatuur maarliefst 76 graden is.
Hij wordt pas 1.42VCore als de proccesor belast wordt in Prime. Draait nu 1.33VCore en in MW2 1.38VCore... Valt nog mee. Temperaturen na een half uurtje MW2 zijn niet hoger dan 43C. Nu in idle zijn de temperaturen 33-36C.

[ Voor 4% gewijzigd door Zandpad op 22-04-2010 09:34 ]

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-11-2025

MeltedForest

Lenny-t

peugeot106xsi schreef op donderdag 22 april 2010 @ 09:09:
[...]

Mijn processor verbruikt ook geen warmte, maar stroom ;)
Als je toch moeilijk aan het doen bent, doe het dan goed (:+): Je processor verbruikt geen stroom (ampère), maar vermogen (Watt).

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:17
We zullen maar stoppen met dat gemierenneuk. Ik zal het zo even veranderen in warmteproductie ;)

Wat ik zei klopt wel. Het is alleen zo dat je processor in idle-toestand niet veel koeler kan worden dan 30 graden, vanwege de omgevingstemperatuur.

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:55
Doe voor de grap maar eens intel burn test denk dat ie er binnen een minuutje er uit knalt. CPU wordt door Intelburn test vele male hoger bij mij als met Prime. Intelbrun komt bij mij niet hoger als 60C en met Prime komt ie niet verder als 51C. Dit met een H50, wellicht is deze laatste ook een optie.
Pagina: 1