vergeet CMOS settings, ook na nieuwe batterij Compaq D310 EV

Pagina: 1
Acties:

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:35
goedeavond,

ik heb hier een (oude) HP Compaq D310 Evo. Met daarin een MS-6541 moederbord.

deze computer gaf tijdens elk opstarten piepjes, omdat de cmos settings elke keer vergeten werden nadat de computer van de stroom is geweest. De computer wordt elke vrijdagavond gebruikt, en gaat de rest van de week van de stroom af.

De bovenstaande redenen, leken me veroorzaakt door een lege cmos batterij.
Deze heb ik dus vervangen voor een nieuwe van duracell (cr2032). Maar nu zijn de symptomen nog niet verdwenen...

Het zal toch niet zo zijn dat de duracell al leeg is/was tijdens verkoop?

JBAT1 staat netjes op pin 1-2. Moet naar mijn weten op 2-3 voor clear cmos.

Wat zou het nou kunnen zijn? Het is erg irritant elke vrijdag bij het opstarten eerst de bios instellingen goed te zetten alvorens gebruik..

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Verwijderd

Hey

Ben je zeker dat de batterij spanning heeft? Probeer dit eens uit te testen eerst.
Is de computer aangesloten op het internet? Want zo zet hij elke keer zijn datum terug nadat je gesynct hebt met een timeserver.

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-10 00:50

The Wrecker

Networking Rulez

wat je misschien nog kan doen:

Misschien kan je de bios eens een reset geven als je dat nog niet hebt gedaan (alhoewel het lijkt alsof die zichzelf reset nu).
Wellicht ook een ATX reset (powerknop indrukken terwijl de computer van de netspanning af is).

Geen idee of het wat uithaalt, maar valt te proberen. Verder op het moederbord geen bolle elco's of verbrande weerstanden? Is de computer verder gewoon stabiel?

De aanname van de batterij lijkt mij juist. Zijn de contactpunten bijv. niet geoxideerd (check ook de spanning zoals de poster boven mij aangeeft)?

[ Voor 14% gewijzigd door The Wrecker op 21-04-2010 21:18 ]

• Burning_Tyre
De computer werkt verder feilloos. Supersnel. Juist doordat hij nooit met internet in aanraking komt. Xp lite erop.

Ik wil inderdaad morgen de batterijspanning even testen. De contactpunten zien er verder goed uit..

Bios reset zichzelf inderdaad iedere keer nadat de computer van de spanning is geweest. Daarom duurt opstarten daarna extra lang (omdat hij alle hardware opnieuw detecteerd en in de bios wilt zetten).

[ Voor 31% gewijzigd door Burning_Tyre op 21-04-2010 21:28 ]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-12 14:01
Via google wel iemand met hetzelfde probleem: http://www.motherboardpoi...41-ver-1-0-a-t185195.html

die heeft de jumper in de verkeerde setting staan. wat gebeurd er als jij hem eens op de ander zet voor de zekerheid?

Edit: In de manual van de Compaq evo D310 staat onderaan pagina 2 wat de juiste settings zijn van de jumpers et cetera. Daar hebben ze het over een knop om de CMOS te clearen of 2 pinnetjes. JE zit toch wel naar de juiste pinnetjes te kijken he? ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Rupie op 22-04-2010 08:35 ]

Desktop | Server | Laptop

• Burning_Tyre
Vandaag de duracell batterij doorgemeten, netjes 3,2volt. Tevens nog een andere nieuwe batterij gehaald.

Beide weer geprobeerd. Geen resultaat.

Als ik 1x 10 seconden de voedingsstekker uit de pc trek, dan kan ik alle bios instellingen weer opnieuw invoeren en duurt opstarten daardoor extra lang.

Ik weet zeker dat de batterij goed contact maakt..

Zou haast zeggen dat het aan de clear cmos jumper moet liggen, maar dan zou die na elke reset (zonder stekker eruit halen) de bios gegevens moeten zijn vergeten?

Ik heb de jumper over pin 1-2 staan. Ik heb geen manual van dit moederbord kunnen vinden, maar heb gezien dat bij alle andere MSI mobo's pin 1-2 = cmos onthouden en 2-3= cmos resetten

Wat kan het nou nog zijn?

• Burning_Tyre
Rupie schreef op donderdag 22 april 2010 @ 08:23:
Via google wel iemand met hetzelfde probleem: http://www.motherboardpoi...41-ver-1-0-a-t185195.html

die heeft de jumper in de verkeerde setting staan. wat gebeurd er als jij hem eens op de ander zet voor de zekerheid?

Edit: In de manual van de Compaq evo D310 staat onderaan pagina 2 wat de juiste settings zijn van de jumpers et cetera. Daar hebben ze het over een knop om de CMOS te clearen of 2 pinnetjes. JE zit toch wel naar de juiste pinnetjes te kijken he? ;)
Ik zie geen knop om de cmos te clearen.

Wel een JBAT1, 3 pinnetjes met een jumper op pin 1-2. Ik heb hem ook al op pin 2-3 gehad. En ook zonder pin kan ik de computer opstarten.

Telkens als ik de stekker er meer dan 10 sec uit heb gehad is hij alles vergeten..

Hier een foto van zoals het er bij mij uitziet..

Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_NK5Am1LlM0Q/S9AjP0CeJcI/AAAAAAAAAok/U4T_ScSKBkc/22042010156.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Burning_Tyre op 22-04-2010 12:24 ]

• Burning_Tyre
Niemand die wat weet?

• mendel129
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:57

mendel129

Radioactivator

Heb ik ook een tijd gehad, ook met een Compaq.
Bleek uiteindelijk een kapotte usb-hub te zijn dat alles verstoorde...
In mijn geval die usbhub afsluiten deed alles terug stabiel draaien...

Misschien bij jouw ook een usbapparaat dat stuk is?

Bringer of heat, food and silence!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-12 03:09
Probeer eens alle onnodige apparaten los te koppelen. Dus ook tobo, muis, PCI-kaarten, USB-apparaten, etc.
Probeer ook eens een BIOS update. Als het daarna nog niet werkt vrees ik dat er weinig anders opzit dan het zo te laten.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• ossy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-12 12:55

ossy

Festina Lente

Geen bolle / kapotte condensatoren? Daarmee heb ik dat gedrag ook wel eens gezien.

Specs

• Burning_Tyre
ossy schreef op maandag 26 april 2010 @ 18:26:
Geen bolle / kapotte condensatoren? Daarmee heb ik dat gedrag ook wel eens gezien.
Nope.

Kan pas van het weekend weer de pc testen (zonder aangesloten apparaten)

Pagina: 1