Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• eyebeekaii
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 18-04-2015
Hallo tweakers,

Ik zou graag in contact komen met mensen die zowel Final Cut Pro als Adobe Premiere gebruiken. Ik wil graag van een "onpartijdig" iemand horen wat de verschillen tussen die 2 programma's zijn. Wat zijn de voor en nadelen van elk programma, wat kan ik met het ene programma wat ik met het andere niet kan, verschillen in workflow, etc.

Ik ben zelf een doorgewinterde Premiere gebruiker en ben zeker niet ontevreden over het programma maar mac gebruikers lijken FCP vaak te prefereren. Waarom is me dan echter weer niet duidelijk. Mijn Premiere keus ligt puur aan mijn windows computer, omdat ik Avid niet erg praktisch vind werken.

Dus wat zijn de verschillen tussen deze 2 videoprogramma's ?

• GerardHenninger
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 00:02

GerardHenninger

Pruts0r eerste klas

Ik heb lange tijd (vanaf 6.5) Premiere gebruikt, maar gebruik sinds een jaar FCP en ik vind het veel fijner.
Het werkt sneller zeker als je de keyboard shortcuts werkt. Meer effecten als je daar van houdt.

Nadelen zijn (voor mij)
- Slechte tot geen intergratie met Adobe After Effects
- Lelijke user-interface

Daarnaast krijg je bij FCS (Final Cut Studio = een hele suite) Apple Color en Compressor.. en daar ken ik geen vergelijkbare Windows versie van.

• eyebeekaii
Interessant... Wat houd het "meer effecten" in ? Ik gebruik haast geen effecten in premiere, een filtertje misschien maar effecten doe ik met After Effects. Ik werk veel met shortcuts, maar vind die van Adobe prima. Wat is er beter aan die van FCP ?

Hoe zit het met integratie met overige Adobe programma's ? Denk hierbij aan photoshop en illustrator.

Is FCP zo uitgebreid dat er funktionaliteit in zit die AE overbodig maakt ?

Waarvoor zijn Apple Color en Apple Compressor ?

Ik heb net dit topic gestart en ik ben dus op zoek naar informatie, tijdens het surfen kwam ik uit bij de specs van het nieuwe Adobe CS5 pakket wat er moet ik zeggen erg veelbelovend uitziet ! Het blijkt dat deze nieuwe versie erg veel videoformaten native ondersteund, maar zelfs ook FCP en Avid projecten zonder conversie kan in en exporteren !!

Om nog een stapje verder te gaan heeft adobe op hun site een pdf gepubliceerd, genaamd: "Why Final Cut Pro users should try Premiere Pro CS5": http://www.adobe.com/prod...cp_users_premiere_pro.pdf ik ben er nog niet helemaal doorheen maar ze lijken de workflow in de programma's onderling vrij goed geïntegreerd te hebben.

Hier http://www.adobe.com/products/premiere/open_workflows/ staat wat beknoptere uitleg.

• Mig29
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2014

Mig29

Sowieso schrijf je zo!

Je kunt van adobe toch altijd trial versies downloaden? Dan kun je het programma sowieso eens een maand proberen (werkt beter dan afgaan op anderen en erover lezen).

Daarnaast kun je via een school vaak een licentie krijgen (via surfspot) voor dit soort software. Helaas is commercieel gebruik dan officieel uit den boze.

The answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything

• eyebeekaii
Ja, doe ik ook, zodra ik mijn nieuwe pc heb. Als ik het goed heb begrepen ondersteund CS5 native 64bits multicore's. Ik heb nu slechts een 32bits systeem met een dual core draaien... CS4 loopt al niet helemaal lekker, dus is iets extra's om me op te verheugen, of het nou een mac of een pc word :)

Ik heb nog even verder gelezen en CS5 pakket trekt me toch wel erg aan. Zelfs als ik op school met FCP zou werken zou ik het als ik het moet geloven thuis, op mijn windows pc, zonder conversie moeten kunnen importeren en verder bewerken. Zelfde grapje moet ook andersom kunnen... Klinkt wel handig.

• hfos
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Zoals ik al zei in je andere thread verwacht ik veel van Premiere CS5, met name door de Mercury Rendering Engine i.c.m. een 64 bitssysteem. Het heeft bepaalde minimale eisen, maar ik begreep dat je nieuwe systeem daar ruimschoots aan gaat voldoen. Het doet ook aan GPU-acceleration, mits je een Adobe certified GPU hebt; NVidia GeForce GTX285 of hoger, of de Quadro 4800 of beter. Ik ben niet bekend genoeg met Final Cut om een onderbouwde mening te geven welke beter zou zijn, maar dat houdt andere mensen ook niet tegen :).

• Amdwarrior
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 20:49
Geen Radeon 5000 serie ondersteuning?

• eyebeekaii
Ik heb het filmpje even gekeken, ben het niet echt altijd met hem eens, maar ik denk dat ik er toch wel min of meer uit ben: ik heb gisteren eens even gekeken wat een Dell kost met ongeveer dezelfde hardware als een mac pro, en het blijkt dat het om misschien 200 - 400 euro verschil gaat ten opzichte van de mac pro.

Voor dit verschil ga ik het denk ik niet laten, en koop ik gewoon de mac waarop ik zowel windows als osx kan draaien, zowel fcp als premiere :)

• Amdwarrior
Maar ik vraag me altijd stiekem af welke van de twee beter is :P Of ligt het echt aan je voorkeur of is toch Avid beter.

• winfriedD
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 09-12-2019
Heb Premiere gebruikt tot CS2 of CS3, daarna overgestapt op Final Cut.
Een van de voordelen is dat het stabieler draait en (naar mijn mening) prettiger werkt, meer gedacht vanuit de werkzaamheden van een editor.
Daarnaast maken de ProRes codecs een groot verschil. Zowel in Premiere als in Final Cut kun je de meeste codecs direct editen, maar als je captured in ProRes bespaar je een hoop tijd en irritatie. Voor Premiere is een vergelijkbare codec alleen als extern product verkrijgbaar voor ca. 500 euro.
Als je veel aan kleurcorrectie doet is Color ideaal.

Ook een groot verschil is de prijs: Final Cut 999,- tegen Production Premium 2260,-

• eyebeekaii
quote:
Amdwarrior schreef op donderdag 22 april 2010 @ 13:24:
Maar ik vraag me altijd stiekem af welke van de twee beter is :P Of ligt het echt aan je voorkeur of is toch Avid beter.
Ik ook, en met een mac kan ik er achter komen :) Avid ken ik dan weer wel, maar dat vind ik persoonlijk helemaal niet fijn werken.

Ik moet toch zeggen dat mensen ook vrij overtuigend zijn over FCP, dus ik de kans om dat te gebruiken toch zeker niet wil laten liggen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amdwarrior
Hmm ik ben tijdelijk afgestapt van Premiere tering wat een traag programma op wat minder snellere computers ik gebruik nu Sony Vegas en dat loopt echt vele mallen soepelere is Avid ook zo cpu intensive als Premiere?

En wat vinden de ervaren mensen van Avid vergeleken met premiere of Sony Vegas

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mig29
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2014

Mig29

Sowieso schrijf je zo!

quote:
Amdwarrior schreef op zondag 02 mei 2010 @ 16:43:
Hmm ik ben tijdelijk afgestapt van Premiere tering wat een traag programma op wat minder snellere computers.
Ik wil daaraan even toevoegen dat jij een T5550 proc hebt (core2duo 1.8 GHz). Dat plaatst de boel even wat meer in perspectief ;)

The answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amdwarrior
quote:
mig29 schreef op zondag 02 mei 2010 @ 19:18:
[...]

Ik wil daaraan even toevoegen dat jij een T5550 proc hebt (core2duo 1.8 GHz). Dat plaatst de boel even wat meer in perspectief ;)
Maar toch loopt Sony vegas met Avhdc vrij soepel ;) Maar wat raad jij aan voor premiere in combinatie met avhdc

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vlien
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 28-04 21:42
Ik heb een tijdje premiere gebruikt maar gebruik nu FCP op mijn stage. Ik vind het grootste voordeel van FCP dat het niet heel lang hoeft te 'Indexing' en 'comforming' als je er een filmpje in sleept. Zeker als het HD is doet Premiere daar erg lang over. Soms moet FCP wel even renderen maar dat gaat een stuk sneller.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reb87
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
Beide programma's hebben zo hun voordelen. Het grootste voordeel van FCP is dat het veel sneller is dan Premiere. Ook de intergratie met Motion zie ik als voordeel. Qua interface vind ik Premiere net iets fijner werken, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik daar gewoon meer ervaring mee heb... ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 00:02

GerardHenninger

Pruts0r eerste klas

quote:
Reb87 schreef op maandag 03 mei 2010 @ 14:26:
Beide programma's hebben zo hun voordelen. Het grootste voordeel van FCP is dat het veel sneller is dan Premiere. Ook de intergratie met Motion zie ik als voordeel. Qua interface vind ik Premiere net iets fijner werken, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik daar gewoon meer ervaring mee heb... ;)
Dat voordeel van FCP + Motion vind ik niet zo'n voordeel eerlijk gezegd. Ik had liever FCP + After Effects gezien.

Ben nu Windows 7 PC aan het installeren (om te gamen, daar heb ik zin in... heb voor de verandering twee dagen vrij) en ik ga kijken hoe ver ik met Adobe CS5 + Winb0ws kom qua editen van m'n 5D materiaal.

Premiere CS5 vind ik op m'n Mac Pro maar traag overkomen i.v.m. FCP, zowel qua interface als renderen.
Enige voordeel tot nu toe is dat ik gewoon m'n h264-5D-bestanden direct kan editen met CS5. Maar zodra ik er een simpele kleurcorrect opgooi dan moet hij meteen 5 minuten renderen bij een korte clip. FCP is daar veel sneller in....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reb87
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
quote:
GerardHenninger schreef op maandag 03 mei 2010 @ 15:36:
[...]

Dat voordeel van FCP + Motion vind ik niet zo'n voordeel eerlijk gezegd. Ik had liever FCP + After Effects gezien.

Ben nu Windows 7 PC aan het installeren (om te gamen, daar heb ik zin in... heb voor de verandering twee dagen vrij) en ik ga kijken hoe ver ik met Adobe CS5 + Winb0ws kom qua editen van m'n 5D materiaal.

Premiere CS5 vind ik op m'n Mac Pro maar traag overkomen i.v.m. FCP, zowel qua interface als renderen.
Enige voordeel tot nu toe is dat ik gewoon m'n h264-5D-bestanden direct kan editen met CS5. Maar zodra ik er een simpele kleurcorrect opgooi dan moet hij meteen 5 minuten renderen bij een korte clip. FCP is daar veel sneller in....
Ik vind Motion fijn voor snelle effectjes. Als je dieper wilt gaan kan je beter After Effects gebruiken. Maar ik ga op dit moment nog niet dieper, dus Motion is voor mij perfect. ;)
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True