Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amahusu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:38

amahusu

taking over the world!

Topicstarter
Ik heb met veel pijn en moeite een jpg logo omgezet naar een vector bestand, en daarbij heb ik de cmyk kleuren handmatig veranderd naar gelijkwaardige PMS kleuren. Nu zegt de drukker echter dat hij geen PMS kleuren kan zien in het bestand en dat als de vectorvorm wordt vergroot er karteltjes ontstaan.

Vreemd genoeg is het eps/ai bestand op mijn computer wel gewoon compleet met PMS kleuren en vectoren. Weet iemand misschien waar dit aan kan liggen? Of is de drukker gewoon incompetent (of heeft hij een verouderde versie van Illustrator?). Of ligt het natuurlijk gewoon aan mij en moet ik het bestand anders aanleveren.

het bestand is hier te vinden (origineel was een jpg bestand van 500x500 pixels, omgezet naar workpaths in PS en vervolgens alles ingetekend in illustrator).

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 16:52
Ik vermoed inderdaad dat de drukker een oudere versie heeft en daardoor alleen de preview krijgt. Die gaat inderdaad al snel kartelen natuurlijk. Overigens is het verstandig om na het maken van het logo deze wel op de pagina te zetten (in dit geval dus ook kleiner), dat voorkomt dat sommige programma's de boel verkeerd croppen.
Daarnaast wil je denk ik niet dat de drukker daadwerkelijk 5 of meer pantone kleuren gaat drukken, dat loopt qua kosten al snel uit de klauwen. Als je verschillende tinten rood hebt, gebruik daar dan niet diverse PMS kleuren voor, maar gebruik (zoveel mogelijk) één PMS en zet op de rest tinten hiervan (10%, 80% etc). Dan houdt je uiteindelijk een afbeelding over waar maar 2 kleuren in zitten, een PMS donkerrood en een zwart.
Oh, en voor compatibiliteit zou ik gewoon altijd opslaan als CS2 of zelfs CS formaat. Dan is het met heel veel programma's te openen.
Overigens zou ik voor zwart (je hebt er nu minimaal 2, een drukzwart en een PMS 7533 EC) gewoon alleen drukzwart (dus grayscale of anders CMYK zwart). Om het zwart warmer te laten zijn kan je eronder het rood laten drukken. En voeg wat meer samen (met Pathfinder), het zijn nu veel losse objecten, wat weer ellende met witte randjes kan geven (en meer loze data is).
Overigens is het logo niet zo heel moeilijk opnieuw te tekenen in Illustrator zelf, daar wordt ie een stuk strakker van! (Maar ja, dan moet je wel handig zijn met Illustrator...)

[ Voor 23% gewijzigd door Savantas op 21-04-2010 17:32 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amahusu

amahusu

taking over the world!

Topicstarter
Savantas schreef op woensdag 21 april 2010 @ 17:27:
Ik vermoed inderdaad dat de drukker een pudere versie heeft en daardoor alleen de preview krijgt. Die gaat inderdaad al snel kartelen natuurlijk. Overigens is het verstandig om na het maken van het logo deze wel op de pagina te zetten (in dit geval dus ook kleiner), dat cvoorkomt dat sommige programma's de boel verkeerd croppen.
Daarnaast wil je denk ik niet dat de drukker daadwerkelijk 5 of meer pantone kleuren gaat drukken, dat loopt qu kosten al snel uit de klauwen. Als je verschillende tinten rood hebt, gebruik daar dan niet diverse PMS kleuren voor, maar gebruik (zoveel mogelijk) één PMS en zet op de rest tinten hiervan (10%, 80% etc). Dan houdt je uiteindelijk een afbeelding over waar maar 2 kleuren in zitten, een PMS donkerrood en een zwart.
Oh, en voor compatibiliteit zou ik gewoon altijd opslaan als CS2 of zelfs CS formaat. Dan is het met heel veel programma's te openen.
thanks for the advice, heb ff m'n pms kleuren wat 'opgeschoond' en de boel binnenin de a4 marge gezet, maar volgens mij had ik em al opgeslagen zodat ie iig backward compatible was met oudere CS versies. Ik ga het voor de zekerheid nog maar eens opslaan, in ai en eps formaat, hopelijk kan ie dat wel gewoon uitlezen.

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amahusu

amahusu

taking over the world!

Topicstarter
sorry dat ik dit topic toch weer moet kicken, maar ik kreeg vandaag het volgende terug van de drukker:
> Ik was bezig je logo weer te bewerken tot ik erachter kwam dat je deze had
> gestuurd.
> Deze .ai wilde ik openen, maar deze is weer verkeerd opgeslagen en geeft
> alleen maar tekst van Adobe illustrator weer.
> Dus helaas, ook aan dit bestandje heb ik niks.
> Zodra ik het goede bestandje heb, en je hebt de daaropvolgende
> opdrachtbevestiging akkoord gemaild, kan ik de prints pas maken.
nu snap ik er helemaal niks meer van, heb aan de hand van de aanwijzingen van Savantas het document nogmaals opgeslagen als CS compatible en zonder overbodige pms kleuren.

het 'schone' ai bestand kan je hier vinden

waar zou het nog meer aan kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier gaat het gewoon open en ik zie idd de pms waarden. Wellicht gaat er iets fout tijdens het versturen? en anders is het een versieprobleem denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
Misschien nog een tip, ik zie dat je nu 5 verschillende pantone kleuren gebruikt. Als de drukker die ook echt als pantone drukt (en niet zelf weer omzet naar CMYK) dan wordt dat een duur grapje! Ik zou eens kijken of ik daar niet gewoon 2 kleuren van kan maken, rood/bruin en zwart.

Daarnaast zie ik in je layers ook een aantal gehide layers. Die zou ik ook verwijderen voordat je m naar de drukker stuurt. Soms willen ze die nog wel eens per ongeluk wel drukken.

Misschien helpt het ook nog om ff alles te ungroupen...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amahusu

amahusu

taking over the world!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 13:37:
Hier gaat het gewoon open en ik zie idd de pms waarden. Wellicht gaat er iets fout tijdens het versturen? en anders is het een versieprobleem denk ik.
thanks voor het checken, heb het bestand net even geopend op de windows bak van mn vriendin en daar opent ie ook gewoon normaal.

Dus ik weet nu vrijwel 100% zeker dat het aan hun software ligt, of wat fiko zegt, wellicht is het bestand corrupt geworden bij het verzenden, maar dat heb ik nog niet eerder gehad.
DP Kunst schreef op maandag 26 april 2010 @ 13:47:
Misschien nog een tip, ik zie dat je nu 5 verschillende pantone kleuren gebruikt. Als de drukker die ook echt als pantone drukt (en niet zelf weer omzet naar CMYK) dan wordt dat een duur grapje! Ik zou eens kijken of ik daar niet gewoon 2 kleuren van kan maken, rood/bruin en zwart.

Daarnaast zie ik in je layers ook een aantal gehide layers. Die zou ik ook verwijderen voordat je m naar de drukker stuurt. Soms willen ze die nog wel eens per ongeluk wel drukken.

Misschien helpt het ook nog om ff alles te ungroupen...
ok bedankt voor de tips, ik ga die overbodige layers ff verwijderen en de boel ungroupen. De kleuren moeten geen probleem zijn volgens hem, ongeacht de hoeveelheid, dus heb zo het vermoeden dat de boel gewoon geprint gaat worden. Het gaat overigens om een autobedrukking, mij is enkel en alleen gevraagd of ik dat bestandje voor mn schoonmoeder kon omzetten :+, dus het verdere wel en wee van het project ken ik niet

[ Voor 48% gewijzigd door amahusu op 26-04-2010 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finder
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-09 12:53
Nooit overwogen om het als PDF door te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
amahusu schreef op maandag 26 april 2010 @ 13:49:
De kleuren moeten geen probleem zijn volgens hem, ongeacht de hoeveelheid, dus heb zo het vermoeden dat de boel gewoon geprint gaat worden. Het gaat overigens om een autobedrukking, mij is enkel en alleen gevraagd of ik dat bestandje voor mn schoonmoeder kon omzetten :+, dus het verdere wel en wee van het project ken ik niet
Als het gaat om autobedrukking zou ik me misschien toch net ff iets beter verdiepen. De stickers op auto's zijn over het algemeen niet geprint maar gesneden uit vinyl. Printen is alleen voordeliger als je heel veel kleuren gebruikt en gradient's hebt. Daarnaast ziet het er veel strakker uit omdat die grote sticker printers vaak niet een hele denderende resolutie hebben... Als laatste heb je dan nog een rand om je logo heen zitten van de sticker waar het op geprint zit...

Dat snijden geeft ook een veel mooier resultaat. Zoals je hier wel kunt zien wordt dit echt super strak!:

Afbeeldingslocatie: http://www.vinyl-decals.com/images/PhotoGallery/vinyl-decal-car1.gif

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 16:52
Dan zal het snijplotten van diverse kleuren geen probleem zijn, maar worden het er wel redelijk veel (met mogelijk plakfouten tot gevolg. Voor drukwerk zou je altijd moeten te proberen om het aantal kleuren zoveel mogelijk te reduceren. Elke kleur is namelijk extra kosten (en meer werk voor de uitvoerende), uitgezonderd CMYK, waar vaak hele dedicated straten voor zijn (hierbij is een PMS extra vaak weer meerkosten).
In je voorbeeld zou je dan alles kunnen reduceren naar een bruin/zwarte kleur en een dieprode. Vervolgens geef je de andere tinten een percentage van de volle kleur en bijvoorbeeld de schaduwzijde een volle rode kleur met daarover een tint van de zwart/bruine. Dan hoeft er vervolgens maar met 2 kleuren gedrukt te worden.

plakplatjes :P

Er gaat me nu trouwens een lichtje op. Vaak wordt voor snijplotwerk Corel gebruikt, of een apart programma. Misschien moet je hem dan eens opslaan als eps, en dan voor de zekerheid een goed oude versie. Vraag anders aan de plotter eventueel een voorbeeldbestandje.

[ Voor 19% gewijzigd door Savantas op 26-04-2010 16:03 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amahusu

amahusu

taking over the world!

Topicstarter
ik heb net ff gebeld met schoonmoederlief en volgens haar snijden ze niks, maar plakken ze een 'groot stickervel met transparante achtergrond' op de auto. Volgens de (be)drukker geeft dit het beste resultaat en zal de afbeelding niet zo snel (3 tot 5 jaar) vervagen :?

naja, nogmaals, ik heb me eigenlijk nergens mee bemoeid, kreeg vorige week alleen het verzoek of ik een jpg logo om kon zetten in een .ai of .eps bestand, met pms kleuren. Als ik hierboven lees wat de mogelijkheden zijn dan snap ik ook niet zo goed wat die gozer nou precies wilt, hij komt iig niet over als iemand die handig is met illustrator :+

Pagina: 1