1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
The space between is where you'll find me hiding, waiting for you
En dat doen alle camera's neem ik aan?
En de software van de camera zelf, verkleint dus de foto van 12 MP naar 8 MP. Ik kan mij dan goed voorstellen dat de software van de camera dat minder goed kan en doet dat de software op je pc?
Zie ik het verkeerd?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ik heb nog nooit van een camera gehoord waar het anders werkt in elk geval.
Software op PC kan waarschijnlijk wel betere kwaliteit opleveren ja, mits het fatsoenlijke software is en je de boel op de juiste manier weet in te stellen. Belangrijkste voordeel is dat je altijd het volledige origineel tot je beschikking hebt en nooit spijt krijgt dat je je camera al een boel detail hebt laten weggooien, want daar komt verkleinen natuurlijk wel op neer uiteindelijk. En als je dan later eens een bepaalde uitsnede van een foto wilt maken, kan het zijn dat je niet meer genoeg pixels overhoudt om het nog mooi te kunnen bekijken op je PC of om het netjes te printen.En de software van de camera zelf, verkleint dus de foto van 12 MP naar 8 MP. Ik kan mij dan goed voorstellen dat de software van de camera dat minder goed kan en doet dat de software op je pc?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Zoals ik het zo hoor, schiet jij dus altijd op de maximale MP van je camera?Orion84 schreef op woensdag 21 april 2010 @ 16:22:
[...]
Ik heb nog nooit van een camera gehoord waar het anders werkt in elk geval.
[...]
Software op PC kan waarschijnlijk wel betere kwaliteit opleveren ja, mits het fatsoenlijke software is en je de boel op de juiste manier weet in te stellen. Belangrijkste voordeel is dat je altijd het volledige origineel tot je beschikking hebt en nooit spijt krijgt dat je je camera al een boel detail hebt laten weggooien, want daar komt verkleinen natuurlijk wel op neer uiteindelijk. En als je dan later eens een bepaalde uitsnede van een foto wilt maken, kan het zijn dat je niet meer genoeg pixels overhoudt om het nog mooi te kunnen bekijken op je PC of om het netjes te printen.
Ik schiet nl altijd op 8 MP, omdat ik dat eigenlijk al meer dan voldoende vindt en het ruimte/snelheid scheelt/oplevert.
Misschien toch ook op 12MP schieten...
Vrijwel iedereen schiet op de maximale resolutie van zijn/haar camera. Geheugen is tegenwoordig erg goedkoop en je kunt altijd achteraf verkleinen, maar pixels erbij verzinnen omdat je toch graag een grote afdruk wil hebben van een bestand met een lage resolutie, dat gaat nou net niet werken.Galois schreef op woensdag 21 april 2010 @ 16:23:
[...]
Zoals ik het zo hoor, schiet jij dus altijd op de maximale MP van je camera?
Ik schiet nl altijd op 8 MP, omdat ik dat eigenlijk al meer dan voldoende vindt en het ruimte/snelheid scheelt/oplevert.
Misschien toch ook op 12MP schieten...
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Verwijderd
Als je er een stuk zou afhalen verander je misschien de beeldhoek, maar als je gewoon verkleind niet hoor.
Of simpel alle oneven pixels uitlezen, de informatie uit de rest weg gooien(de pixels moeten wel gereset/omtladenworden).Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2010 @ 17:25:
Als je niet alle pixels zou gebruiken en in de camera zou verkleinen, dan zou je gebruik maken van digitale zoom. Immers, je beeldhoek verandert. Je krijgt dan precies hetzelfde effect wanneer je een crop camera vergelijkt met een fullframe camera,
(lijkt me technisch ingewikkelder als achteraf resizen)
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
@sapphire: ik bedoel inderdaad wanneer een uitsnede van de sensor wordt gebruikt.
Ik snap helaas niet wat je zegt...Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2010 @ 17:25:
Als je niet alle pixels zou gebruiken en in de camera zou verkleinen, dan zou je gebruik maken van digitale zoom. Immers, je beeldhoek verandert. Je krijgt dan precies hetzelfde effect wanneer je een crop camera vergelijkt met een fullframe camera,
Met een 8 MP foto kun je afdrukken op A2 (??) of meer. Ik wil dat risico wel nemen dat ik dat nooit zal willen... Dus dat kan nooit een reden zijn om mij te overtuigen om op maximale resolutie te schieten...Species5618 schreef op woensdag 21 april 2010 @ 16:36:
[...]
Vrijwel iedereen schiet op de maximale resolutie van zijn/haar camera. Geheugen is tegenwoordig erg goedkoop en je kunt altijd achteraf verkleinen, maar pixels erbij verzinnen omdat je toch graag een grote afdruk wil hebben van een bestand met een lage resolutie, dat gaat nou net niet werken.
Zelf kan ik er bijna geen bedenken (behalve de hierboven genoemde).
A2 met 8 MP kan wel, maar het is niet ideaal. Als je de foto nog wat moet croppen voor een betere kadering dan verlies je nog meer pixels.Galois schreef op woensdag 21 april 2010 @ 20:47:
[...]
Met een 8 MP foto kun je afdrukken op A2 (??) of meer. Ik wil dat risico wel nemen dat ik dat nooit zal willen... Dus dat kan nooit een reden zijn om mij te overtuigen om op maximale resolutie te schieten...
Zelf kan ik er bijna geen bedenken (behalve de hierboven genoemde).
Harddisk ruimte kost 6 cent per GB. Geheugenkaartjes zijn ook lekker goedkoop. Ik kan geen reden bedenken waarom je niet op maximale resolutie zou schieten.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Mijn D90 haalt ook hogere burstsnelheid op lagere kwaliteit/formaat. RAW schieten heeft dat nog voordeel als je zeker bent dat jeje foto achteraf niet wilt bewerken? Beter om te resizen bijvoorbeeld?Orion84 schreef op donderdag 22 april 2010 @ 13:26:
Of als je camera een hogere burstsnelheid haalt op kleinere formaten (dat zie je vaak bij compact camera's).
there's no tweak without the tweaker