clonen-samenvoegen-terugclonen??

Pagina: 1
Acties:

• Target187
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-02-2011
Beste Tweakers

Van mij even een vraagje, voor jullie misschien heel simpel maar ik zou toch graag antwoord willen ;-)

Een kennis van mij, die ik vaker help met zijn pc, heeft eigenlijk volgende probleem:

- Harde schijf is vol (C:), er is meer ruimte nodig op C:
- HDD is opgedeeld in C en D
- D is nagenoeg leeg...

Nu is dat natuurlijk op te lossen door alles te formatteren, samenvoegen en opnieuw installeren..... Echter:
Het is een ontzettend oude PC, (een 486'er ofzo, echt niet normaal meer ;( )
Draait dus op win2000, office van ook omstreeks die tijd...

Ik ben dus niet zo ontzettend bekend met deze oude programma's dat ik zeker weet kan ik het wel even fix. Daarbij zijn niet alle cd's aanwezig volgens mij. (of misschien ergens in een oude schoenendoos...)
En ik ben natuurlijk niet erg bekend op zijn pc. Welke bestanden zijn belangrijk....

Wellicht begrijpen jullie dat ik niet zoveel zin heb om hier in te duiken, kost veel tijd en moeite. Daarbij een groter risico dat de beste man zijn gegevens kwijt is...(of ik de computer niet meer werkend krijg)

Nu dacht ik het volgende:
HDD clonen op een andere schijf (bijv. met XXclone (?)) De oorspronkelijke schijf formatteren en samenvoegen, dan de clone weer 'terugclonen'.

Is dat mogelijk? Gaat het dan werken? Is er een betere/snellere oplossing??

[nb. een nieuwe pc heb ik al een aantal keren geadviseerd, maar het gaat hier om een oudere man die nu alles weet te vinden en deze pc doet wat ie moet doen.... Dus dat zal het ei van Columbus niet worden]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Eerste vraag is, weet je heel zeker welke Windows versie je het over hebt?

Je schrijft Windows 2000, maar dat is erg onwaarschijnlijk als het een 486er betreft.

Opties:
- Windows 95
- Windows 98
- Windows 98 SE
- Windows ME
- Windows 2000

Volgende vraag is hoe groot die HD is en of het twee fysieke schijven zijn of slechts twee partities (waarschijnlijker)?

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:45
en met een programma als gparted (via een ubuntu livecdtje) het filesystem uitbreiden? Moet D natuurlijk wel helemaal leeg zijn, maar dat moet wel lukken lijkt me.

• kalizec
Inderdaad, gezien het vrijwel zeker een FAT32 partitie betreft zit je met GPartEd prima. Heb daar zelf ook goede ervaringen mee.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Alleen gaat een ubuntu livecd booten op zo'n 486 verschikkelijk traag gaan denk ik. Ik weet niet exact hoeveel MB ram je nodig hebt, maar ik betwijfel dat als het echt zo'n 486 is hij genoeg geheugen heeft.

Best dan gewoon de gparted livecd booten. Al zit daar ook al genoeg in, heeft hij een pak minder resources nodig dan een ubuntu livecd.

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:45
dat is inderdaad ook een goed plan ;) Even geen rekening met de 486 gehouden...

• Target187
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-02-2011
Bedankt voor de snelle reacties!!

Eerst even e.e.a. ophelderen:
- Het gaat zeker om win. 2000
- Ik weet niet 100% zeker of het om een 486'er gaat.
Nu ik het me probeer te bedenken kan er ook best x86 hebben gestaan....
In ieder geval wel een oud beestje.
- De HDD bestaat uit twee partities (1 fysieke schijf)

Jullie reacties samengevat:
Download Gparted, maak een bootable cd. Formatteer D, C kan gewoon zijn data houden.
Opstarten met cd c en d samenvoegen met Gparted.

correct?

(Komt dit goed met de data er nog op? Misschien voor de zekerheid toch even een backup maken?)

Ik snap dus dat het gemakkelijker kan dan mijn clone gedoe... (en ga dit ook zeker eerst proberen!)
Maar KAN het wel zo? (clonen, formatteren, nog een keer clonen naar de oorspronkelijke schijf)

[ Voor 4% gewijzigd door Target187 op 21-04-2010 19:45 ]

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Je kan als er nog data op staat ze best dus backuppen indien nodig ja.
Desnoods kan je ze met behulp van tar terwijl je de gparted livecd geboot heb even op een externe HDD/USB stick zetten?

Formatteren moet niet hoor.
"Samenvoegen" zal je niet kunnen doen, enkel de 2de partitie wegdoen en de 1ste groter maken.

Dat het geen 486 was wel te denken (Hoe lang zou je dan niet moeten wachten eer windows 2000 geboot is, als het er al op geinstalleerd geraakt). Maar oud of niet, maak zeker backups, het kan *altijd* mislopen :p.

• kalizec
Target187 schreef op woensdag 21 april 2010 @ 19:45:
Download Gparted, maak een bootable cd. Formatteer D, C kan gewoon zijn data houden.

correct?
De D partitie hoef je niet te formatteren. Je gooit die partitie gewoon helemaal weg.
Vervolgens breidt je de C partitie uit.
Komt dit goed met de data er nog op? Misschien voor de zekerheid toch even een backup maken?
Ja, de data op de C partitie blijft dan behouden, maar een backup maken kan zeker geen kwaad en valt altijd aan te raden.
Maar KAN het wel zo? (clonen, formatteren, nog een keer clonen naar de oorspronkelijke schijf)
Hangt van de manier van clonen af. Als de clone-software op bestandsysteem niveau werkt dan kan het inderdaad zo. Als de software op partitie-niveau werkt dan kan dat niet zo.
GuntherDW schreef op woensdag 21 april 2010 @ 20:59:
Dat het geen 486 was wel te denken (Hoe lang zou je dan niet moeten wachten eer windows 2000 geboot is, als het er al op geinstalleerd geraakt). Maar oud of niet, maak zeker backups, het kan *altijd* mislopen :p.
Gebaseerd op een schatting. Een Pentium terug geklokt naar 33 MHz heeft zo'n 8 minuten nodig om een geheel uitgeklede WindowsXP te booten. En een 486 gaat alleen maar naar Windows 2000 kunnen booten als deze ook genoeg geheugen had. Het absolute minimum is 20MB RAM.

[ Voor 23% gewijzigd door kalizec op 21-04-2010 22:33 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Target187 schreef op woensdag 21 april 2010 @ 19:45:

correct?

(Komt dit goed met de data er nog op? Misschien voor de zekerheid toch even een backup maken?)

Ik snap dus dat het gemakkelijker kan dan mijn clone gedoe... (en ga dit ook zeker eerst proberen!)
Doe inderdaad niets zonder een backup!
Maak dus van die (C:) partitie eerst een image (clone) backup op een externe disk (USB?) voordat je die partitie gaat resizen of andere ingrijpende operaties erop gaat uitvoeren.

Partitie clonen, en dan op een grotere partie weer restoren kan ook gewoon met de gangbare image backup programma's.
Zelf doe ik dit ook regelmatig met het programma GHOST, maar er zijn ook andere (freeware) alternatieven hiervoor.

.
Pagina: 1