[OL 2003] Hyperlink naar bijlage versturen ipv. bijlage zelf

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tERRiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02-2024
Op dit moment werk ik bij een organisatie waar men het rondmailen van documenten wil verminderen. Eén van de manieren om dit te bewerkstelligen is het verzenden van een link naar een document i.p.v. het document zelf. Bijvoorbeeld:
Gebruiker wil document "X:\Folder\Sub Folder\Te verzenden document.doc" verzenden.

Wanneer je Word als email-editor of RTF als opmaak kiest dan kan dit heel eenvoudig via menu Invoegen > Bestand > Bestand selecteren > Invoegen als hyperlink. Wij maken echter gebruik van HTML-opmaak zonder Word als email-editor. Zowel het gebruik van Word als email-editor als RTF-opmaak is onbespreekbaar.

Omdat ik me niet kan voorstellen dat we zo uniek zijn dat niemand dit al eens eerder bedacht heeft, heb ik gezocht naar een registerhack of een plugin o.i.d. die "Invoegen als hyperlink" onder de knop Invoegen weer toegankelijk maakt of het op een andere manier eenvoudig maakt een hyperlink naar een bestand te maken. Helaas zonder resultaat.

Het is overigens de bedoeling dat de link verwijst naar X:\Pad\Naar\Bestand.ext en niet uiteindelijk naar \\server\share\Pad\Naar\Bestand.ext

Software:
Windows Server 2003 + Citrix XenApp 4.5
MS Office 2003 SP3

blah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 22:46
Hm da's een goeie.

Normaal ziet zo'n link er zo uit: file://x:/pad/naar/bestand.ext dus dat soort linkjes kun je sowieso met de hand invoegen, maar da's nou niet echt gebruiksgemak.

Misschien helpt het je wat op weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tERRiON
JapyDooge,

Dat is inderdaad een mogelijkheid. Maar zoals je zelf al zegt, gebruiksgemak is niet bepaald in hoge mate aanwezig. Om over de foutgevoeligheid nog maar te zwijgen. (al heb ik daar sowieso m'n twijfels al bij i.v.m. verplaatsen/hernoemen van bestanden, dat even ter zijde)

Er zijn wel een stel creatievelingen die Word openen en daar een hyperlink maken en die vervolgens in Outlook plakken. Dat werkt en het is al iets minder foutgevoelig maar nog steeds bijzonder ongemakkelijk/omslachtig. En zoals ik al zei, ik kan me niet voorstellen dat wij hier dermate uniek zijn dat er nog niemand op het idee gekomen i om een registerhack of plugin te schrijven. Ik ben hem/haar alleen nog niet tegengekomen...

blah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roady81
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-09-2018
Wanneer je Word als e-mail editor gebruikt, dan kan je ook Insert-> Hyperlink gebruiken. Daar hoef je geen RTF voor te gebruiken.

Wat je wilt is niet mogelijk in Outlook 2003 met Outlook als de e-mail editor en Plain Text. Een registerhack is er niet sinds de functionaliteit er simpelweg niet is.

Een VBA macro is wel een mogelijkheid.

HowTo-Outlook | MSOutlook.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tERRiON
Roady,

Zoals in de OP al vermeld staat is zowel Word als email-editor als RTF onbespreekbaar. Ook gaat het niet om Outlook i.c.m. plain-text maar om Outlook i.c.m. HTML.

Een VBA-macro of ietsdergelijks is inderdaad waar ik aan zat te denken. Ik ben alleen zelf geen programmeur en ben dus eigenlijk op zoek naar een plugin die al 'klaar voor gebruik' is.

blah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Dan zal het inderdaad een VBA Macro worden, ik heb wat voor je gezocht, er zijn wel wat voorbeelden te vinden maar niet echt een standaardoplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roady81
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-09-2018
Ja, ik weet dat je Word niet als de email editor wilt gebruiken. Ik wilde alleen maar aangeven dat die functionaliteit niet beperkt is to RTF.

Waarom is het gebruik van Word overigens "onbespreekbaar"?
Word is bedoeld voor als je extra functionaliteit nodig hebt; dit lijkt me dus een goed moment om dat weer bespreekbaar te maken voordat je tijd en geld in andere oplossingen gaat steken voor functionaliteit die je al in huis hebt. Aangezien nagenoeg toch iedereen al Word open heeft staan in een bedrijfsomgeving, is de hoeveelheid extra resources die nodig zijn voor dit minimaal.

Als je de files selecteert in Verkenner en ze laat vallen op je Notes map in Outlook, dan wordt er een nieuwe notitie geopend met de paden van de bestanden. Deze kun je dan vervolgens plakken in je mailtje. Ze zijn dat uiteraard niet klikbaar, maar file:// ervoor tikken doet wonderen zoals al eerder opgemerkt is.

Een ander optie is om snelkoppelingen te maken en dan de lnk-files te sturen. Deze zijn standaard geblokeerd, dus je moet ze wel eerst unblocken.

HowTo-Outlook | MSOutlook.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tERRiON
@JapyDooge: Blijkbaar ben jij beter bevriend met Google dan ik. ;) Kun je me blijmaken met wat linkjes? Hopelijk vind ik er in elk geval wat handvatten om weer wat verder te komen.

@Roady81: Dit heeft met meerdere zaken te maken. O.a. een aantal pakketten die we gebruiken, instabiliteit e.d. Kortom: onbespreekbaar.

blah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Ik heb wat zitten hobby'en met m'n gevonden resultaten, en dit werkt bij mij:

VBScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Option Explicit
Dim objDialog, intResult, FileName

Function BrowseForFile(pstrPath, pstrFilter)
    Set objDialog = CreateObject("MSComDlg.CommonDialog")
    objDialog.Filter = pstrFilter
    objDialog.InitDir = pstrPath
    objDialog.MaxFileSize = 256
    objDialog.Flags = &H80000 + &H4 + &H8
    intResult = objDialog.ShowOpen()
    BrowseForFile = objDialog.FileName
End Function

Sub InsertFileLink()
    FileName = BrowseForFile("%HOMEPATH%", "*.*")
    Application.ActiveInspector.HTMLEditor.Body.innerHTML = Application.ActiveInspector.HTMLEditor.Body.innerHTML & "<a href='file://" & FileName & "'>" & FileName & "</a>"
End Sub

Getest onder Windows 7 met Outlook 2003.

Als ik deze macro run in een bericht (je kan 'm ook toevoegen aan je toolbar uiteraard) dan krijg ik netjes een browse for file dialog.
Als ik 'm dan laat invoegen maakt ie een nette link er van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tERRiON
Mijn dank grenst aan hondsdolheid, Japy! :D Morgen ga ik het gelijk even testen!

blah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tERRiON
Yessss! Het werkt als een gesmeerde bliksem!

Ik heb en piepkleine aanpassing gedaan (standaard pad gewijzigd) en moet even uitpluizen hoe dit te distribueren is maar daar kom ik waarschijnlijk wel uit.

Bij deze draag ik je voor voor een koninklijke onderscheiding. ;)

blah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Haha dankje dankje :P

Overigens is er nog een manier om het in te voegen op de huidige cursorpositie, iets met .Selection, maar dat heb ik in de HTMLEditor niet werkende gekregen, dus plakt ie het nu aan het einde.

Veel succes ermee :)
Pagina: 1