Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Sinds een paar dagen heb ik problemen met mijn Windows XP SP3 installatie. Nu heb ik geen gekke dingen gedaan, dus ik zou niet weten hoe dit opeens kan.
De symptomen/problemen:

- Alles is laaangzaaam of hangt. Het start menu is bijv niet meer te openen, Windows blijft dan hangen.
- kopieren van bestanden is traag (backup maken lukt dus ook niet, grrr)
- De HD wordt constant benaderd.
- Comodo Firewall laat zien welke programma's aangeroepen worden. Opvallend is dat aan de lopende band allerlei Windows programma's worden aangeroepen. Op deze manier had ik dit nog niet eerder gezien. Misschien komt dit omdat ie zo langzaam is geworden, of misschien een virus, of Comodo is kapot, of misschien laatste windows update. Geen idee.

Het lijkt mij dat het met de HD te maken heeft. Ik dacht misschien dat de HD misschien in PIO mode was geschoten ipv DMA. Dus ik wil gaan kijken in de Device manager, wat blijkt nu? De hele "IDE ATA/ATAPI-controller" is verdwenen. Dit lijkt mij niet normaal.

Wat heb ik al geprobeerd om het op te lossen:
- Safe mode. Werkt iets beter, waarschijnlijk omdat er simpelweg minder programma's gestart worden. Configuratie scherm werkt nu wel. Kopieren van bestanden gaat nog steeds traag. In safe mode heb ik geprobeerd om de "IDE ATA/ATAPI-controller" terugzetten met "add hardware". Windows kan echter geen drivers vinden.
- diverse linux boot CD's. Geen enkele werkt, voorheen nog wel. Fout lijkt opnieuw met een HD te maken te hebben. Ik heb helaas nu niet de exacte foutmelding bij de hand.
- scandisk (in windows). Geen probleem gevonden.
- memtest (met bootcd) voor een paar minuten laten lopen. Geen probleem gevonden.
- repair met Windows CD, maar dat heb ik nog nooit eerder gebruikt. Ik kwam in een command prompt terecht... en wat moet ik dan doen om die IDE drivers terug te zetten?
- Virusscannen gaat helaas ook moeilijk. Ariva start wel op en vindt geen virus, maar ik heb geen complete check kunnen draaien. Met Malwarebytes' Anti-Malware heb ik wel een "quick check" kunnen doen. Geen problemen gevonden.

Vanavond ga ik weer verder kijken of ik Windows kan repareren, maar ik begin te twijfelen of dit gaat lukken. Ook zou ik graag een backup maken, maar dat lukt niet als ie zo traag is. En met Linux bootdisk dus ook niet. Welk backup programma kan ik gebruiken dat niet onder Windows draait?

Of misschien is het nu verstandig om de HD's in een andere pc zetten en op die manier een backup te maken.

Heeft iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IDE ATA/ATAPI-controller

Misschien kun je door middel van een Driver Checker/Downloader programma de driver installeren, zelf ook welleens gedaan bij een Systeem.Het lijkt erop dat je Harddisk niet echt goed meer is.

Heb je al geprobeerd HDTune te installeren en daar de scan op de HDD te doen?

**edit**
IK zou voor de zekerheid alvast je belangrijke spullen bewaren voordat hij misschien echt de geest geeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2010 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Bedankt. Ik ga idd eerst maar eens een backup maken, aangezien het probleem behoorlijk vaag is en ik ook geen simpele/snelle oplossing zie.
Om de backup te maken zet ik de HD's in een andere pc, dat lijkt mij de beste manier. En dan maar hopen dat ik geen virus overzet naar de andere pc :S