Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:00
Enkele jaren terug ben ik gestart bij mijn huidige werkgever. Ik solliciteerde in een vakgebied waar veel vraag naar personeel was, hierdoor hebben ze mij een premie aangeboden. Ik kan/mag nu, na een aantal jaar werken, de helft van de premie opnemen, de andere helft volgt aan het einde van m'n contract.

Ik ben nu op zoek naar de manier waarop ik zoveel als mogelijk van dit bedrag over ga houden. Heb namelijk begrepen dat de belastingdienst ook graag een deel ontvangt.

Heeft er iemand ervaring met premies en de uitbetaling hiervan? Neem voor het gemak aan dat dit niet als 'gewoon' loon wordt gezien?
Mocht het bedrag nodig zijn om mij van info te kunnen voorzien dan hoor ik het wel. In eerste instantie bewust niet vermeld.

• Oviparous
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Lijkt me gewoon inkomen in box 1, tenzij je je premie in de vorm van een huis ontvangt? Het zal gewoon bij je loon meegerekend worden en je betaalt er dus belasting over.

Het is waarschijnlijk zo dat je een deel van de ingehouden belasting terugkrijgen aan het eind van het jaar omdat het bedrag voor het marginale tarief wordt aangeslagen omdat de voorlopige inhouding door je werkgever ervan uitgaat dat je elke maand zoveel inkomen ontvangt. Het marginale tarief is dan 42 of 52% afhankelijk van je inkomen en het kan ook zijn dat je dan naar een hogere schijf "gedrukt" wordt. Het uiteindelijk te betalen bedrag zal het gemiddelde belastingtarief over je inkomen dat jaar zijn dat iets lager ligt.

Je kunt het overigens ongeveer uitrekenen mbv de belastingschijven. Dat zou je een indicatie moeten geven, dingen als HRA en pensioenpremies kunnen nog effect hebben maar daar vermeld je niets over

[ Voor 37% gewijzigd door Oviparous op 20-04-2010 22:51 . Reden: Link toegevoegd ]

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:56
Als het een groot bedrag is kan het vervelend uitpakken als het daardoor in een hogere schaal belast wordt als je jaarinkomen hierdoor voorbij de grens komt (je kunt dit effect weer verminderen door "middeling" toe te passen, waarbij je eenvoudig gezegd de eenmalige premie voor de belasting uitsmeert over 3 jaar).
Je zou ook kunnen kijken of je werkgever de premie verspreid over meerdere jaren kan uitkeren in plaats van ineens.

Ik weet niet of je van plan bent om zelf bij te verzekeren of sparen voor je oude dag, als dat zo is dan zou je in ieder geval gebruik kunnen maken van je reserveringsruimte, als je die hebt (zeg maar de jaarruimtes van de afgelopen ? jaar die nog niet benut zijn).
Je betaalt dan nu geen belasting over het bedrag dat je inlegt, maar pas over de periodieke uitkering bijv. na je 65ste.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:04

Dido

heforshe

De belastingdienst wil in principe inderdaad gewoon hetzelfde percentage daarvan zien als je over de top van je loon betaalt.

Wat je eventueel zou kunnen doen is in overleg met je werkgever kijken naar zaken die jij graag wilt, en die hij belastingvrij mag vergoeden (een cafetaria-achtige constructie dus). Aan de andere kant zijn dat normaliter wel zaken die ook voor de werkgever interessant zijn, zoals opleidingen. Je zou dus kunnen beargumenteren dat de werkgever dat sowieso zou kunnen vergoeden, los van de premie.

Een fiets van de zaak kan misschien een optie zijn?

Daarnaast zou je het geld natuurlijk kunnen laten storten in een belastingtechnisch interssant potje, voor een lijfrente of ter opvulling van een pensioengat bijvoorbeeld.

Wat betekent mijn avatar?

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Bij ons op het werk kun je met 'extra' geld (Lees: overgebleven vakantie uren, of je eigen brutoloon natuurlijk) een aantal dingen doen. Extra vakantiedagen kopen, storten in een levensloopregeling, vermindering eigen bijdrage studiekosten, een extra reiskosten vergoeding voor woon-werkverkeer (dat schijnt tegenwoordig toegestaan te zijn door de belastingdienst) of het aanschaffen van een fiets voor woon-werkverkeer. Het staat hier niet in het lijstje, maar volgens mij kan je ook nog altijd meedoen aan de spaarloonregeling (mits die wordt gefaciliteerd door je werkgever natuurlijk). Ook zijn er soms onkostenvergoedingen, die ze wellicht kunnen ophogen in jouw geval. Of bijvoorbeeld een duurdere categorie lease-auto, mocht dat van toepassing zijn.

Maar hier praten we dan over relatief kleine bedragen. Ik heb zo'n vermoeden dat het hier gaat om een groter bedrag. In dat geval heb je de 'normale' route, hoe dan ook dus inkomstenbelasting betalen en dit eventueel middelen zoals eerder gesuggereerd. Je hebt alternatieve routes om zo veel mogelijk 'belastingdruk' te verminderen, dan praat je over constructies welke net door de mazen van de wet heen kunnen, maar is vaak vrij kostbaar om op te zetten. Ik ken de details niet, maar dan moet je bijvoorbeeld denken aan een facturatie aan jouw werkgever van een holding op de Kanaaleilanden ergens met als enige aandeelhouder een trust waarvan jij de begunstigde bent of iets dergelijks.

Wat een tijdje populair was was een aandeel krijgen in de onderneming waar je werkte. Weet niet of het belastingtechnisch (en überhaupt financieel gezien) wel zo handig is, maar misschien is het een idee.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
ebia schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 23:38:
Wat een tijdje populair was was een aandeel krijgen in de onderneming waar je werkte. Weet niet of het belastingtechnisch (en überhaupt financieel gezien) wel zo handig is, maar misschien is het een idee.
Ook dan is het maar de vraag of dat voordeel oplevert, ik kon zelf destijds opties kopen van het bedrijf, dat was relatief gunstig omdat het (internet)bedrijf startend was, heb er geen spijt van want de prijs is inmiddels 40 keer zo hoog ;)

Echter de vraag is of je over de opties belasting gaat betalen, of over de eventuele uitkering daarvan, het eerste is vooral gunstig als de kans bestaat dat de prijs explosief gaat stijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door raptorix op 21-04-2010 10:43 ]

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Heeft er iemand ervaring met premies en de uitbetaling hiervan? Neem voor het gemak aan dat dit niet als 'gewoon' loon wordt gezien?
Je aanname klopt niet, bonussen en dergelijke zijn wel degelijk gewoon loon waarover inkomstenbelasting is verschuldigd. Ook als je dat bedrag in natura laat uitbetalen (bv. computers...) dan is daar inkomstenbelasting over verschuldigd.

Je hebt een aantal mogelijkheden. Als eerste is er spaarloon. Het bedrag wordt dan belastingvrij, maar je kan vier jaar lang niet bij het geld. Het tweede alternatief is oudedagvoorziening. Je kan pas na je 65e jaar beschikken over het bedrag. Het is niet belastingvrij, maar je betaalt pas belasting als je het opneemt, dus na je 65e jaar. Bedenk ook dat de belastingtarieven voor 65+ veel lager zijn, en je dan geen inkomen geniet uit werk. Mocht je al een pensioengat hebben dan is dit een goede gelegenheid om er wat aan te doen.

Misschien is er nog iets mogelijk in de sfeer van aandelen en opties. Bijvoorbeeld, de werkgever betaalt niet meer jouw bonus, maar geeft vruchtgebruik van aandelen. Vervolgens leveren die aandelen divident. Over divident moet je ook belasting betalen, maar veel minder, 30%. (NB: ik denk niet dat de fiscus hiermee akkoord gaat, omdat dat vruchtgebruik weer loon in natura is, maar wellicht zijn er wel mogelijkheden in die hoek)

Gaat het om tonnen, en wil je de scherpe kantjes van internationale belastingwetgeving verkennen, kjik eens naar de dienstverlening van "payment solutions voor contractors". Natuurlijk kan een accountant of boekhouder jou ook adviseren.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:00
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal hieronder nog wat zaken verduidelijken:
- m'n premie komt bruto ergens tussen de 9500 en 17500 euro uit.
- met m'n huidige loon val ik in de 42% categorie, ook met het uitbetalen van de premie zal ik niet in de 52% categorie vallen
- verspreid uitbetalen door m'n werkgever is geen optie. Deze optie (helft uitbetalen na helft van contracttermijn schijnt al een gunst te zijn)
- ik heb vorig jaar al meegedaan aan een fietsplan, dus die optie valt ook af
- ik mag per september op kosten van m'n werkgever gaan studeren, dus ook deze optie valt af
- voor wat betreft spaarloon. Een interessante optie. Ik lees echter dat de jaarlijkse inleg max 613 euro is. Ik kan hier natuurlijk voor kiezen, maar dan ben ik pas 613 euro verder...
- aandelen zijn geen optie
- een oudedagsvoorziening is niet direct het eerste waar ik aan denk.

Als ik jullie reacties goed begrijp, wordt de premie wel als loon gezien. En mocht ik met de premie erbij met m'n brutoloon niet in een hogere schijf terecht komen, dan heeft het geen zin om andere 'fratsen' uit te gaan halen, behalve een eventuele spaarloonregeling. Met de spaarloonregeling kan ik nog iets meer aan m'n premie overhouden. Goed samengevat?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:48
Het is gewoon loon ja, maar zoals al genoemd: je kunt als je inkomen heftig verschilt in opeenvolgende jaren achteraf middeling aanvragen.

Je moet daarmee wachten tot je de definitieve aanslagen over de 3 betreffende aaneensluitende jaren hebt ontvangen. Bijvoorbeeld zou je zodra je ergens in 2011 (misschien zelfs 2012) de definitieve aanslag over 2010 hebt, middeling aanvragen over 2008-2010.

Edit: wacht ja, dat maakt dus waarschijnlijk niks uit als het altijd onder de 42% valt, meh... :F

[ Voor 11% gewijzigd door Wilke op 21-04-2010 18:38 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
De beste mogelijkheden liggen in de sfeer van aandelen en opties.

Belasting betalen zul je, want het is gewoon inkomen in box 1. Maar over welk bedrag, dat is nog wel enigzins te beinvloeden. Een aandeel dat je bijvoorbeeld drie jaar niet mag verkopen is minder waard dan een regulier (vrij verhandelbaar) aandeel. Terwijl het net zoveel dividend oplevert en net zoveel zeggenschap geeft. Met werknemersaandelen zijn dus allerlei mogelijkheden te bedenken.

Vooropgesteld dat:
(a) aandelen in jouw beleggingsprofiel passen. of dat het geval is, hangt af van je bestedingsdoelen, belegingshorizon, de mate van flexibiliteit daarvan en de omvang en samenstelling van je huidige beleggingsportefeulle.
(b) je belangstelling hebt om in je huidige werkgever te beleggen. een goede baas is iets anders dan een goede belegging. soms gaat het samen op, soms niet.

Een alternatief ligt in de pensioenhoek.
Veel mensen hebben nog niet hun volledige ruimte gebruikt voor pensioenpremies en lijfrentpremies. Dan kun je nog een stukje geld bruto-bruto kwijt. Ook als je in het verleden een pensioentekort hebt opgelopen, heb je wat fiscale ruimte om extra premie te storten.
Het voordeel is dat je inkomstenbelasting uitstelt en in de tussenliggende jaren de heffingen in box3 ontloopt. Het nadeel is dat je te maken hebt met strenge regels over wanneer en hoe het geld mag uitkeren. Deze optie lijkt mij vooral interessant als je geen fantastisch pensioen hebt opgebouwd en je het geld de komende jaren niet nodig hebt.

Bij zeer grote bedragen is een stamrecht BV interessant.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
t_captain schreef op woensdag 21 april 2010 @ 21:30:
De beste mogelijkheden liggen in de sfeer van aandelen en opties.
Goede bijdrage t_captain, maar helaas dus niet toepasbaar in deze situatie.

Ook middelen is waarschijnlijk niet echt interessant in deze situatie. Maar om te voorkomen dat je toch de 52% categorie raakt is het waarschijnlijk wel handig dat je niet alles in één maar inderdaad in twee keer (nu en volgend jaar bijvoorbeeld) laat uitbetalen. Langer wachten daarmee is alleen maar slecht i.v.m. de inflatie en misgelopen rente.

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:56
Niek_ schreef op woensdag 21 april 2010 @ 18:08:
...

Als ik jullie reacties goed begrijp, wordt de premie wel als loon gezien. En mocht ik met de premie erbij met m'n brutoloon niet in een hogere schijf terecht komen, dan heeft het geen zin om andere 'fratsen' uit te gaan halen, behalve een eventuele spaarloonregeling. Met de spaarloonregeling kan ik nog iets meer aan m'n premie overhouden. Goed samengevat?
Klopt. Als je niet opeens in de hogere schijf terecht komt heeft het weinig zin om nu opeens allerlei contsructies te gaan bedenken. Je betaalt net zoveel belasting over de premie als over (de top van) je inkomen.
Spaarloon is sowieso wel aardig om te doen, maar gaat over een klein bedrag. Geld storten in een polis voor je pensioen (of inleggen in banksparen) is misschien ook verstandig, maar dat hangt helemaal van je eigen situatie af. Misschien is het een idee om daar nu eens naar te kijken omdat je opeens wat meer geld te besteden hebt, maar voor de belasting maakt het niet heel veel uit of je dit nu doet of op een later tijdstip.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Niet het hele topic doorgelezen, maar wat ik vandaag tegenkwam, is wel erg van toepassing:

Een van mijn cl. had een aantal jaar geleden een "oprotpremie" ontvangen. Op zich is dit allemaal wel netjes gegaan en er is netjes belasting over in gehouden. Maar waar ze geen rekening mee hield, is dat het wel van invloed was op haar toeslagen (huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebondenbudget, kinderopvangtoeslag) en die mocht ze dus allemaal in 1x (grotendeels) gaan terug betalen.

Juist de toeslagen kunnen een reden zijn om het al vanaf het begin over meerdere jaren uit te laten smeren: middeling van meerdere jaren (zoals bij de inkomstenbelasting) is bij de toeslagen niet mogelijk.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-11 07:53
Nou, als je de helft al kan opnemen, en je valt niet hoger dan is het toch simpel. Dan moet je het gewoon opnemen. Ikzelf heb zoiets ook gehad en trek over die ene helft al 5 jaar rente tegen 5 %.

En 5 jaar rente op ongeveer 10000 euro tikt toch wel lekker aan.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Pagina: 1