Hoe Windows installeren via pxe server?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356271

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraag.
Ik ben bezig om op mijn thuisnetwerk een soort van RIS/WDS server te maken.

Ik heb een mediacenter die ik ook als server wil gaan gebruiken.
Op deze mediacenter staat windows 7.

Als ik een pc of laptop wil installeren, wil ik dat via de F12 optie doen (netwerkboot)
Wanneer er dan f12 gedrukt is wil ik een keuze menu krijgen waarin ik kan kiezen voor:

Windows XP
Windows 7 32bit
Windows 7 64bit

Ik loop nu al 2 dagen te zoeken op internet via google, maar ik kom niet verder dan een command prompt waarin ik een netwerk verbinding kan opzetten en dan een windows installatie te starten.
Dit wil ik niet. en werkt tevens ook niet bij mij.

Bij ons op t werk heb ik ze het eens een keer zien doen, je krijgt 1st een soort dos omgeving met een aantal keuzes en dan kies je voor iets en dan krijg je de windows 7 omgeving waarin je nogmaals kunt kiezen.. het moet dus wel mogelijk zijn. En nee, ik ben niet in de gelegenheid om dit te vragen op het werk...

Wie kan mij helpen ?

Bedankt alvast voor alle input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Your computing environment must meet the following technical requirements to install Windows Deployment Services:

* Active Directory. A Windows Deployment Services server must be either a member of an Active Directory domain or a domain controller for an Active Directory domain. The Active Directory domain and forest versions are irrelevant; all domain and forest configurations support Windows Deployment Services.
* DHCP. You must have a working Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) server with an active scope on the network because Windows Deployment Services uses PXE, which relies on DHCP for IP addressing.
* DNS. You must have a working Dynamic Name Services (DNS) server on the network to run Windows Deployment Services.
* An NTFS partition. The server running Windows Deployment Services requires an NTFS file system volume for the image store.
* Credentials. To install the role, you must be a member of the Local Administrators group on the Windows Deployment Services server. To install an image, you must be a member of the Domain Users group.
* Windows Server 2003 SP1 or SP2 with RIS installed. RIS does not have to be configured, but must be installed.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 21:26:
Your computing environment must meet the following technical requirements to install Windows Deployment Services:

* Active Directory. A Windows Deployment Services server must be either a member of an Active Directory domain or a domain controller for an Active Directory domain. The Active Directory domain and forest versions are irrelevant; all domain and forest configurations support Windows Deployment Services.
* DHCP. You must have a working Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) server with an active scope on the network because Windows Deployment Services uses PXE, which relies on DHCP for IP addressing.
* DNS. You must have a working Dynamic Name Services (DNS) server on the network to run Windows Deployment Services.
* An NTFS partition. The server running Windows Deployment Services requires an NTFS file system volume for the image store.
* Credentials. To install the role, you must be a member of the Local Administrators group on the Windows Deployment Services server. To install an image, you must be a member of the Domain Users group.
* Windows Server 2003 SP1 or SP2 with RIS installed. RIS does not have to be configured, but must be installed.
Wat heb ik hieraan, hiervoor heb ik een windows server 2003 of hoger nodig.. dit wil ik niet, het moet onder win7 gebeuren.Maar bedankt voor de info, dit had ik al ergens gelezen tussen alle topics en google hits die ik heb doorgespit :P

Is dat mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 278463

Je geeft al antwoord op je eigen vraag.. Nee dus..wellicht op je Windows 7 een virtuele server draaien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tja Windows 7 is geen server en dus ondersteunt Microsoft RIS niet. Logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 278463 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 22:00:
Je geeft al antwoord op je eigen vraag.. Nee dus..wellicht op je Windows 7 een virtuele server draaien ?
Dat zou een mogelijkheid zijn, maar stel ik zou server 2008 virtueel gaan draaien, dat moet ik active directory en die hele zooi instellen echter wil ik pcs installeren die geen gebruik maken van een domein of die inloggen via het netwerk. dus dit is denk ik niet een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiescarbo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-04-2024
Anoniem: 356271 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 22:06:
[...]

Dat zou een mogelijkheid zijn, maar stel ik zou server 2008 virtueel gaan draaien, dat moet ik active directory en die hele zooi instellen echter wil ik pcs installeren die geen gebruik maken van een domein of die inloggen via het netwerk. dus dit is denk ik niet een optie?
Het probleem is dat RIS/WDS al die bovenstaande rollen eist. Je zult dus wel moeten. Waar je eventueel naar zou kunnen kijken is iets met Ghost(cast). Erg veel weet ik er niet over. Wel weet ik dat je die software los op een os kan installeren en dan vanaf daar kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 294759

Als het in combinatie met Linux moet zijn kan je het pakket unattended gebruiken: http://unattended.sourceforge.net/

Daar hoort erbij dat je een tftp, DHCP moet hebben om dit pakket te kunnen gebruiken.
En je bent niet afhankelijk van het feit dat je verplicht bent om een DC te hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 294759 op 20-04-2010 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Clonezilla is dan een mooi opensource alternatief voor Ghost. PXE boot lukt perfect met de servereditie, maar dan moet je wel een Linuxserver opzetten, wat bv. virtueel kan. Maar dan ben je uiteraard aan het clonen en ik denk niet dat dat helemaal je bedoeling is.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 294759 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 22:10:
Als het in combinatie met Linux moet zijn kan je het pakket unattended gebruiken: http://unattended.sourceforge.net/

Daar hoort erbij dat je een tftp, DHCP moet hebben om dit pakket te kunnen gebruiken.
En je bent niet afhankelijk van het feit dat je verplicht bent om een DC te hebben.
Ik ben inmiddels al behoorlijk aan het stoeien geweest met Windows AIK, Windows Deployment Workbench en met TFTP server. heb t artikel van sourceforge.net ook al gelezen.

Ik kom er met unattended niet helemaal uit hoe ik multiple os-en kan kiezen/installeren.
Maar ik zal deze wel eens stap voor stap gaan uitvoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Kijk eens naar Acronis
Echter het grote gedoe is, om via PXE te installeren heb je een bedienbare DHCP nodig waar je een option aan mee kan geven.

Bijvoorbeeld met de true image home 2010 kan je bestanden laden vanaf:
* Storage Media
o Hard Disk Drives
o Networked Storage Devices
o FTP servers
o CD-R/RW, DVD-R/RW, DVD+R/RW, BD-R (NEW! Blu-ray)
o ZIP®, REV® and other removable media
o PATA (IDE), SATA, SCSI, SAS (NEW), IEEE1394 (FireWire), USB 1/2.0 drives
Het is dan niet helemaal de F12 optie, maar je kan dan een cd erin stoppen en je images over het netwerk trekken.
Bij de advanced server edities kan het wel, maar de licentie kosten zijn veel hoger, de true home kost maar 30 euro * :)

* per systeem O-)

Edit: ah gratis :) dat had je niet gezegd :)

[ Voor 57% gewijzigd door LuckY op 20-04-2010 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
LuckY schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 22:19:
Kijk eens naar Acronis
Echter het grote gedoe is, om via PXE te installeren heb je een bedienbare DHCP nodig waar je een option aan mee kan geven.
Acronis is geen optie voor mij, ik ben op zoek naar een gratis variant die draait op win7, maar bedankt voor de optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-06 17:10
G4U, maar dan moet je een niet al te grote partitie hebben anders wordt je er niet blij van.
daarnaast werkt het niet op elke pc.
dit is net zoiets als ghost maar dit draait over netwerk via ftp heen.
alleen wordt elke bit informatie gekopieerd. dus ook van bestanden die je verwijderd hebt bv, moet je met sdelete eerst de vrije schijfruimte vrijmaken en dergelijke.
maar dit is imagen, geen installatie.
je krijgt dus exact dezelfde inhoud.
het is handig als je een netwerk hebt met meerdere pc's die kwamen met een voorgeinstalleerde windows versie.
van iedere pc maak je een image naar de ftp en als die stuk is zet je het weer terug op die manier naar de default installatie, alternatief op de recovery/ je schijf was stuk en je hebt een nieuwe gekocht en wil hem weer installeren. dat soort dingen moet je dan aan denken.
het werkt ook met een enkele pc die je opnieuw wilt terugzetten naar een bepaalde staat zoals je die hebt gemaakt.

Het exacte wat jij wilt gaat je naar mjin idee niet lukken zonder 2003/2008 server met RIS/WDS

[ Voor 10% gewijzigd door bastian433 op 20-04-2010 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
heb de unattended.sourceforge.com geprobeerd, echter zonder geluk.. de netwerk boot is me niet geheel duidelijik.. de pxe server start en ik kom in een keuze menu terecht waarin hij mijn netwerkdriver vraagt en een boot kernel, hier heb ik al diverse dingen geprobeerd maar kom niet tot hetzelfde punt zoals het beschreven word op de website.
windows server 03/08 is voor mij niet een optie.. ik denk dat ik ubuntu ga installeren, hiervoor offer ik mijn msn/internet mini laptop op, ik heb diverse topics voorbij zien komen waarmee zowel linux als win distro's wel kunnen werken.. na 2 dagen fulltime zoeken en testen geef ik windows qua dit op...

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 356271 op 21-04-2010 00:30 ]

Pagina: 1