Toon posts:

[Dell server] 2e CPU later zelf toevoegen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik ben bij dell een low-budget servertje aan het samenstellen (een PE R410). Deze server beschikt over 2 sockets voor een CPU, maar vanwege de hoge kosten heb ik besloten nu nog geen 2e processor mee te bestellen.

1) Is het mogelijk om achteraf zelf (dezelfde) processor aan te kopen en erin te steken, of wordt dit door dell onmogelijk gemaakt?

2) Het geheugen: hier staat de vermelding "voor 1 CPU" bij, gaat dat een probleem geven als ik er achteraf nog een processor bij zou kunnen prikken?

Alvast bedankt voor de hulp! _/-\o_

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12 15:20

AlexanderB

7800 rpm

dat zullen ze niet onmogelijk maken, ik zou niet weten hoe. (de processors worden gewoon "sealed" aangeleverd van amd of intel, daar kan dell niets aan puzzelen) (zolang ze niet bedenken om dr n single socket bord in te zetten specifiek n dual socket server) hooguit zal je zelf een 1u koeler moeten zoeken die past..

voor 1 cpu betekent dat je wil je de 2e cpu bij plaatsen, extra mem plaatsen, of herverdelen tussen de 2 cpu's iedere cpu heeft namelijk een eigen rijtje slots, met eigen memory.

[ Voor 18% gewijzigd door AlexanderB op 20-04-2010 18:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
AlexanderB schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 18:48:
dat zullen ze niet onmogelijk maken, ik zou niet weten hoe. (de processors worden gewoon "sealed" aangeleverd van amd of intel, daar kan dell niets aan puzzelen) (zolang ze niet bedenken om dr n single socket bord in te zetten specifiek n dual socket server) hooguit zal je zelf een 1u koeler moeten zoeken die past..

voor 1 cpu betekent dat je wil je de 2e cpu bij plaatsen, extra mem plaatsen, of herverdelen tussen de 2 cpu's iedere cpu heeft namelijk een eigen rijtje slots, met eigen memory.
Duidelijk, bedankt.

Ik las namelijk iets dat je in de nieuwe BIOS-revisies van Dell geen 3th-party hdd's meer kan gebruiken, en was bang dat eenzelfde soort vendor lock-in ook toegepast wordt bij de CPU's..

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:45
Er moet vaak wel nog een extra kaartje op het moederbord geplaatst worden met spanningsregulators voor de 2e CPU, en die zal je toch bij Dell moeten aanschaffen.

Verwijderd

Topicstarter
Haboeri schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 20:01:
Er moet vaak wel nog een extra kaartje op het moederbord geplaatst worden met spanningsregulators voor de 2e CPU, en die zal je toch bij Dell moeten aanschaffen.
Hoezo? Een dual-socket moederbord moet toch zonder problemen een 2e CPU ondersteunen?
Wat is de functie dan van zo'n spanningsregulator, en is dit niet bij een derde partij aan te kopen?

Ik heb namelijk het vage vermoeden dat Dell er niet voor staat te springen om een losse regulator aan een schappelijke prijs te verkopen...

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12 15:20

AlexanderB

7800 rpm

dat gedoe met losse regulatoren is anders al grotendeels achterhaald, dat kwam vooral voor toen dr nog meerdere generaties cpu's op 1 socket uitkwamen, nu heb je de hele tijd nieuwe sockets..

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-12 14:04
Haboeri schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 20:01:
De laatste server waar dit bij Dell bij voorkwam was de PowerEdge 2600/2650 hoor, daarna is de 1750, 1850 en 1950 serie uitgekomen, waar dat allemaal al niet meer hoeft. De R*10 serie is weer de opvolger van de 1950.

@TS: Een aandachtspuntje is misschien om er een 2e losse heatsink bij te bestellen, deze zit er namelijk bij Dell niet bij als je geen 2e cpu neemt, maar daarvoor in de plaats krijg je een soort kunststof placeholder.

Of je zult later zo'n heatsink van eBay oid moeten trekken.

[ Voor 3% gewijzigd door Noxious op 21-04-2010 16:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Noxious schreef op woensdag 21 april 2010 @ 16:40:
[...]

De laatste server waar dit bij Dell bij voorkwam was de PowerEdge 2600/2650 hoor, daarna is de 1750, 1850 en 1950 serie uitgekomen, waar dat allemaal al niet meer hoeft. De R*10 serie is weer de opvolger van de 1950.

@TS: Een aandachtspuntje is misschien om er een 2e losse heatsink bij te bestellen, deze zit er namelijk bij Dell niet bij als je geen 2e cpu neemt, maar daarvoor in de plaats krijg je een soort kunststof placeholder.

Of je zult later zo'n heatsink van eBay oid moeten trekken.
Dat lijkt me inderdaad aannemelijk, enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen om een 2e heatsink bijgeleverd te krijgen bij men account manager? Smoesje? ;)

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:15

Grvy

Bot

Gewoon zeggen dat je die wilt? Het is uiteindelijk jouw server en jij mag third party onderdelen gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Grvy op 21-04-2010 19:33 ]

Dit is een account.

Verwijderd

Topicstarter
Pietjepot schreef op woensdag 21 april 2010 @ 19:33:
Gewoon zeggen dat je die wilt? Het is uiteindelijk jouw server en jij mag third party onderdelen gebruiken.
Uiteraard, maar Dell probeert zich hier wel uit alle macht tegen te verzetten lijkt me...
(ik doel met name op de beperking op third-party schijven in nieuwere BIOS-revisies)

Maar jij denkt dat ze dit gewoon meeleveren als ik het gewoon vraag? Hele opluchting :)

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:15

Grvy

Bot

Ze mogen zich verzetten wat ze willen. De klant is koning en anders ga je toch gewoon naar een andere fabrikant die wel KAN en WIL leveren wat jij wilt :)

Dit is een account.

Pagina: 1