Toon posts:

Linux en Hackintosh laptops

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand ervaring met Linux op de volgende laptops? Misschien ook eventueel een hackintosh? :)

- Asus N61Ja-JX046X
- Sony E serie
- Sony F serie ( ik geloof dat Nvidia beter werkt onder Linux dan de ATI Kaarten, dus dan zou de F-serie beter zijn dan de E voor Linux? )
- Dell Studio ( nieuwste )
- Dell XPS ( nieuwste )

Zit namelijk te twijfelen tussen de nieuwe MBP of toch maar een "PC" met Linux en W7 weer :P ( en misschien eventueel nog OS X erop als het lukt )

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2010 17:23 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:43
Nvidia lijkt inderdaad wat betere support te hebben vziw.

Voor zowel Linux als Mac OS geldt dat het doorgaans wel werkt. Bij Mac OS X moet je even wat meer letten op gemodificeerde drivers tho. Wat vaak niet werkt zijn special functietoetsen en exotische hardware zoals de webcam. Zolang je geen waarde hecht aan overbodige luxe werken laptops prima met Linux. Zo nu en dan is er ook wel een driver voor ander spul aanwezig. Vaak kun je gebrek aan Fn-toetsondersteuning ook wel softwarematig oplossen.

Dan is er nog één puntje: WiFi werkt bij Linux het beste met een Intel WiFi-kaart (zoals in de emeste laptops). Die werkt niet bij Mac OS X (tenmisnte, toen ik het probeerde). Daarvoor heb je een broadcom nodig, welke weer amper met Linux werkt. Deze kaarten zijn wel makkelijk in te bouwen en op eBay is er meer dan genoeg aanbod.

Dell heeft deze vaak ook in zijn laptops maar check daarvoor wel even de specificaties, want er zijn nogal wat opties in omloop.

[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 20-04-2010 17:39 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Voor Hackintosh zijn idd de Dell laptops populair, vanwege de Broadcom WiFi kaartjes. Maar met wat rondstruinen op insanelymac.com forums kan je install guides vinden. Ik heb in elk geval al een hele tijd een dual boot Inspiron 1525 met Leopard draaien, die was qua hardware bijna volledig identiek aan de vorige Macbook (tot de webcam aan toe) dus was installatie erg simpel. Maar goed, dat is een al wat ouder model.