Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb net een nieuwe PC in elkaar gezet, maar ik kreeg telkens BSOD's ik heb nu na veel op en neer mailen met informatique, waar ik de onderdelen heb gekocht het voltage van mijn geheugen omhoog gezet in de BIOS, van 1.5 naar 1.7V. Dat lijkt het probleem wel grotendeels opgelost te hebben. Mijn computer crashed een stuk minder dan daarvoor, maar hij is pas wel weer gecrashed terwijl ik gewoon een plaatje probeerde te openen op internet.
Ik vraag me nu af of ik mijn voltage nog hoger moet zetten. Ik vind het zowiezo al vreemd dat ik dit zelf in moet stellen en dat dit niet gedaan wordt door de driver, maar in de specs staat dat het voltage 1.7- 1.9 moet zijn, dan zou hij nu toch niet meer moeten crashen?
Nou zeggen ze bij informatique dat ik om ervoor te zorgen dat mijn systeem stabiel draait, mijn geheugen moet vervangen. Mijn1600 Mhz geheugen zou te snel zijn en dit zou ik moeten vervangen voor 1066Mhz of 1333Mhz geheugen. Maar als ik niet overclock dan kan mijn systeem daar toch niet instabiel van worden?

Ik heb hieronder de specs gezet van mijn nieuwe pc.
En het uitgebreide verhaal van wat ik allemaal al geprobeerd heb.

Groetjes
Astrid

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kast: Antec Versis fusion Remote HTPC
Moederbord: Asus M4A785TD-M EVO, AM3, 785G, 4XDDR3
Geheugen: Kingston HyperX 4GB (2x2) DDR3 1600MHz C9
Processor: AMD Phenom II X2 555, 3.2 GHz, 7 MB, AM3
Voeding: Nexus Value 430W Compact Real Silent
Harde schijf: Samsung EcoGreen F2 1.5TB, 5400rpm, 32MB
CD/DVD speler/brander: Sony Optiarc AD-7240S, 24xDVDRW

Na het in elkaar zetten en de installatie van Windows 7 en alle drivers enzo, kreeg ik regelmatig een BSOD.
Ongeveer 1x per dag. Ik heb eerst geprobeerd om te zoeken waar het aan zou kunnen liggen. Maar het was een vrij algemeen iets. De BSOD verwees vooral naar NTOSKRNL.exe en het gebeurde bijvoorbeeld als ik aan het internetten was of als ik een zip file opende.
Ik heb alles nog een keer opnieuw geinstalleerd, maar hij crashte nog steeds. Soms crashte hij en dan bleef hij herhaaldelijk crashen totdat ik windows in safe mode opstartte.
Toen heb ik memtest gedraaid en werden er fouten gevonden in mijn geheugen.

Ik heb dus mijn geheugen geruild bij Informatique en weer even gedraaid, maar Windows crashte weer.
Dus ik dacht misschien is de installatie corrupt geraakt en heb dus weer windows opnieuw geinstalleerd.
Dat hielp ook niet. Ik dacht dan ga ik alle drivers langzaam installeren, maar bij een nieuwe installatie crashte windows zelfs tijdens het installeren van de eerste driver. De problemen leken steeds erger te worden en ik kreeg zelfs de melding dat windows niet meer op kon starten. Ik dacht misschien is er iets mis gegaan met de installatie, dus ik wilde windows nog een keer installeren, maar toen crashte windows zelfs een paar keer tijdens het installeren. Toen het eindelijk gelukt was om windows te installeren, bleef het weer crashen. Ik kon soms niet eens een tekst bestand openen zonder dat windows crashte. Zelfs in safe mode crashte windows. Maar het was me nog niet gelukt om de drivers te installeren dus misschien dat dit ook wel bijdroeg.

Ondertussen heb ik verschillende malen contact gehad met Informatique en die raadde uiteindelijk aan om het voltage van mijn geheugen omhoog te zetten, van 1.5 naar 1.7. Dat heb ik nu gedaan en windows is een heel stuk stabieler. Maar ik heb alweer een crash gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels9
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-03-2024
Het voltage kan inderdaad voor de instabiliteit zorgen, maar dat Informatique de klant dit zelf laat uitklungelen vindt ik nogal bijzonder. Als het probleem niet compleet verholpen is zou ik toch echt "eisen" dat je hem even langs mag brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het BSOD FAQ topic al doorlopen?

[ Voor 36% gewijzigd door Aghanim op 20-04-2010 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Staan alle timings wel goed? let iig op dat de Command Rate op 2T staan in de BIOS.

Ultra 7 265K / GB B860 AORUS ELITE / RTX 5070 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-47
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-10-2022
Heb zelf hier ongeveer hetzelfde probleem gehad, als ik het zo vluchtig even door lees. Mijn mobo (Gigab. ep45-ds3) in combinatie met mn geheugen OCZ Reaper PC2-9200 (4x1) gaat in principe niet goed samen qua snelheid. Het gevolg hiervan was dat het moederbord het geheugen iets naar beneden aanpaste zodat het volgens hem wel ging. De voltages echter gingen ook drastisch omlaag. Het voltage dat op de stickers van de RAM's staat is 2.1. Mijn Mobo gaf ze 1.9. Na handmatig instellen naar 2.1 werkt het weer perfect, zonder crashes. Dus opzich, niet heel vreemd, maar je moet het wle weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 16:50:
Maar als ik niet overclock dan kan mijn systeem daar toch niet instabiel van worden?
Jawel, voltages, kloksnelheden en timings staan niet altijd automatisch goed ingesteld (d.w.z. ingesteld zo dat het stabiel is). Je CPU heeft ook genoeg geheugenbandbreedte aan 1333MHz, dus ik zou gewoon op die snelheid proberen (of zelfs 1066MHz), het verschil in snelheid merk je toch niet/nauwelijks en grote kans dat het je probleem oplost. ;) Of het geheugen moet gewoon stuk zijn of zo, maar dat zie je dan wel.
Niels9 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 16:53:
Het voltage kan inderdaad voor de instabiliteit zorgen, maar dat Informatique de klant dit zelf laat uitklungelen vindt ik nogal bijzonder.
Als je het systeem niet laat assembleren vind ik het niet zo gek, zolang je garantie krijgt op de aparte onderdelen. Bij 1600MHz geheugen op hogere voltages dan de DDR3-standaard heb je namelijk altijd kans dat het niet stabiel is.

[ Voor 28% gewijzigd door bwerg op 20-04-2010 18:34 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:10
Je 785G chipset is normaal gesproken geschikt voor geheugen tot 1333MHz. Je hebt nu 1600MHz, wat geen probleem hoeft op te leveren, aangezien asus daar de bios geschikt voor heeft gemaakt. Alleen omdat dit geheugen dus niet standaard wordt ondersteund door je chipset, moet je handmatige instellingen maken.

Daarnaast heeft Kingston, om zijn geheugen sneller te maken, het voltage hoger gemaakt dan het standaard voltage (1.5V is standaard). Het moederbord/bios verhoogd dit voltage niet standaard, aangezien dit schadelijk kan zijn voor modules die dit niet aan kunnen. Dit HyperX geheugen kan dat wel, maar dat betekend, dat je het geheugen zelf moet instellen. Als je dit niet doet, zal het geheugen niet volgens specificatie, of niet betrouwbaar draaien.

Als je hem zelf in elkaar hebt gezet, moet je hier zelf zorg voor dragen. Als informatique dit heeft gedaan, dan kun je van informatique verwachten dat ze dit goed instellen.
Overigens zou ik met je systeem niet zo'n duur geheugen nemen. Normaal kingston valueram voldoet al meer dan voldoende.

Om de betrouwbaarheid van je geheugen te testen, kun je memtest86+ draaien. Deze moet je een aantal uur laten draaien (ongeveer 8 uur). Als er 1 foutje wordt gedetecteerd is al teveel. Dit moet foutloos zijn (pass).

[ Voor 11% gewijzigd door R.E. op 20-04-2010 20:24 ]

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niels9 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 16:53:
Het voltage kan inderdaad voor de instabiliteit zorgen, maar dat Informatique de klant dit zelf laat uitklungelen vindt ik nogal bijzonder. Als het probleem niet compleet verholpen is zou ik toch echt "eisen" dat je hem even langs mag brengen.
Hoezo is het bijzonder dat een winkel iemand die losse onderdelen besteld heeft en in elkaar gezet heeft ook zelf z'n problemen daarmee laat oplossen?

Als de winkel niets in elkaar gezet heeft, hebben ze alleen verplichtingen mbt evt defecten. Configuratiefouten en instellingen behoort de koper zelf te regelen. Het is juist positief van de winkel in dit geval dat ze correct advies geven.

Want even heel simpel: TS had fabrieksmatig overvolted RAM gekocht, en vervolgens niet de voltage conform die verhoogde specs ingesteld. Dat is user error, puur en simpel. Gelukkig is hijzij daar nu ook achter :)

Wat ik hier trouwens mis is of dit geheugen specifiek in de QVL van dat bord zit. Asus borden zijn vaak nogal kieskeurig mbt RAM, en sowieso lijkt het (mijn subjectieve indruk) bij DDR3 allemaal een stuk nauwer te luisteren dan voorheen. Als blijkt dat memtest fouten geeft, en deze DIMMs staan niet in de QVL, dan is het hoogstwaarschijnlijk een compatibility issue. En nee, ook dat is niet de schuld van de winkel. Gelukkig willen ze vaak wel ruilen in gevallen als dit, maar het is geen verplichting.

Trouwens de topictitel slaat nergens op: "raar geval" - het is de bedoeling dat een topictitel informatief is. Ik verander even: "KHX vs Asus - BSODs ook na verhogen VDimm"

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

dion_b schreef op woensdag 21 april 2010 @ 09:48:
Gelukkig is hij daar nu ook achter :)
offtopic:
Astrid =/= hij :P

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08 20:13
Dit heeft niets met het geheugen te maken.
De memory controller kan het niet aan zonder een voltageverhoging.
Als je zoekt op bsod's en onstabiliteit in het forum dan vind je dat Phenoms meestal niet op 1600MHz willen draaien.

Mijn remedie: Verhoog het voltage bij CPU NB VID in het BIOS. Zet de boel niet te hoog natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Het is me een stuk duidelijker geworden waarom ik het voltage handmatig in moest stellen. Mijn computer draait nu al ongeveer een week zonder crashes dus daar ben ik heel blij mee. Ik hoop dat daarmee het probleem opgelost is.
Als ik het goed heb draait mijn processor op 1300 MHz dus dan zou dit het geheugen in principe ook geen probleem meer moeten zijn. Ik ga het denk ik nog even aankijken.
Misschien was die ene crash nadat ik het voltage had verhoogt een fluke...
In ieder geval heel erg bedankt.
Groetjes
Astrid
Pagina: 1