Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-11 14:13

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Hi. ik ben bezig met het modden van mijn PC last en een ding dat ik wil veranderen is de power en reset schakelaar.

Ik wil uit messing de symbolen voor de power en reset toets maken en vernikkelen

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BCKfizHvs1jQdH6PdTfdiFSr/full.png

Nu zoek ik alleen nog een tiptoets die reageert op de geleiding van je huid schakeling om het moederbord te kunnen aansturen.
Ik heb natuurlijk de volgende spanningen die ik kan gebruiken om de schakeling aan te sturen 3.3V, 5V en 12V

Zijn er kant en klare bouwpakketjes hier voor of moet ik iets zelf in elkaar solderen.

Een bouwpakket in elkaar solderen is totaal geen probleem, maar met het ontwerpen van zo een schakeling heb ik echt help nodig, en dan hoop ik dat er hier iemand is die mij daar bij kan helpen ;)

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• mmjjb
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-03 19:18
Mm, ik denk dat hier niet echt kant en klare bouwpakketjes voor zijn.
Als ik jou was zou ik even verder kijken hierop:

http://www.instructables....-Sensor/step3/Input-wire/ ;)

Wel leuk concept, toch aan uit in je pc kast :)

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Als ik de schakeling die in de eerste link staat gebruik, welke mij het simpelste lijkt, kom ik op het volgende uit, heb ik het goed uitgevoerd?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pCvHJBo5nIkhfEBO4qwYbGoH/full.png

Ik heb R2 weg gelaten zo dat de schakeling weer in neutraal stand word gezet als men zijn vinger weg haalt van de contacten, en moet ik R1 veranderen omdat ik 12V gebruik

En hoe groot moet ik C2 maken of kan het relais gedeelte ook elektronisch geschakeld worden
En wat voor type condensator is C1 en wat voor type moet ik gebruiken voor C2

Ik geloof dat ik weet hoe het globaal werkt maar niet in detail.

4050B datablad
.

[ Voor 7% gewijzigd door player-x op 22-04-2010 17:14 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zoek voor de gein eens op Quantum of q-touch IC's Kant en klaar, klein SMD condensatortje er aan, keuze in output (latch, puls), goeie detectie en storingsbeveiliging etc.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:11

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@_ferry_
Waren dat niet IC's voor aanraakschakelaars zonder dat je metaal aanraakt (bijv. door een plexi- of glasplaat)?

Wat de TS wil, is volgens mij schakelen door de metalen delen wel aan te raken, wat aanzienlijk eenvoudiger is, zeker met de symbolen die hij als voorbeeld geeft. Die hebben al 2 vlakken die van elkaar los liggen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
         +V   +V
          |    |
          |    |
         /     +--- Uit
Tip 1 --|      |
         \     |
          |   /
          +--|
              \
               |
Tip 2 ---------+--- Ground

Of google op darlington pair.

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Mensen bedankt voor de help maar ik ben geen elektronica man, en als iemand net iets boven een totale n00b heb ik meer uitleg nodig, sorry voor dat, maar als iemand mechanische hulp nodig heeft ben ik je man, ieder zijn vak.

Dit is ongeveer de 6 bay mod die ik voor mijn Obsidian kast in gedachte heb, de uiteindelijke is een stuk complexer dan deze sketch, het idee is het zelfde maar de uitvoering is heel anders maar die tekening is in autocad formaat.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DFreAwsyspzt55xcy7vfOdze/thumb.png

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door player-x op 23-04-2010 22:29 ]

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
De knoppen zijn bij de vernikkelaar en wil morgen de de stuur elektronica kopen heb alleen nog een vraagje.

Is de manier waarop ik het wil bouwen juist, heb ik het goed begrepen en werkt het op deze wijze?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qKad7MKpZ4ZHRsPKlBjgm3pr/full.png

Of is er een elektronisch alternatief voor de relais dat simpeler en betrouwbaarder werkt.
.

Verwijderd

Goeie vraag :)

Neem een optocoupler, de galvanische scheiding blijft hierdoor behouden. Het is niet alsof er zoveel stroom loopt over een power/ejectbutton dat een relais benodigd is (relais is voor hogere ampère's handig).

Even een random type uit mijn hoofd: CNY17-4.
Vergeet niet een weerstand aan de 'led' kant van de optocoupler te hangen.

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Zo dit zou het dan moeten zijn. :D

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mPpA6b5DKgtdD1g3BixPDMN6/full.png

Als ik het data-blad van de 4050B goed heb gelezen dan werkt hij tussen de 3 en 15/18V, en heeft hij een verlies van ongeveer 30% op zijn uitgang, dus als ik 7V gebruik min 30% is ongeveer 5V, en de CNY17-4 heeft een spanning van 5V nodig om zijn werk te doen.

Is dit alles correct wat ik heb bedacht ? (met de hulp van jullie natuurlijk)
.

[ Voor 36% gewijzigd door player-x op 28-04-2010 02:37 ]

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
*Bump*

Is er als je blieft iemand die mijn schema zou kunnen na kijken of dit gaat werken krijg morgen mijn knopen terug en wil ze graag van het weekend inbouwen.

Heb alles gedaan wat ik zelf kan maar heb nu hulp nodig van iemand die er echt verstand van heeft.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Die bump was inderdaad een goed idee: De led in de optocoupler is ook daadwerkelijk dat dus ga je een weerstand nodig hebben om de stroom erdoorheen te beperken. Mocht je moeite met berekenen hebben: pak een 470 ohm-weerstand ofzo, die werkt waarschijnlijk wel. Verder zou ik gewoon het geheel op 5V hangen; in de praktijk kan ik me niet voorstellen dat zo'n 4050 moeite heeft met een optocouplertje. Ten derde wil je misschien R1 in tweeen splitsen en in beide leidingen naar de tiptoets zetten: nu loop je de kans dat je je +12V kortsluit als er toevallig een geaard metalen object op je tiptoets valt. Als laatste zou ik je 4050 in een socket zetten: het zal vast goedgaan maar in principe loop je de kans dat als je goed electrostatisch geladen bent, je dat IC zapt.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1